خوشه کندو دارای غول سرخ است

خوشه کندو که یکی از خوشه های ستاره ای زیبا در آسمان شب محسوب می شود یک ستاره سرخ که غول سرخ نام دارد را در خود جای داده است.

سعید حسین مردی ، کارشناس مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار دانش های روزممتازنیوز، گفت: خوشه ستاره ای باز کندو که به نام های M44، آخور و یا Crl89 نیز معرفی شده است یک خوشه ستاره ای با تعداد بی شماری ستاره است که در صورت فلکی خرچنگ قرار گرفته است.
 
وی افزود: این خوشه ستاره ای نسبت به سایر خوشه های ستاره ای باز به منظومه خورشیدی ما نزدیک است و ستارگان بزرگ و پرنوری را در خود جای داده است.
 
حسین مردی اظهار داشت: خوشه کندو در آسمان تاریک با چشم غیر مسلح به راحتی قابل رویت است و ستارگان آن شکلی شبیه به کندو عسل را در آسمان دنیا نشان می دهند.
 
وی تصریح کرد: اولین بار که این خوشه ستاره ای توسط گالیله و تلسکوپ دست سازش مورد بررسی قرار گرفت که تحقیقات انجام شده نشان می دهد این خوشه دارای یک ستاره غول سرخ و کوتوله های سفید در خود است که وجود آنها نشان دهنده مراحل آخر تحول ستاره ای می باشد.
 
حسین مردی یادآور شد: خوشه ستاره ای کندو در فاصله ۵۲۰ تا ۶۱۰ سال نوری از زمین واقع شده  و قدری حدود ۷ درجه دارد.
 
وی خوشه کندو را آسان ترین شی قابل رصد در آسمان و در صورت فلکی خرچنگ دانست و عنوان کرد: این خوشه ستاره ای زیبا در قسمت شمالی آسمان و در کمان ۹۵ درجه قوسی قابل مشاهده خواهد بود. /عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.