خوف و رجای مرتضوی در تأمین اجتماعی

نمایندگان همچنان به کناره‌گیری مرتضوی اصرار دارند

خوف و رجای مرتضوی در تأمین اجتماعی

محمد خورشیدی

 

دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ساعت ۰۸:۰۰

سازمان تأمین اجتماعی که بیش از ۳۰ میلیون نفر را تحت پوشش خود دارد و طی سالیان گذشته با مشکلات گوناگونی از جمله نارضایتی افراد تحت پوشش دست و پنجه نرم می‌کرد، مدتی است به خاطر انتصاب یک چهره جنجالی به عنوان مدیرعامل این سازمان و اظهارنظرهای نمایندگان مخالف این انتصاب، آکنده از تنش، خوف و رجا شده است!
این چهره جنجالی، سعید مرتضوی قاضی و دادستان سابق تهران است که به اصرار رئیس‌جمهور، به آنجا رفت تا مدیرعاملی یک سازمان اجتماعی، اقتصادی و رفاهی را هم تجربه کند. واکنش‌های اعتراضی به انتصاب او چنان شدید بود که کار به استیضاح وزیرکار کشید. نمایندگان شاخصی همچون احمدتوکلی، علیرضا زاکانی و مسعود پزشکیان به مخالفت با این انتصاب برخاستند. دقیقاً‌ روزی که قرار بود وزیر کار به خاطر مرتضوی استیضاح شود، خبری منتشر شد که مرتضوی به غلامعلی حدادعادل «قول شرف» داده است که به تأمین اجتماعی نمی‌رود و در دفتر کارش حاضر نمی‌شود. همین کافی بود تا استیضاح وزیر منتفی شود. در گیرودار استیضاح نیز، دکتر احمدی نژاد برای تثبیت جایگاه مرتضوی و بستن دهان منتقدان، اقدامی را انجام داد که بی‌توجهی دولت به آن طی سال‌های گذشته و حتی زیربار این موضوع نرفتن مسئولان دولتی، به صورت مشکلی لاینحل، ریشه بسیاری از مسائل بود: «پرداخت بدهی‌های میلیاردی دولت به تأمین اجتماعی و به تبع آن، بدهی‌های میلیاردی این سازمان به طرف‌های قراردادش.» و اینگونه بود که مرتضوی ره صد ساله را یک شبه رفت و به صورت معجزه آسایی، یک شبه ۳۵ هزار میلیارد تومان به دست آورد.
مهر انقضا بر قول شرف!
اما به رغم قول شرفی که مرتضوی به حدادعادل داده بود، او نه تنها به تأمین اجتماعی رفت بلکه روز شنبه همین هفته هم گزارش عملکرد مدیریت ۴۰ روزه خود بر این سازمان را تشریح کرد! البته شنیده‌های ما حاکی است که او برای آنکه پایبندی‌اش را به این قول نشان دهد، دستور داده، یک میز کار در اتاق دیگری برایش بگذارند! سعید مرتضوی روز شنبه در جمع کارکنان این سازمان حاضر شد و اقداماتش را تشریح کرد. او از پرداخت ۱۱ هزار میلیارد ریالی مطالبات معوق مراکز طرف قرارداد خبر داد و گفت: مطالبات بیمارستآنها، پزشکان، دندانپزشکان، داروخانه‌ها و مراکز تصویربرداری و سایر مراکز طرف قرارداد با تأمین‌اجتماعی طی ۴۰ روز گذشته پرداخت و مطالبات آنها هم اکنون به روز شده است. استخدام ۵ هزار و ۷۷۷ نفر در تأمین اجتماعی، تدوین طرح تشکیل شرکت سرمایه گذاری «شستان» و جدانشدن بیمارستان لبافی نژاد از تأمین اجتماعی از دیگر محورهایی بود که مرتضوی آنها را به عنوان کارهای انجام شده‌اش در این ۴۰ روز توضیح داد.
توکلی: با کمک دیوان عدالت مرتضوی را عزل می‌کنیم
یک روز بعد از اظهارات مرتضوی در تشریح عملکردش، احمد توکلی نماینده مردم تهران در یک همایش اقتصادی گفت: یک قاضی معلق مدیرعامل تأمین اجتماعی شده است اما نمایندگان در تلاش هستند با قوانین موجود در دیوان عدالت اداری او را عزل کنند. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: حمایت ویژه از یک فرد خاص فساد می‌آورد. افزایش فساد سیاسی به مشروعیت سیاسی حکومت آسیب می‌زند. برای نمونه، یک قاضی معلق مدیرعامل تأمین اجتماعی شده است که ما در تلاشیم با قوانین موجود در دیوان عدالت اداری او را پایین بکشیم. تعلق خاطر رئیس‌جمهور به جذب آدم‌های مسئله‌دار واقعاً شگفت‌آور است! اظهارات توکلی نشان داد که نمایندگان منتقد این انتصاب، حتی ذره‌ای نظرشان تغییر نکرده است و مصرانه خواستار کناره‌گیری مرتضوی هستند. روز شنبه هفته جاری هم، حجت الاسلام منتظری اعلام کرد، دیوان عدالت اداری رسیدگی به شکایت نمایندگان مجلس از مرتضوی را در اولویت قرار داده است و تا پیش از آغاز به کار مجلس نهم، نتیجه آن را اعلام خواهد کرد.

جوان آنلاین – آخرین عناوین اجتماعی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.