دادستان تهران خبر داد: بازداشت ۳ نفر در ارتباط با حادثه مسجد /ناظر پروژه ۲۰۰ پروژه دیگر در دست دارد!

 دادستان تهران از بازداشت سه تن در پرونده‌ی ریزش مسجد حضرت رقیه(س) در منطقه فلاح تهران خبر داد.

عباس جعفری‌دولت‌آبادی در حاشیه برگزاری هفتمین جلسه دادگاه فساد عظیم مالی در جمع خبرنگاران با اشاره به ریزش سقف و دیواره‌های مسجد حضرت رقیه(س) گفت: دو تن از مالکان و یکی از مشاوران مرتبط با حادثه مسجد حضرت رقیه(س) بازداشت شده‌اند.

عباس جعفری دولت آبادی پیش از این اعلام کرده بود که  از نخستین ساعات وقوع این حادثه بازپرس ویژه قتل در صحنه حضور یافته و نسبت به بررسی صحنه دستورات لازم قضایی را برای تعقیب و دستگیری متهمان صادر کرده است. بعد از وقوع این حادثه متاسفانه مسئولان گودبرداری ساختمان مجاور مسجد اعم از مالک ملک ، پیمانکار و مهندس ناظر که عامل اصلی ریزش دیوار و سقف مسجد بوده اند متواری هستند و دادستان به رئیس پلیس تهران دستور اکید داده است که از تمامی ظرفیت های لازم برای شناسایی و دستگیری هر چه سریعتر متهمان استفاده شود.
 

ناظر پروژه ۲۰۰ پروژه دیگر در دست دارد!

 اگر چه که  شهردار منطقه ۱۷عنوان کرد که متولیان این مسجد در گذشته به طور غیرمجاز و غیراصولی زیر زمین مسجد را توسعه داده بودند که این اقدام باعث سست‌کردن دیواره مسجد شده بود. اما سعید غفرانی -رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در مورد دلایل بروز حادثه در مسجد حضرت رقیه(س) اعلام کرد: مهندس ناظر این پروژه، ۲۰۰ کار دیگر هم در دست اجرا دارد. او در گفتگو با مهر در خصوص تخریب مسجد حضرت رقیه (س)، یکی از عوامل بروز این حادثه را پی سازی اشتباه دانست و اظهار داشت: پروژه کنار مسجد متشکل از سه پلاک بود که از سوی مالک تجمیع شد و هنگامیکه مالک، سه پلاک را تخریب می کند، پی سازی بدون نظارت و با اشکال انجام می گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: عامل بعدی این بود که مسجد حضرت رقیه (س) اسکلتی ناپایدار و قدیمی داشته است و کمترین اصول مهندسی هم در آن رعایت نشده بود ضمن آنکه بارندگی های اخیر هم این موضوع را تشدید کرد. وی بابیان اینکه مهندس ناظر در این حادثه مقصر شناخته می شود، گفت: این مهندس ناظر ۲۰۰ پروژه در دست اجرا داشت و طبیعی است که نمی توان با این حجم کار نظارت درستی را بر اجرای پروژه ها انجام داد بنابراین این حادثه انتظار می رفت.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه بیش از یکسال است که نظام مهندسی از تعیین مهندسان ناظر در پروژه ها کنار گذاشته شده است، بیان کرد: شهرداری مسئول انتخاب مهندسان ناظر در پروژه ها است؛ بنابراین نظام مهندسی نمی تواند کنترلی بر تعداد پروژه هایی که ناظران دارند داشته باشد.

غفرانی بابیان اینکه به طور حتم در این حادثه ناظر مسئولیت داشته تا گودبرداری نادرست را گزارش کند، افزود: نتیجه دور زدن سازمان نظام مهندسی و عدم حضور فیزیکی این سازمان همین می شود. وی با تاکید بر اینکه باید تدابیر لازم به‌کار گرفته شود تا شاهد این اتفاقات نباشیم، بیان کرد: پروانه اشتغال به‌کار ناظر به عنوان مسئول اجرای این پروژه از سوی نظام مهندسی باطل می شود و به همراه پیمانکار باید در دادگاه پاسخگو باشند.

غفرانی تصریح کرد: شهرداری باید به نظام مهندسی کمک کند تا این سازمان هم در دخالتی در انتخاب ناظران داشته باشد.

 ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه جمعه شب اهالی خیابان شاندیز در منطقه فلاح با صدای مهیبی از خانه های خود خارج و با دیدن صحنه ریزش سقف و قسمتی از مسجد حضرت رقیه(س) روبرو شدند که منجر به کشته شدن ۶ نفر شد.

 ۴۵۲۸۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.