دارایی ۷ میلیارد دلاری افغانستان همچنان در گرو آمریکا

ایالات متحده آمریکا در پی از میان برداشتن رهبر القاعده در جریان یک حمله پهپادی در کابل تصمیم به مسدود نگاه داشتن دارایی‌های افغانستان گرفته است.

دارایی ۷ میلیارد دلاری افغانستان همچنان در گرو آمریکا

به گزارش ممتاز نیوز، نیویورک تایمز نوشت: امیدهای طالبان برای دستیابی به حدود هفت میلیارد دلار ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان در ایالات متحده پس از عملیات ترور ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل نقش بر آب شده است.

بر این اساس گفته‌ می‌شود که دولت جو بایدن مصصم است دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را به دلیل پناه گرفتن رهبر القاعده در این کشور آزاد نکند.

بنا به این گزارش، مقامات آمریکایی روز دوشنبه به وال استریت ژورنال گفتند که دولت بایدن در پی شناسایی محل اختفای ایمن الظواهری در افغانستان در اواخر ماه گذشته و کشتن او با استفاده از یک هواپیمای بدون سرنشین، تصیمم گرفته است که کل دارایی دخیره شده این کشور را همچنان مسدود نگه دارد و مذاکرات با طالبان در این مورد را نیز متوقف کند.

توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان در گفتگو با وال استریت ژورنال گفت: «ما افزایش سرمایه بانک مرکزی افغانستان را یک گزینه کوتاه مدت نمی بینیم.»

وی افزود: «ما اطمینان نداریم که آن موسسه (بانک مرکزی افغانستان) به گونه‌ای مسئولانه بر دارایی‌ها حفاظت و نظارت داشته باشد.»

نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان همچنین تصریح کرد که پناه دادن طالبان به الظواهری که به گفته او در برنامه ریزی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر نقش جدی داشته و از زمان مرگ اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۱ رهبری القاعده را به دست گرفته بر نگرانی ایالات متحده نسبت به آزاد کردن این دارایی مسدود شده افزوده است.

توماس وست در ادامه این گفتگو تاکید کرد: «نیازی به گفتن نیست که پناه دادن طالبان به ایمن الظواهری، رهبر القاعده، نگرانی عمیق ما را در مورد انحراف منابع مالی به سمت گروه های تروریستی تقویت می کند.»

اندکی پس از آنکه طالبان کنترل افغانستان را در اوت ۲۰۲۴ به دست گرفتند، ایالات متحده و متحدانش در سراسر جهان در نخستین اقدام در واکنش به این رویداد دارایی‌های بانک مرکزی این کشور را که حدود ۱۰ میلیارد دلار گزارش می‌شود، مسدود کردند.

در حالی که ۷ میلیارد دلار از این دارایی‌ها در نیویورک نگهداری می‌شود، تقریباً نزدیک به ۲ میلیارد دلار دیگر از این وجوه در سایر کشورها مسدود شده است.

پیش‌تر گزارش شده بود که آمریکا و طالبان مذاکراتی را برای آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار از ذخایر ارزی مسدود شده بانک مرکزی افغانستان آغاز کرده‌اند.

وجوه مورد بحث بخشی از مجموع ۷ میلیارد دلاری است که توسط بانک مرکزی افغانستان در زمان تسلط طالبان در بانک مرکزی فدرال رزرو در نیویورک سپرده شده است. بایدن پول را مسدود کرد و تصمیم گرفت آن را به نصف تقسیم کند و یک سهم در اختیار بستگان قربانیان ۱۱ سپتامبر قرار گیرد و بخش دیگر  برای حمایت از نیازهای مردم افغانستان مانند کمک های بشردوستانه استفاده شود.

ایالات متحده با متحدان خود در سراسر جهان برای ایجاد یک صندوق بین المللی اعتماد با ۳.۵ میلیارد دلار که برای کمک به مردم افغانستان در نظر گرفته شده است، کار می کند. مقامات گفتند که پیشرفت قابل توجهی در راه اندازی چنین صندوق امانی داشته اند اما نگفته اند که چه زمانی ایجاد می شود و چگونه کار می کند.

اقتصاد افغانستان در یک سال پس از تسلط طالبان سقوط کرده است که منجر به گرسنگی گسترده و موجی از پناهجویان شده است. در روزهای اخیر، ایالات متحده اعلام کرد که ۸۰ میلیون دلار به سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد برای کمک به مبارزه با گرسنگی در افغانستان، و همچنین ۴۰ میلیون دلار به یونیسف برای حمایت از آموزش کودکان افغان به ویژه دختران و ۳۰ میلیون دلار به سازمان ملل ارسال خواهد کرد. زنان برای کمک به زنان و دختران افغان که به دنبال خدمات حمایت اجتماعی و اداره سازمان های جامعه مدنی هستند.

بیش از ۷۰ اقتصاددان و کارشناس اقتصادی هفته گذشته در نامه‌ای به جو بایدن و جنت یلن، رئیس جمهوری و وزیر خزانه داری ایالات متحده از دولت خواستند هفت میلیارد دلار دارایی مسدود شده افغانستان را آزاد کند.

در نامه اقتصاددانان این استدلال مطرح شده بود که بانک مرکزی افغانستان برای کمک به حل مشکلات شدید اقتصادی و انسانی درمیان نگرانی‌های عمده در این کشور از جمله تورم بالا و جمعیت در آستانه قحطی و گرسنگی به این بودجه نیاز مبرم دارد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.