دامداران به جای تولید وارد بازار دلالی علوفه می‌شوند!

“در حالی که طبق مصوبه سازمان حمایت قیمت محصولات لبنی ۲۲ تا ۳۳ درصد افزایش یافته و حتی مغازه‌داران هم ۱۵ درصد از فروش محصولات لبنی سود می‌برند، سودی از محل تولید برای دامداران لحاظ نشده و براساس این مصوبه آنها باید با فروش علوفه مازادی که ارزان قیمت در اختیارشان قرار می‌گیرد، سود تولید شیرخام را تامین کنند.”

 

محمود تاجیک ـ عضو انجمن صنفی گاوداران استان تهران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: طبق مصوبه وزارت تجارت قیمت محصولات لبنی ۲۲ تا ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که دامداران شیر خام را زیر قیمت تمام شده می‌فروشند و میزان سودی برای آنها لحاظ نشده است.

 

وی تصریح کرد:‌ مسوولان در این مصوبه سود دامداران را به جای تولید، در بخش دلالی در نظر گرفته‌اند چرا که براساس این مصوبه دامداران باید با فروش علوفه مازادی که ارزان قیمت در اختیارشان قرار می‌گیرد، سود تولید شیر خام را تامین کنند.

 

تاجیک با ابراز تاسف از اینکه دامداران به جای دامپروری و تولید باید به فروش علوفه و بازار دلالی روی آورند اظهار کرد: علوفه‌های تخصیصی برای تولید هر کیلوگرم شیر خام از نظر میزان غیر کارشناسی است چرا که به طور مثال دامداری که ماهانه ۳۰۰ تن شیر خام تولید می‌کند نهایتا ۲۰ تن کنجاله سویا نیاز دارد در صورتی که ۵۷ تن از این نهاده در اختیار دامدار قرار می‌گیرد که دامدار باید از فروش علوفه مازاد در بازار آزاد، مابه التفاوت آن را به عنوان سود دامداری لحاظ و هزینه‌های تمام شده را پوشش دهد.

 

این عضو انجمن صنفی گاوداران استان تهران گفت: هر کیلو سویای ارزان قیمت که وزارت تجارت در اختیار دامداران قرار می‌دهد ۹۳۰ تومان و در بازار آزاد ۱۱۰۰ تومان است.

 

تاجیک قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیرخام با استفده از علوفه ارزان در دامداری را بدون سود ۹۳۶ تومان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این در حالی است که شیر خام ممتاز (۳٫۲ درصد چربی و ۱۰۰ هزار بار میکروبی) تا ۹۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده و ۳۰ تومان هزینه حمل ونقل تا کارخانه برای آن در نظر گرفته شده است.

 

این عضو انجمن صنفی گاوداران استان تهران تصریح کرد:‌ کارخانه‌داران در همه جای کشور ۱۵ درصد سود فروش محصولات را برای مغازه‌داران و سوپرمارکت‌ها در نظر می‌گیرند. به طوری که شیر پاستوریزه ۱۱۰۰ تومانی ۱۵۰ تومان سود برای مغازه‌دار دارد اما برای دامدار از تولید این محصول سودی لحاظ نشده و دامدارن باید وارد بازار دلالی علوفه شوند تا هزینه‌ و سودشان را تامین کنند.

 

به گفته وی ۹۳۶ تومان هزینه تمام شده شیر خام مشروط به تامین علوفه ارزان قیمت است که البته تاکنون تامین نشده است و چنانکه دامداران همچون شرایط فعلی با علوفه آزاد شیر خام تولید کنند این محصول کیلویی ۱۰۲۲ تومان قیمت تمام شده دارد و ۱۱۰۰ تومان در بازار آزاد فروخته می‌شود.

 

تاجیک تصریح کرد: این شرایط باعث کاهش تولید شیر خام و ورود دامداران به بازار دلالی می شود.

 

این دامدار با بیان این‌که بازار علوفه دچار دلال بازی شده است، اظهار کرد: مسوولان باید در زمینه علوفه که بزرگترین مشکل دامداران است اقدام کنند و از نوسان قیمت این نهاده‌ها را جلوگیری کنند.

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.