دانشمند ایرانی، برنده جایزه سه میلیون دلاری فیزیک بنیادی شد

دانشمند ایرانی، برنده جایزه سه میلیون دلاری فیزیک بنیادی شد

استاد «نیما ارکانی حامد»، دانشمند ایرانی دانشگاه پرینستون در کنار هشت محقق برجسته فیزیک از سراسر جهان، جایزه ۲۷ میلیون دلاری «فیزیک بنیادی» را از آن خود کرد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «یوری میلنر» سرمایه گذار حوزه فناوریهای پیشرفته، بزرگترین جایزه جهانی تاریخ علوم را بنیان گذاشته است. این جایزه ۲۷ میلیون دلاری هر ساله به تحقیقات برجسته دانشمندان جوان در حوزه فیزیک بنیادی اعطا می‌شود.

«میلنر» که دارای مدرک دکتری فیزیک است، تأکید می کند: قرار نیست این جایزه با جایزه نوبل رقابت کند و استفاده از عنوان نوبل۲٫۰ در خصوص آن درست نیست.

دکتر نیما ارکانی حامد

نیما ارکانی حامد، اد ویتین، آلن گوت، ژان مالدسنا، ناتان سایبرگ، ماکسیم کانتسویچ، آشوک سن، الکسنادر کیتیف و آندره لینده ۹ فیزیکدان برجسته سال ۲۰۱۲ هستند که هر کدام مبلغ سه میلیون دلار دریافت کرده اند.

«ارکانی حامد» در خصوص این جایزه گفت: جوایز به تنهایی نمی تواند باعث ایجاد انگیزه در افراد برای انجام تحقیقات در حوزه فیزیک شود، اما می تواند شرایط مناسبی برای تکمیل تحقیقات در اختیار محققان قرار دهد.

دکتر نیما ارکانی حامد

بر خلاف جایزه نوبل که اواخر هر سال میلادی اعطا می شود، این جایزه در سه ماه نخست سال به برندگان اعطا می شود و نفرات برگزیده امسال با تشکیل کمیته ویژه، برندگان دوره بعد را انتخاب خواهند کرد.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.