دبیرکل سازمان ملل انفجار چرنوبیل را بدترین حادثه اتمی تاریخ دانست

به گزارش ایرنا، بان کی مون در بیانیه خود از جامعه جهانی خواست حمایت های سخاوتمندانه خود را برای مناطق آسیب دیده چرنوبیل تا بازسازی و بازگشت به شرایط عادی ادامه دهند.

یک سال قبل بان کی مون نخستین دبیرکل سازمان ملل بود که از چرنوبیل بازدید کرد تا از نزدیک شاهد تلاش برای جبران خسارت به خانواده هایی باشد که در سال ۱۹۸۶ در اوکراین اسیب دیدند.

در بیانیه دبیرکل سازمان ملل آمده است: بیش از ۳۳۰ هزار نفر که اطراف نیروگاه زندگی می کردند ، ناگزیر از تخلیه منازل خود شده اند و امیدی به بازگشت ندارند.

‘هزاران کودک مبتلا به سرطان تیروئید و شش میلیون انسان هنوز در مناطق آلوده اوکراین و فدراسیون روسیه زندگی می کنند و اکنون که ما به گذشته احترام می گذاریم، نیازداریم که آینده خود را بسازیم.’

وی با اشاره به تعهد و اهمیت بازسازی مناطق آسیب دیده برای سازمان ملل گفت: نسبت به برنامه دهه بازسازی و توسعه پایدار منطقه از سال ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۶ کاملا متعهدیم. همچنین به برنامه اجرایی چرنوبیل شامل رعایت اصول توسط تمامی نهادهای درگیر بازسازی، تعهد داریم.

بان کی مون افزوده است: دانش نشان داده است زندگی عادی برای مردمی که از فاجعه چرنوبیل اسیب دیده اند عملی است و این مناطق بیشترین نیاز به بازسازی و توسعه را دارند که شامل سرمایه گذاری نوین ، مشاغل جدید و نوسازی در این جوامع است.’

اروپام ۱۹۰۸**۱۵۱۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۸۴۶۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.