دبیرکل ناتو: دیپلماسی باید ادامه یابد /نزدیکی چین و روسیه بر امنیت ما تاثیر می‌گذارد

دبیر کل ناتو امروز (سه‌شنبه) گفت که نشانه‌هایی از جانب مسکو درخصوص تمایل به ادامه تلاش‌های دیپلماتیک وجود دارد که “دلگرم کننده” هستند.

دبیرکل ناتو: دیپلماسی باید ادامه یابد /نزدیکی چین و روسیه بر امنیت ما تاثیر می‌گذارد

به گزارش ممتاز نیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پیش از نشست وزرای دفاع ناتو گفت: نشانه‌هایی از سوی مسکو وجود دارد که دیپلماسی باید ادامه یابد؛ چنین چیزی زمینه را برای خوش‌بینی محتاطانه فراهم می‌کند، اما تاکنون شاهد هیچ نشانه‌ای از تنش‌زدایی در میدان نبوده‌ایم.

وی گفت: ناتو آماده است تا درباره امنیت اروپا، اوضاع پیرامون اوکراین و کاهش خطرات با روسیه گفتگو کند.

استولتنبرگ گفت: ما آماده گفتگو در مورد روابط ناتو و روسیه و همچنین امنیت اروپا از جمله وضعیت در اوکراین و اطراف آن، کاهش خطر، شفافیت و کنترل تسلیحات هستیم، اما ما در مورد اصول اصلی خود مصالحه نخواهیم کرد.

دبیرکل در ادامه گفت: وزرای دفاع با همتایان اوکراینی و گرجستانی دیدار خواهند کرد. وزیران دفاع با همکاران ما از اوکراین و گرجستان دیدار خواهند کرد تا در مورد بدتر شدن وضعیت امنیتی در منطقه دریای سیاه گفتگو کنند و متحدان ناتو بر حمایت قوی ما از حاکمیت و تمامیت ارضی هر دو کشور تاکید خواهند کرد.

وی همچنین گفت که نزدیکی روسیه و چین، از جمله در حوزه نظامی و دیپلماتیک، واقعیتی است که بر امنیت ناتو تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: واقعیت این است که چین و روسیه در سال‌های گذشته نزدیک‌تر و نزدیک‌تر شده‌اند، آنها با هم تمرین می‌کنند، در حوزه دیپلماتیک، در شورای امنیت سازمان ملل بسیار نزدیک با هم کار می‌کنند،

استولتنبرگ تصریح کرد: این واقعیتی است که رخ داده و بر امنیت ما تأثیر می‌گذارد.

وی تاکید کرد:  برنامه‌های تقویت حضور ناتو در جناح شرقی به اوضاع در اطراف اوکراین بستگی دارد. ما نیاز به حفظ [حضور] را که بستگی به آنچه در اوکراین و اطراف آن اتفاق می افتد، ارزیابی و قضاوت خواهیم کرد.

استولتنبرگ همچنین گفت که به رسمیت شناختن جمهوری خودخوانده دونباس توسط روسیه نقض دیگری به حاکمیت اوکراین خواهد بود. اگر این اتفاق بیفتد، یک بار دیگر نقض آشکار تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین خواهد بود، زیرا شکی نیست که دونتسک و لوهانسک بخشی از اوکراین در داخل مرزهای شناخته شده بین‌المللی هستند. بنابراین چنین به رسمیت شناختی نقض قوانین بین‌المللی خواهد بود.

وی گفت: این نه تنها نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین بلکه نقض توافقنامه‌های مینسک نیز خواهد بود، بنابراین یافتن راه حل سیاسی بر اساس توافقات مینسک را دشوارتر خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.