دبیر کل سازمان ملل و رییس جمهوری صربستان دیدار کردند

به گزارش ایرنا از منابع خبری، بان کی مون که سفر خود به ۶ جمهوری یوگسلاوی سابق را از روز جمعه با دیدار از اسلوونی آغاز کرد در گفت و گو با نیکولیچ، گفت: به همکاری صربستان بخصوص در زمانیکه ‘ووک یرمیچ’ وزیر امور خارجه این کشور ریاست مجمع عمومی سازمان ملل را بر عهده خواهد گرفت، یقین دارم.

یرمیچ که برای ریاست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب شده است از سپتامبر سال جاری میلادی به مدت یک سال عهده دار این مسوولیت خواهد بود.

‘تومیسلاو نیکولیچ’ رییس جمهوری صربستان نیز در دیدار با دبیر کل سازمان ملل گفت :بلگراد خواستار گفت و گو با مقامات حکومت موقت پریشتینا است و این مذاکرات در حضور نمایندگان سازمان ملل متحد انجام خواهد گرفت.

نیکولیچ در این دیدار تاکید کرد که سازمان ملل باید نقشی فعال را در مبارزه با حفظ اصول حقوق بین المللی و حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو سازمان ملل داشته باشد و قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت نیز باید اجرا و به آن احترام گذاشته شود.

رییس جمهوری صربستان همچنین دبیر کل سازمان ملل را با حوادث و نا آرامی های اخیر در کوزوو که تلاش برای تحریک صربها در آستانه ادامه مذاکرات خواند، آشنا کرد و پریشتینا را مسوول این ناآرامی ها دانست.

دبیر کل سازمان ملل متحد در طی اقامت خود در بلگراد با ‘ایویتسا داچیچ’ قائم مقام نخست وزیر و وزیر کشور و همچنین ‘ووک یرمیچ’ وزیر امور خارجه صربستان دیدار و گفت و گو کرد.

بان کی مون در چارچوب سفر دوره ای خود ، بلگراد را به مقصد پریشتینا جهت دیدار با نمایندگان هیات غیر نظامی سازمان ملل و نمایندگان جامعه بین المللی و دیگر سازمان های بین المللی در کوزوو ترک می کند.

وی همچنین در پریشتینا بامقامات کوزوو نیز دیدار خواهد داشت.

دبیر کل سازمان ملل قبل از شروع سفر دوره ای خود به ۶ جمهوری یوگسلاوی سابق گفته بود که سفر وی به کوزوو در چارچوب قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل انجام خواهد شد.

آلبانیان تباران کوزوو در سال ۲۰۰۸ میلادی بطور یک جانبه استقلال کوزوو را از صربستان اعلام کردند.

صربستان اعلام یکجانیه استقلال کوزوو را قبول ندارد و آن را در تضاد با قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت و اصول حقوقی بین المللی و تمامیت ارضی کشورها می داند.

کوزوو بر اساس قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل از ژوئن سال ۱۹۹۹ میلادی تحت قیمومیت هیات غیر نظامی سازمان ملل قرار دارد و نیروهای ناتو تحت نام ‘کی فور’ نیز از همان سال برای حفط امنیت و ثبات در سراسر کوزوو مستقر شدند.

اروپام**۲۰۶۱**۱۵۹۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۳۸۹۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.