درآمد فراری‌های مالیاتی، ۴ برابر کل مالیات‌ها/معاملات زیر زمینی ۱۶۳ هزارمیلیارد تومانی

بیش از پنج میلیون شاغل در اقتصاد ایران، با وجود درآمد ۱۶۳ هزار میلیارد تومانی، مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز، طی سالهای اخیر با وجود افزایش درآمدهای مالیاتی همچنان برخی به مانند گذشته مالیات پرداخت نکردهاند. هرچند تاکنون کمتر از تعداد یا درآمدهای این افراد سخن گفته شده اما مسئولان دولتی معمولا اعلام کردهاند که این عده سهم قابل توجهی در اقتصاد ایران دارند.

آن طور که علی عسکری، رئیس سازمان امور مالیاتی اخیرا در ارائه  گزارش کارنامه اقتصادی دولت سابق اعلام کرده، براساس مطالعات موجود، دولت از حدود ۲۴ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به دلیل فعالیتهای غیررسمی، نامنظم، ثبت نشده و قاچاق نمیتواند مالیات دریافت کند.

طبق آخرین گزارش سالانه بانک مرکزی، در سال گذشته میزان تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت بازار و البته قیمت جاری بیش از ۶۷۹ هزار میلیارد تومان بوده است. ۲۴ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور معادل حدود ۱۶۳ هزار میلیارد تومان، رقمی است که میتوان گفت نصیب افرادی میشود که در طول سال مالیاتی هم پرداخت نمیکنند.

در واقع فراریهای مالیاتی در سال ۹۱ با وجود کسب حدود ۱۶۳ هزار میلیارد تومان درآمد از فعالیتهای اقتصادی خود در اقتصاد ایران هیچ مالیاتی پرداخت نکردند. این در حالی است که کل رقم مالیات وصولی در سال گذشته ۳۹٫۵ هزار میلیارد تومان توسط بانک مرکزی گزارش شده بود.

به عبارتی درآمد فراریهای مالیاتی در سال گذشته بیش از چهار برابر کل مالیاتهای پرداخت شده به دولت بوده است.

از سوی دیگر با توجه به جمعیت بیش از ۲۱ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۳۴۸ نفری جمعیت شاغل کشور در سال ۹۱ (طبق اعلام مرکز آمار ایران) میتوان برآورد کرد که هر فرد شاغل ایرانی سهم بیش از ۳۲ میلیون تومانی در تولید ناخالص داخلی اقتصاد ایران دارد. از این رقم میتوان برآورد که آن ۱۶۳ هزار میلیارد تومان درآمدی که بابت کسب آنها مالیاتی هم پرداخت نمیشود نصیب بیش از پنج میلیون و ۹۳ هزار نفر شده است.

به عبارتی به نظر میرسد بیش از پنج میلیون شاغل در اقتصاد ایران وجود دارند که با وجود درآمد مجموعا ۱۶۳ هزار میلیارد تومان مالیاتی پرداخت نمیکنند.

این در حالی است که طی سالهای اخیر میزان مالیاتهای وصولی روند رو به رشدی داشته است. البته سال ۱۳۸۹ از معدود سالهایی بوده که میزان مالیاتهای وصولی در این سال نسبت به سال قبل از آن روندی نزولی داشت.

در سال ۱۳۸۹ هرچند که قبل از آن روند درآمدهای مالیاتی دولت روند صعودی داشت و به ۳۰ هزار میلیارد تومان هم رسیده بود اما در این سال با افت پنج درصدی این رقم به ۲۸٫۴ هزار میلیارد تومان رسیده بود.

یک سال بعد یعنی سال ۱۳۹۰ آن طور که بانک مرکزی گزارش داده میزان درآمدهای مالیاتی دولت روند صعودی دوباره به خود گرفت و با افزایش ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۳۸۹ به بیش از ۳۵٫۹ هزار میلیارد تومان رسید. این روند در سال گذشته نیز ادامه یافت و میزان درآمدهای مالیاتی دولت با رشد حدود ۱۰ درصدی به ۳۹٫۵ هزار میلیارد تومان رسید.

طی این سالها (۱۳۸۸ تا ) از پنج شکل درآمدهای مالیاتی، مالیات بر کالاها و خدمات، مالیات بر ثروت و مالیات بر درآمد همیشه روند صعودی داشته و هر سال بیشتر از سال قبل شده اما مالیات اشخاص حقوقی و مالیات بر واردات این طور نبوده است.

مالیات اشخاص حقوقی در سال ۸۹ نسبت به سال ۸۸ افت چشمگیری داشت اما در سال ۹۱ دوباره این رقم به اندازه سال ۸۸ شد. در بخش مالیات بر واردات نیز هرچند این روند طی سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ روند رو به رشدی داشت اما در سال گذشته این روند نزولی شده بود.

نمودار درآمدهای مالیاتی دولت – میلیارد تومان(منبع: بانک مرکزی)

 

جدول درآمدهای مالیاتی دولت – میلیارد تومان(منبع:بانک مرکزی)

سال

مالیات اشخاص حقوقی

مالیات بر درآمد

مالیات بر ثروت

مالیات بر واردات

مالیات بر کالاها و خدمات

۱۳۸۸

۱۶۷۲۹

۳۳۹۲

۷۸۰

۶۲۵۵

۲۸۴۵

۱۳۸۹

۱۱۶۵۰

۴۱۱۱

۱۱۱۳

۷۷۸۸

۳۷۸۹

۱۳۹۰

۱۵۷۸۹

۴۹۶۱

۱۲۹۱

۷۸۹۲

۶۰۱۰

۱۶۹۷۰

۶۲۶۷

۱۵۸۹

۷۶۴۰

۷۰۴۸


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.