درخواست ایران برای عضویت دایم در سازمان همکاری شانگهای در دست بررسی است

به گزارش ایرنا، علی یف روز جمعه در گفت و گو با رادیوی دولتی ‘صدای روسیه’ خاطرنشان کرد: درخواست برای عضویت جمهوری اسلامی ایران همانند درخواست دیگر کشورها در مرکز توجه دائمی ما قرار دارد و گروه کاری ویژه ای به این مسایل رسیدگی می کند.

وی افزود: نکته مهم این است که طبق سند سازمان همکاری شانگهای، ماده ای وجود دارد که در آن پیش بینی شده است کشورهای مورد تحریم سازمان ملل نمی توانند عضو این سازمان باشند.

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای گفت: این به آن معنی نیست که درخواست ایران برای عضویت در سازمان شانگهای از دستور کار آن حذف شده است.

**امکان عضویت ترکیه به عنوان شریک بررسی می شود

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای در ادامه مصاحبه به امکان عضویت ترکیه در این سازمان به عنوان شریک اشاره کرد و گفت: ترکیه عضو بسیار مهم جامعه جهانی و نفوذ و اعتبار آن به ویژه به عنوان یک قدرت اقتصادی در عرصه جهانی رو به افزایش است.

ایمان علی یف افزود: با علاقمندی خاصی به امکان عضویت ترکیه در سازمان شانگهای به عنوان شریک اقتصادی می نگریم و اطمینان دارم همکاری با این کشور به عنوان شریک برای همکاری در عرصه های اقتصادی، انسانی و فرهنگی به سود ترکیه و سازمان همکاری شانگهای خواهد شد.

**وضعیت افغانستان نگران کننده است

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای گفت: وضعیت افغانستان موجب نگرانی کشورهای عضو سازمان شانگهای و دیگر کشورها شده است.

وی افزود: مساله افغانستان یک مساله منطقه ای نیست و فقط با تشریک مساعی بین المللی می توان از عهده حل این مساله بر آمد.

علی یف گفت: بنابر این سازمان شانگهای برقراری همکاری های مستقیم و غیرمستقیم با سازمان های بین المللی برای کمک به مردم افغانستان به منظور حل مسایل آنها را هدف قرار داده است.

وی افزود: در این راستا تثبیت نقش مرکزی سازمان ملل در مساله افغانستان و همکاری با این سازمان و سازمان های تابعه آن را بسیار مهم می دانیم.

دبیر کل سازمان شانگهای خاطرنشان کرد: این سازمان اسنادی را با سازمان های تابعه سازمان ملل امضا کرده است که در آنها همکاری برای تامین امنیت این منطقه پیش بینی شده است.

**سازمان همکاری شانگهای بلوک نظامی تشکیل نمی دهد

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای همچنین امکان تشکیل بلوک نظامی در این سازمان را رد کرد و چنین احتمالی را منتفی دانست.

وی افزود: با این حال سازمان شانگهای از توانمندی های سیاسی و دیپلماتیک برای حل مسایل موجود برخوردار است.

علی یف گفت: در حال حاضر در این رابطه سندی مربوط به تدابیر و سازوکارهای سیاسی و دیپلماتیک در هنگام بروز مسایل جدی تهیه شده است.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۳۷۲۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.