درخواست عبدالمهدی از پامپئو برای اعزام نمایندگانی به عراق جهت ایجاد سازوکار خروج امن

نخست‌وزیر مستعفی عراق از وزیر امور خارجه آمریکا خواست که نمایندگانی را به بغداد بفرستد تا سازوکار خروج امن نیروهای آمریکا از عراق را ایجاد کنند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، به نقل ازسایت شبکه سومریه نیوز، دفتر رسانه‌ای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق با انتشار بیانیه‌ای به جزئیات گفت‌وگوی تلفنی پنجشنبه شب مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا و عبدالمهدی پرداخت.

در این بیانیه آمده است: دو طرف در این تماس تلفنی درباره آخرین تحولات عراق گفت‌وگو کردند و در همین حال عبدالمهدی تأکید کرد، عراق هرگونه عملیاتی که حاکمیت آن را نقض کند، محکوم می‌کند و بغداد تلاش‌های زیادی را انجام می‌دهد تا به میدان درگیری تبدیل نشود.

وی همچنین از پامپئو خواست که نمایندگانی به عراق اعزام شوند تا سازوکار تصمیم پارلمان عراق مبنی بر خروج امن نیروهای خارجی از عراق را ایجاد کنند.

عبدالمهدی در ادامه تصریح کرد، عراق مایل است روابط خوبش را با همسایگان و دوستان خود در جامعه بین‌الملل حفظ کند و از نمایندگی‌ها و منافع خارجی و همه کسانی که در خاک عراق حضور دارند حمایت کند و اولویت‌های آن در وهله اول محدود به مبارزه با تروریسم، داعش و خشونت بوده و در وهله دوم بازسازی عراق، دستیابی به رشد اقتصادی، حمایت از استقلال کشور، وحدت ملی و تحقق امنیت و ثبات در عراق و منطقه است.

وی خاطرنشان کرد، نیروهای آمریکایی وجود دارند که وارد عراق می شوند و پهپادهای آن بدون دریافت مجوز از دولت عراق در آسمان آن پرواز می‌کنند، موضوعی که توافقنامه‌های میان دو طرف را نقض می‌کند.

در مقابل پامپئو نیز متعهد شد که این مسأله را پیگیری کند و مدعی شد که کشورش به حاکمیت عراق احترام می‌گذارد.

در بیانیه دفتر رسانه‌ای عبدالمهدی همچنین آمده است که دو طرف در پایان بر اهمیت توسعه روابط میان دو طرف تأکید کردند.

منابع مطلع عراقی صبح امروز (جمعه) اعلام کرد که مایک پامپئو شامگاه پنجشنبه در تماسی تلفنی با عادل عبدالمهدی درباره تحولات اخیر این کشور گفت‌وگو کرد.

در همین راستا، پامپئو بر “حمایت از ملت‌های ‌عراق و آمریکا و منافع دو کشور” تاکید کرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.