درخواست های جدید تسلیحاتی فیلیپین از آمریکا

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبر آسیا، ‘آلبرت دل رزاریو’ وزیر خارجه فیلیپین روز پنجشنبه گفت: این تجهیزات به کشورش در دستیابی به حداقل استانداردهای دفاعی مطمئن کمک خواهد کرد.

وی که این اظهارات را در دیدار با مقامات آمریکایی در واشنگتن بیان می کرد، گفت: این تجهیزات به ما کمک خواهد کرد تا اشراف اطلاعاتی دریایی پیدا کنیم و از آنچه در اطرافمان اتفاق می افتد، مطلع شویم.

وزیر خارجه فیلیپین همچنین افزود: فیلیپین به این تجهیزات نیاز دارد تا هر گونه تهاجم به آبهای تحت حاکمیتش را رصد کند. وزیر خارجه فیلیپن تصریح کرد که کشورش منتظر کمک های بین المللی در این زمینه است و با کشورهایی چون استرالیا، ژاپن و کره جنوبی نیز در زمینه امنیت دریایی، کمک های بشر دوستانه و مبارزه با بلایای طبیعی همکاری می کند.

اظهارات وزیر خارجه فیلیپین در شرایطی مطرح می شود که مناقشه این کشور با چین بر سر مالکیت بر بخشی از دریای جنوب چین بار دیگر بالا گرفته است.

اختلافات مرزی چین و فیلیپین هر از چندی با بروز مناقشه های کوچکی در دریای جنوب چین و یا اظهارات تحریک کننده مقامات هر یک از دو طرف سرباز می کند. تنش اخیر بین دو کشور زمانی روی داد که دو کشتی گشت ساحلی چینی مانع از عملیات ناو جنگی فیلیپینی برای دستگیری ماهیگیران چینی در آب های مورد مناقشه در دریای جنوب چین شدند.

فیلیپین مدعی بود این ماهیگیران به آبهای قلمروی این کشور وارد شده اند اما چین که دریای جنوب چین را جزو قلمرو خود می داند با رد این ادعا و اولتیماتوم به فیلیپین نشان داد که بر سر موضوع حق حاکمیت خود بر این آبها کاملا جدی است.

اگرچه دو طرف تلاش کردند تا مانع از بالاگرفتن بیشتر تنش شوند اما رویارویی اخیر یکی از مهمترین برخوردهای اخیر چین و فیلیپین بوده است که می تواند آتش اختلافات دو کشور را شعله ور کند.

فیلیپین خواستار حمایت اعضای اتحادیه آ.سه.آن و دولت آمریکا از خود در این مناقشه است. سران آ.سه.آن نیز در نشست اخیر خود در کامبوج نسبت به گسترش اختلافات در خصوص دریای چین جنوبی ابراز نگرانی کرده و خواستار حل و فصل مسایل موجود با چین شده بودند. کشورهای عضو آ.سه.آن با توجه به روابط اقتصادی گسترده با چین همواره در اتخاذ موضع در این باره جانب احتیاط را رعایت کرده و تلاش کرده است تا برادر بزرگتر، چین را از خود نرنجانند.

دولت آمریکا نیز مناقشه دریای جنوب چین را بهانه ای برای حضور و مداخله بیشتر در منطقه شرق آسیا می داند اما چین با شدت با هرگونه مداخله خارجی در این مناقشه مخالف است و خواستار گفت و گوهای درون منطقه ای برای حل اختلافات درباره این دریاست.

فیلیپین که به دنبال جلب حمایت نیروهای فرامنطقه ای از خود است، همواره تلاش کرده تا با نزدیکی به آمریکا و برگزاری مانورهای مشترک با این کشور قدرت چانه زنی خود را با چین افزایش دهد.

آمریکا به تازگی با دولت فیلیپین به توافقاتی دست یافته که بر خلاف قانون اساسی فیلیپین بار دیگر پایگاه های خود را در این کشور مستقر کند و قراردادهای جدید خرید تسلیحات نیز بین دو کشور به امضاء رسیده است.

آساق**۳۳۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۰۲۰۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.