دریافت اولین پیام بیگانه از مریخ!

زمین اولین پیام «بیگانه» را از مریخ دریافت کرد.

دریافت اولین پیام بیگانه از مریخ!

به گزارش ممتاز نیوز، گروهی از دانشمندان و هنرمندان با ترتیب دادن یک آزمایش فضایی، از عموم مردم دعوت کرده‌اند تا در رمزگشایی یک سیگنال «بیگانه» مشارکت کنند.

چشم‌انداز دریافت یک سیگنال بیگانه از فضا هم هیجان‌انگیز و هم دلهره‌آور است. حالا تعدادی از دانشمندان در یک پروژه علمی-هنری قصد دارند شرایطی مشابه دریافت پیام موجودات فرازمینی ایجاد کنند.

در این آزمایش که «نشانه‌ای در فضا» (A Sign in Space) نام دارد، مدارگرد ردیابی گاز پروژه «اگزومارس» متعلق به آژانس فضایی اروپا در روز ۲۴ مه (۴ خرداد) پیامی رمزگذاری شده را از مدار مریخ به زمین مخابره کرد.

سه رصدخانه رادیویی مستقر در زمین سیگنال را ۱۶ دقیقه بعد، یعنی زمانی که طول می‌کشد تا پیام رادیویی فاصله ۲۹۰ میلیون کیلومتری از مریخ تا زمین را طی کند، دریافت کردند. این سیگنال، که یک پیام رمزگذاری شده توسط هنرمندی به نام دانیلا دی پائولیس و همکارانش است، قرار است پس از پردازش در دسترس عموم قرار گیرد و از آن‌ها دعوت شود تا پیام را رمزگشایی کنند.

موسسه ستی (SETI Institute) که در زمینه جستجوی حیات فرازمینی فعال است این پروژه را طراحی و اجرا کرده است. بیش از ۳۰ دانشمند فضایی، هنرمند و محقق در این پروژه مشارکت دارند.

دست‌اندرکاران این پروژه می‌گویند هرچند در حال حاضر هیچ تمدن بیگانه‌ای برای ما پیامی ارسال نکرده، یا دستکم چنین پیامی به دست ما نرسیده است، با این حال بشر باید آماده چنین رویدادی باشد.

دانیلا دی پائولیس، هنرمند در موسسه ستی و رصدخانه گرین‌بانک، در این خصوص گفت: «بشر در طول تاریخ به دنبال پیدا کردن معنا در پدیده‌های قدرتمند و دگرگون‌‌ساز بوده است. دریافت یک پیام از تمدنی فرازمینی، تجربه‌ای عمیقا دگرگون‌کننده برای همه نوع بشر خواهد بود.»

وی اضافه کرد: «این آزمایش فرصتی بی‌سابقه برای تمرین و آماده شدن برای این سناریو از طریق یک مشارکت بین‌المللی است. در واقع این پروژه جستجویی پیوسته برای یافتن معنا را در همه فرهنگ‌ها و رشته‌ها تقویت می‌کند.»

سه ایستگاه نجومی یعنی آرایه تلسکوپ آلن موسسه ستی، رصدخانه گرین بانک در ویرجینیای غربی و همینطور ایستگاه نجومی رادیویی مدیسینا که توسط موسسه ملی اخترفیزیک ایتالیا در شمال این کشور اداره می‌شود، برای دریافت سیگنال از مریخ با یکدیگر همکاری کردند.

پروژه «نشانه‌ای در فضا» اولین پروژه مشترکی است که اقدام به دریافت سیگنال و رمزگشایی آن می‌کند. پیشتر سیگنال‌هایی رادیویی به فضا فرستاده شده بود، ولی هرگز عکس آن انجام نگرفته بود.

موسسه ستی در این باره می‌گوید: «رمزگشایی از یک سیگنال واقعی فرازمینی و پیام آن، فرآیند بی‌پایان و متنوعی از تفسیرهای تکنولوژیکی و فرهنگی را آغاز می‌کند که به کار برجسته ساختن محدودیت‌هایمان و همچنین نیاز اساسی ما برای فراتر رفتن از چارچوب‌ها می‌آید.»

این موسسه می‌افزاید: «واضح است که ما به زبان‌های بیگانه صحبت نمی‌کنیم، اما ممکن است بتوانیم راه‌هایی برای ارتباط با فرازمینی‌ها از طریق زبان نمادین یا ابزارهای دیگر پیدا کنیم.»

 پس از آن‌که رصدخانه‌ها سیگنال دریافتی را پردازش کردند، قرار است آن را در یک سرور دیسکورد قرار دهند و کاربران بعد از آن ۶ تا ۸ هفته وقت خواهند داشت تا آن را رمزگشایی کنند.

کسانی که علاقه‌مند به مشارکت در این آزمایش هستند می‌توانند در اینجا ثبت‌نام کنند.

انتهای پیام/


پلاس
علمی و دانستنی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.