دریافت مالیات از سپرده های بانکی

۸ م دیماه ،

بینا – بر اساس سناریوی دولت ،‌سقف مالیات بر درآمدتا ۴۳ هزار میلیارد تومان بالا خواهد رفت، در صورت موافقت مجلس با این رویکرد وتصویب اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم ، سود بانکی و اوراق بهادار و سود انها نیز مشمول مالیات خواهند شد .
به گزارش بینا،‌ پیش بینی کاهش درآمد های نفتی کشور ،‌دولت را به فکر استفاده ازدرآمد های پایدار مالیاتی و تامین بخش بزرگی از بودجه از این محل انداخته است، دریافت مالیات از سپرده های بانکی واوراق مشارکت از جمله راهکارهای پیش بینی شده برای تحقق این هدف است .
عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور پیشتر اعلام کرده بود که دولت دو سناریو را برای دریافت مالیات بیشتر طراحی و به مجلس ارایه کرده است . به نقل از وی قرار است مشخص شود که بر اساس کدام سناریوی مالیاتی بودجه سال آینده تدوین گردد، با مشخص شدن نتیجه آن نحوه ثبت و تعیین مالیات درآمدها آغاز خواهد شد .
وی همچنین اعلام تاکید کرده است: ما از ۳۷ هزارمیلیارد تومان تا ۴۳ هزارمیلیاردتومان در قالب سناریوهای مختلف برای درآمدهای سازمان مالیاتی سال آینده پیش بینی و برنامه ریزی کرده ایم که باید نتیجه نهایی کار برای دنبال کردن یک سناریوی مشخص دنبال شود.
در حال حاضر اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم در مجلس در دست بررسی است . در این اصلاحیه موارد زیر درارتباط با بانک ها بورس و ارث در قالب موارد زیر طراحی و پیشنهاد شده است :
ماده ۲٫ متن زیر جایگزین ماده (۱۷) می‌شود و مواد (۱۹) تا (۲۲)، بند (۴) ماده (۲۴) و مواد (۲۶) تا (۳۳) و تبصره‌های آنها حذف می‌شود.
ماده ۱۷- اموال و دارائی‌هایی که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی انتقال می‌یابد، به شرح زیر  مشمول مالیات می‌باشد:
۱- نسبت به املاک و حق واگذاری محل یک و نیم (۱٫۵) برابر نرخ‌های مذکور در ماده ۵۹ این قانون به ماخذ ارزش معاملاتی املاک و یا به ماخذ ارزش روز حق واگذاری حسب مورد، در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث.
۲- نسبت به سهام و سهم‌الشرکه و حق تقدم آنها یک و نیم (۱٫۵)‌برابر نرخهای مذکور در تبصره ۱ ماده ۱۴۳ و ماده ۱۴۳ مکرر این قانون طبق مقررات مذکور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث.
۳- نسبت به سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار و سودهای متعلق به آنها تا تاریخ ثبت انتقال به نام وراث و یا پرداخت و تحویل به آنها به نرخ سه درصد (۳%).
۴- نسبت به انواع وسائل نقلیه موتوری زمینی، دریایی و هوایی به نرخ دو درصد (۲%) بهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور.
۵- نسبت به سود سهام و سهم‌الشرکه وحق‌الامتیاز و سایر اموال و حقوق مالی که در بندهای مذکور به آنها تصریح نشده است، به نرخ ده درصد (۱۰%) ارزش روز در زمان تحویل یا ثبت انتقال.
تبصره۱- نرخ‌های مذکور در این ماده مربوط به وراث طبقه اول است، در صورتی که وراث طبقات دوم  و سوم باشند، نرخ های مالیات مذکور در این ماده به ترتیب دو (۲) و چهار (۴) برابر خواهد شد.
تبصره ۲- در صورتی که متوفی اتباع خارجی باشد، مشمول مالیات به نرخ وراث طبقه دوم خواهد بود.
تبصره ۳- در مواردی که وراث سهم خود از اموال موضوع بندهای (۱) و (۲) و (۴) این ماده را به اشخاص ثالث یا وراث دیگر انتقال دهند، علاوه بر مالیات بر ارث به شرح این فصل مشمول مالیات طبق مقررات فصول مربوط خواهد بود.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.