دریافت ۵درصد مالیات ارزش‌افزوده از خریدار و فروشنده در بنگاه‌های خودرو

دریافت ۵درصد مالیات ارزش‌افزوده از خریدار و فروشنده در بنگاه‌های خودرو

عصرخودرو : یک مسئول سازمان امور مالیاتی گفت: بنگاه‌های معاملات املاک و خودرو موظف هستند، از خریدار و فروشنده ۵ درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند.

مسئول سازمان امور مالیاتی گفت: بنگاه‌های معاملات املاک و خودرو موظف هستند، از خریدار و فروشنده ۵ درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند.

برجعلی‌لو در گفت‌وگو با فارس، در مورد دریافت کمیسیون بنگاه‌ها و مالیات ارزش افزوده از مشتریان گفت: با توجه به اینکه بنگاه‌های معاملات املاک،نمایشگاه‌های خودرو ، رستوران‌داران و هتلداران از سال گذشته طی دوره چهارم فراخوان شده‌اند، موظف هستند ۵ درصد به عنوان مالیات ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی دریافت کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه بنگاه‌های معاملات املاک کد رهگیری دارند، مالیات آنها از طریق این کد رهگیری دریافت می‌شود.

معاون مدیر کل مالیات بر ارزش افزوده تاکید کرد: بنگاه‌های املاک چه کد رهگیری داشته باشند و یا نداشته باشند، باید طبق قانون به عنوان مشمولان فراخوان مرحله چهارم، ۵ درصد نرخ مالیات ارزش افزوده برای سال جاری را از خریدار و فروشنده دریافت کنند و در پایان هر سه ماه به سازمان امور مالیاتی اظهار و پرداخت کنند.

برجعلی لو در پاسخ به این پرسش که آیا بنگاه‌ها باید از مبلغ کمیسیون خود که اصطلاحاً حق بنگاهی نامیده می‌شود، ۵ درصد را پرداخت کنند، یا اینکه علاوه بر آن حق بنگاهی ۵ درصد دیگر مازاد از مصرف کننده دریافت کنند، گفت: چون مالیات ارزش افزوده به مصرف کننده نهایی یعنی مشتری نهایی تعلق می‌گیرد، بنابراین باید این ۵ درصد مالیات از خریدار و فروشنده نهایی دریافت شود.

برجعلی‌لو در مورد اینکه آیا دریافت ۵ درصد مالیات از خریدار و فروشنده خانه باعث افزایش ۱۰ درصدی قیمت کمیسیون می‌شود، گفت: بله در واقع چون مصرف کننده نهایی این مالیات را می‌پردازد، دو مالیات ۵ درصدی از طرفین گرفته می‌شود.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده در مورد نمایشگاه‌های ماشین و همچنین رستوران‌داران نیز این گونه است، البته باید ۵ درصد مالیات دریافت شده در ذیل مبایعه‌نامه و یا فاکتور فروش قید شود و در پایان هر سه ماه به سازمان امور مالیاتی اظهار و پرداخت شود.

برجعلی لو در مورد وظیفه مالیاتی بنگاه‌ها گفت: خود بنگاه‌ها در پایان سال مالیات عملکرد یا همان مالیات بر درآمد سالانه می‌پردازند که از درآمد سالانه آنها کسر می‌شود، اما ۵درصد مالیات بر ارزش افزوده باید از مشتری، یعنی خریدار و فروشنده خانه یا ملک و یا موجر و مستاجر دریافت شود.


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.