در بودجه ۹۲ اجازه تاسیس۱۰ پارک علم و فناوری صادر شده است/ نخبگان نباید دغدغه معاش داشته باشند

اردیبهشت ۱۴۰۳

تا زمانی که نخبگان دغدغه معاش داشته و زمینه ای برای کاربردی کردن مقالات علمی آنان در کشور فراهم نشود شاهد تکرار مهاجرت انها خواهیم بود.

قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت ‌وگو با  خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از اظهار داشت: یکی از ملاک های توسعه‌یافتگی و پیشرفت، تولید مقالات ISI است که جمهوری اسلامی ایران نیز در این حوزه حائز رتبه ۱۳ در جهان است. 

 وی تصریح کرد: این مسئله نشانگر توجه جامعه ایران به بحث توسعه علمی است و باید به فال نیک گرفته شود. 

 وی ادامه داد: نباید دانشگاه‌ها به عرصه رقابت سرسام آور برای تولید این نوع مقالات بدل شود بلکه باید از این محصولات دانشگاهی استفاده کاربردی و علمی کرد. 

 وی افزود: در کشورهای توسعه یافته از علم تولید شده استفاده ابزاری و کاربردی می‌شود و این راهی برای تولید ثروت است. کاربردی کردن مقالات و پایانامه‌های دانشگاهی باید از ظرفیت‌های مراکز رشد و همچنین پارک‌های علم و فناوری استفاده شود. 

وی با بیان اینکه مجلس در ذیل بودجه ۹۲ اجازه تاسیس ۱۰ پارک علم و فناوری را صادر کرد، توضیح داد: مجلس به بحث کاربردی کردن علم و تولید ثروت از علم توجه روزافزونی دارد و دولت نیز باید تمام تلاش خود را در این حوزه انجام بدهد. 

 وی گفت: کشور باید اسباب زندگی بدون دغدغه‌ی معاش را برای نخبگان فراهم کند تا دیگر کشورها جاذبه‌ای برای نخبگان کشورمان نداشته باشند. 

وی افزود: نخبگانی که به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند همان اشخاصی می باشند که این مقالات را تولید می‌کنند از این رو با فراهم کردن بستر برای کاربردی کردن تولیدات علمی باید عرصه برای ماندن این اشخاص در کشور فراهم شود. /ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.