«در گشوده»؛ عصاره‌ای از سال‌ها تجربه پیتر بروک در هنر نمایش

خبرگزاری مهر – گروه فرهنگ و ادب:  دکتر عطاء‌الله کوپال ویراستار علمی «درِ گشوده» در مقدمه‌ خود و برای معرفی کتاب «درِ گشوده، نظریه‌هایی پیرامون بازیگری و تئاتر» می‌نویسد: «… اگر بتوان سِر لارنس اُلیویه را در میانه قرن بیستم، بزرگ‌ترین کارگردان تئاتر آن دوران قلمداد کرد، بی‌تردید پیتر بروک برجسته‌ترین کارگردان تئاتر جهان در پایان قرن بیستم و آغاز سده بیست‌ویکم بوده است. او در ابتدای فعالیت هنری خود، همکاری خویش را با بنیاد رویال شکسپیر آغاز کرد، اما به‌ زودی از شیوه اجراهای متعار، دست کشید و با اجرای نمایش ماراساد دست به نوآوری و تجربه‌گری نوینی زد و از آغاز دهه ۱۹۷۰ به یکی از مهم‌ترین کارگردانان تجربه‌گرای جهان تبدیل شد.

او اگرچه در سرآغاز تجربه‌های تئاتری خود از شیوه تئاتر اپیک برشت تاثیر پذیرفته بود، اما به ‌زودی به شیوه‌ شخصی خود دست یافت و با گروه تئاتری خود به مناطق بی‌شماری از جهان سفر کرد و عملاً به هنر خود، ماهیت بین‌المللی بخشید. او طی سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۰ بیش از سی اجرای موفق نمایشی داشته است و در کارنامه عمر پربار خود، بیش از ده فیلم ساخته و تا سال ۱۹۹۹، هفت کتاب از تجارت تئاتری خود منتشر کرده است و کتاب در گشوده، در سال ۱۹۹۵ به قلم او نگاشته شده است…»

 

 

فهرست کتاب شامل بر چهار مقدمه است: سرآغاز، پیام اختصاصی پیتر بروک برای خوانندگان ایرانی این کتاب، مقدمه و پیش‌گفتار مترجم و سپس سه مقاله‌ اصلی بروک می‌آیند: شیطنت کسالت، ماهی طلایی و رازی وجود ندارد.


بروک با سابقه‌ گسترده و حضور خود در کشورهای گوناگون، در نقش یک پیر دانا، تجربیات خود را به صریح‌ترین زبان ممکن در کتاب می‌نویسد. برای او صرف هنر و نمایش مهم است و اهمیتی به حواشی نمی‌دهد و بیشتر از هر چیزی در جملات خود سعی می‌کند خواننده را به ‌سمت همین مسئله سوق بدهد تا در ورای مسائل جزئی و بی‌اهمیت، به هنر به شکل هنر و به نمایش، به شکل نمایش نگاه کند و با دیدی حرفه‌ای زندگی فرهنگی خود را بسازد و پیش ببرد.

 

همین موضوع را می‌توان در «پیام اختصاصی پیتر بروک برای خوانندگان ایرانی این کتاب» دید که در ۱۶ مارچ سال ۲۰۱۱ نوشته شده است: «تئاتر به ما می‌آموزد که هیچ شکل ثابتی نمی‌تواند وجود داشته باشد. همه‌چیز، باید خود را، با شرایطِ در حال تغییر زمان، سازگار سازد.


می‌دانم که هر واژه‌ای، هر پیامی، تنها برای یک‌بار می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و سپس به‌وسیله‌ گروه‌های مختلف، با توجه به اهدافشان استخراج و مورد تحریف واقع شود. بنابراین، من پیامی برای شما ندارم؛ تنها آرزوی قلبی من این است که کار شما بتواند منعکس‌کننده کیفیت شگفت‌آور عشق، دلسوزی و پایداری‌ای باشد که از مدت‌ها قبل، به‌خوبی در مردم ایران و در هنر منحصر‌ به ‌فرد و خلاقانه‌شان می‌شناختم.»


«درِ گشوده» از تجربیات سالیان دراز کار نمایش بروک منشاء می‌گیرد و در ایران با ترجمه‌ و ویراستاری‌ مناسب عرضه شده است، باشد که این تجربیات در ایران هم دیده شده و موثر باشند.

 

انتشارات افراز با همکاری دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران «درِ گشود: نظریه‌هایی پیرامون بازیگری و تئاتر» نوشته پیتر بروک را با ترجمه‌ بهرنگ فرهنگ‌دوست در بهار در ۱۴۴ صفحه و بهای ۵ هزار تومان به بازار عرضه کرده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.