دستور بانک های ترکیه برای بستن حساب ایرانیان

۲۷فروردین۱۳،

به یک ایرانی که ۱۰ سال است در ترکیه سکونت دارد گفته شده حساب بانکی شخصی‌اش را ببندد. ظاهرا به منظور همراهی با تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا و به استناد بخشنامه‌ای که از سوی «آژانس مقررات بانکی و نظارتی» صادر شده است.

تعدادی از بانک های ترکیه به مشتریان ایرانی خود خواسته اند حساب بانکی خود را تخلیه کنند و در غیر این صورت، پول آنها بلوکه خواهد شد.

به گزارش روزنامه شرق نوشت: فعالان اقتصادی معتقدند این اقدام ترکیه همسو با مواضع آمریکا در منطقه است که به ضرر هر دو کشور یعنی ایران و ترکیه خواهد بود. 

روزنامه دولتی «تودیززمان» می‌نویسد: به یک ایرانی که ۱۰ سال است در ترکیه سکونت دارد گفته شده حساب بانکی شخصی‌اش را ببندد؛ ظاهرا به منظور همراهی با تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا و به استناد بخشنامه‌ای که «آژانس مقررات بانکی و نظارتی» صادر کرده است. 

مطابق مطلبی که دوشنبه در روزنامه «شفق» انتشار یافت بعضی بانک‌های ترک از مشتریان خود خواسته‌اند تا ۱۷ آوریل (امروز) پول خود را خارج کنند وگرنه دارایی‌شان مصادره خواهد شد. 

«الف. ج.» که برای تحصیل به ترکیه آمده، مجبور شده است ۱۵۰۰۰ دلار سپرده خود را از بانک «یاپی کردی» خارج کند. 

او در اعتراض به این کار می‌گوید: «با من به‌گونه‌ای رفتار کردند گویی همه ایرانی‌ها در خانه خود در حال غنی‌سازی اورانیوم می باشند. من شهروندی هستم که درآمدی داشته‌ و آن را، اینجا، در بانک‌های ترکیه سپرده‌گذاری کرده‌ام.»

وی معتقد است بی‌دلیل قربانی این رفتار بانک شده است و می‌خواهد به دادگاه شکایت کند. یک مقام رسمی در یکی از شعب بانک «یاپی کردی» در محله «گالاتاسرای» استانبول، که یکی از موسسات مالی است که از مشتریان ایرانی خود خواسته حساب خود را مسدود کنند، به «شفق» می‌گوید: «این کار مطابق بخشنامه آژانس مقررات بانکی و نظارتی است که از بانک‌ها می‌خواهد از ارایه خدمات به شهروندان کشورهایی که هدف تحریم قرار دارند اجتناب کنند.» از طرف دیگر، بنا به نوشته «شفق»، این آژانس منکر صدور چنین بخشنامه‌ای شده است. 

الف. ج. می‌گوید: «گارانتی بانک» دیگر بانکی است که با مشتریان ایرانی و سوری خود تماس گرفته و به آنها اعلام کرده حساب خود را ببندند. مقام‌های رسمی سه بانک دیگر – فینانس بانک، وکیف بانک، هالک بانک – به «شفق» گفته‌اند از صدور چنین بخشنامه‌ای از سوی «آژانس مقررات بانکی و نظارتی» بی‌اطلاع می باشند. 

الف. ج. که پول مورد بحث را از «یاپی کردی» خارج کشیده و به بانکی دیگر سپرده است، می‌گوید این کار بی‌معنی است. می‌گوید در میان ایرانی‌ها و سوری‌هایی که به ترکیه می‌آیند دانشجو و مریض هم هست و آنها هم در بانک‌های ترکیه حساب دارند: «کسانی که با ایران مشکل دارند مشکل‌شان را با ایران حل کنند نه با شهروندانی مثل ما.» وی می‌افزاید: «من شهروندی هستم که در بانک‌های ترکیه حساب دارد. این هیچ ربطی به سازمان ملل ندارد، هیچ ربطی به ناتو ندارد.» 

اتاق بازرگانی ایران: بستن حساب‌ها، سیاسی است

محسن‌بهرامی‌ که رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ایران است در تحلیل این موضوع به «شرق» می‌گوید: «از زمانی که دوبی همسو با آمریکا هرگونه ارتباط با بانک‌های ایرانی را تحریم کرد، بسیاری از فعالان اقتصادی دفاتر و حساب‌های بانکی خود را به ترکیه منتقل کردند. 

وی افزود: تجار ایرانی از ترکیه ال‌سی گشایش می‌کردند و حتی وجوه خود را از طریق ترکیه به سایر بانک‌های اروپایی منتقل می‌کردند. در واقع این کشور خلأ امارات را پر کرد و البته به سودهای قابل‌ملاحظه‌ای هم دست یافت.»

او گفت:«تبدیل ارزهایی مانند دلار و یورو به لیر منبع درآمدی خوبی برای این کشور بود. ضمن اینکه در انتقال وجوه به بانک‌های اروپایی مبلغی را به عنوان کارمزد از ایرانیان دریافت می‌کرد. بعضی از شرکت‌های ترک هم با ایرانیان همکاری داشتند که این هم ممری برای درآمد ترک‌ها بود.»

به گفته بهرامی، حالا ترکیه همسو با مواضع آمریکا و البته همسو با مواضع سیاسی خود که در منطقه نیز هست، رویه اماراتی‌ها را در پیش گرفته و در گام اول اقدام به بستن حساب‌‌ها‌ی ایرانیان کرده که در درجه اول برای خود ترکیه‌ای‌ها اقدامی زیانده محسوب می‌شود که بعدها آثار آن هویدا خواهد شد. ‌مانند آنچه که در مورد اماراتی‌ها رخ داد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.