دستور وزیر ارشاد: برای سینماهای حوزه حواله صادر کنید/ واکنش شمقدری به سخنان رییس حوزه هنری

خبرگزاری آریا- پس از کشمکش های فراوان بین وزارت ارشاد وحوزه هنری بر سرعدم اکران فیلم ها در سالن های سینمایی حوزه هنری،با دستور وزیرارشاد حواله اکران برای سنماهای حوزه هنری صادر می شود.
به گزارش خبرنگارسینمایی آریا، این کشمکش ودرگیری بین وزارت ارشاد و حوزه از زمانی آغاز شد که حوزه هنری دو فیلم “خصوصی” و “گشت ارشاد” را از اکران سینماهای حوزه پایین کشید و در ادامه و طی ماه های اخیر به صورت خودجوش و به دلخواه برخی از فیلم هاهمچون، “خوابم می آد” و “پس کوچه های شمرون” را به دلیل آنچه که فاسد می خواند در سینما های خود اکران نکرد.
این درگیری ادامه داشت و وزیر ارشاد در واکنش به این قضیه و اینکه حوزه هنری می خواهد فیلم های ارزشی را نمایش دهد گفت:برخی از نهاد ها(حوزه هنری) که دارای سالن سینمایی هستند می گویند می خواهیم در سالن هایمان فیلم های ارزشی نمایش دهیم که ماهم تبریک میگوییم.اما حالا چه پیش آمده که بعد از ۳۳ سال از انقلاب می خواهند اینگونه عمل کنند جای سوال است.امیدواریم که واقعا رویکرد ارزشی داشته باشند و این نباشد که فیلمی در ارتباط با این نهاد ها به جشنواره ای مثل کن برود و بعد آن قضایا پیش بیاید.
به نظر این اظهار نظروزیر ارشاد و همچنین دیگر مسئولین سینمایی مبنی برصادر نکردن حواله برای سینماهای حوزه هنری باعث شد تا “محسن مومنی شریف” رییس حوزه هنری روز گذشته در پردیس سینما آزادی  واکنش نشان دهد و در این خصوص گفت:این روزها گاهی کسانی از سر عصبانیت و یا نادانی درباره حوزه هنری سخنانی می گویند که به اندازه قد و قواره شان نیست. البته بنده از همه تهیه کنندگان و هنرمندان آزاده، معتبر ونجیب کشورمان که در ملأ افکار عمومی و چه در خفا و در جلسات کارشناسی از مواضع حوزه هنری حمایت کرده اند، متشکرم.ما هدفمان صیانت از سینمایی است که در دنیا آن را با اندیشه و عفت می شناسند.آیا نمایش ندادن فیلم های مفسده انگیز که مورد اعتراض علمای دین و مجتهدان نماینده ولی فقیه در بلاد است، بی قانونی است؟ما آماده ایم تاوان این قانون شکنی را بدهیم.
حالا که بحث جدی آقایان محترم، اعتنا به قانون است، بعضی از موارد بی قانونی را هم من متذکر می شوم! از نگاه من، بی قانونی آنجا صورت می گیرد که فیلم ارزشمند شور شیرین را به رغم قرارداد موجود با سرگروه سینما آزادی، به بهانه های واهی و صرفا برای گرو کشی، به این سینما نمی دهند.بی قانونی آن جاست که فردی که خود را سخنگوی  شورای صنفی نمایش می نامد،با گردن افراشته اعلام می کند که قصد داریم سینما آزادی را به تعطیلی بکشانیم!
این بخشی از صحبت های مومنی درباره مسائل مطرح شده در چند وقت اخیر بود.
حالا اما خبر رسیده است که وزیر ارشاد دستور داده بنا به آنچه که مصلحت سینما اقتضا می کند همکاری با حوزه هنری ادامه پیدا کند و برای سینماهای حوزه حواله نمایش فیلم صادر شود.
در واکنش به سخنان مومنی شریف، جواد شمقدری با بیان اینکه  به‌خاطر حفظ آرامش بر سینما و توصیه آقای وزیر که به خاطر مصالح سینما خواستند خدماتمان را به سینماهای حوزه داشته باشیم، فقط سکوت می‌کنیم گفته است:شرایط سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مانند مادر واقعی کودکی است که در مقابل مادر دروغین، حاضر است از سهم خود بگذرد تا مباد این کودک از وسط دو نیمه شود.
بقای سینمای ایران و حفظ آرامش در فضای اکران برای ما امر مهمی است، اگر چه بعضی اهدافشان در بحران و ایجاد نگرانی‌ها تحقق می‌یابد و بدشان نمی آید همچنان جو سنگین دلهره و التهاب ادامه پیدا کند.
امروز ما ناچاریم بدیهی‌ترین امور را توضیح دهیم و در مقابل برخی سفسطه‌ها و مغالطه‌ها روشنگری کنیم. گفته می‌شود ما قانونی را قبول داریم اما آئین نامه‌ها برایمان مهم نیست. چون توسط چند نفر کمتر از خودمان نوشته شده است، که در باب این سخن دو نکته وجود دارد؛ یکی اینکه اساساً هر قانونی ناظر به کلیات یک موضوع و اجرای آن است و نگاه کلان را مطرح می کند و نحوه اجرا در عرصه‌های خردتر و در شرائط متفاوت آئین نامه‌های مصوب ذیل آن قانون مبنای اتخاذ تصمیمات است.
رییس سازمان سینمایی می افزاید: اگر قانون گذار می‌خواست خودش همه شرائط و وجود یک موضوع را بشکافد، در اولین گام باید در قانون اساسی این کار را می‌کرد، همچنان که شرح، توضیح و روشهای جزئی اجرای قانون اساسی را قوانین الحاقی و ذیل آن توضیح می‌دهد. در خصوص قوانین مجلس و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز آیین نامه‌هایی تدوین و در هیات وزیران یا وزارتخانه مصوب می‌شود و در موارد جزئی با تایید معاون وزیر مبنای کار قرار می‌گیرد.
اتفاقاً بخش اعظم کتاب قوانین و آئین‌نامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را آئین‌نامه‌ها به خود اختصاص داده، حالا چطور یک مسئول نهاد انقلابی با تعبیرات ناشیانه که بیش از هر چیزی نشان می‌دهد با قوانین ناآشناست، می‌گوید ما فقط متون قانونی را قبول داریم.
کته دوم هم اشاره داشته است که چون آئین نامه را افراد کمتر از ما نوشته‌اند قبول نداریم. البته خدا را شکر که مشخص شد در صورتی که برای ایشان محرز شود نویسندگان آئین‌نامه‌ها بر وی برتری دارند احتمالاً قبول می‌کند که در همین جا توضیح می دهم که در اینکه تنظیم کنندگان آئین نامه اکران، در تقوا و ایمان و مجاهدت و… از ایشان عقب‌تر یا جلوتر هستند نمی‌توانم قضاوتی داشته باشم اما در اینکه اتفاقاً به مباحث تخصصی اکران و نمایش و سینماداری مسلط‌تر و آگاهتر هستند در این تردیدی ندارم.
رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان رییس حوزه هنری گفت: نکته جالب‌تر تفسیر این مسئول نهاد انقلابی در نحوه تبعیت از قانون است. ایشان گفته است اگر بر ما معلوم شود یک قانون که همه مراحلش را طی کرده اما باعث مفسده می‌شود ما به وصیت امام (ره) حق نداریم آن را اجرا کنیم، که در این باب این دو سئوال پیش می‌آید؛ اولا مبنای این تشخیص چه کسی است؟ آیا هر کس نمی‌تواند به همین گونه از اجرای هر قانونی سر باز بزند آیا در آن صورت سنگ روی سنگ باقی می ماند.
آیا کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی ابتدای سال که بر قانوگرایی تاکید داشتند ناظر به همین دیدگاههای غلط و خود محور نیست. ثانیاً شما بر یکی از وصایای امام رضوان اله تعالی علیه تاکید می ورزید اما بر سفارش امام حاضر که اتفاقاً سه ماه پیش بیان فرمودند و اجرای قانون را بر هر رفتار و تفسیر شخصی اولی داشتند را به پشت سر می‌نهید؟
به نظر می رسد همه ما نیاز داریم برای اصلاح امور از خودمان شروع کنیم حالا که جناب آقای دکتر حسینی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – با بزرگواری و بخشندگی راه را برای حل و فصل مسائل اکران گشوده‌اند، هر کدام از ما برگردیم و نسبت به رفتار و گفتار خود بیندیشیم و در جهت اصلاح آن برآئیم.
معتقد نیستم شورای صنفی اکران هیچ اشتباهی نداشته است اما وقتی نماینده حوزه هم عضو این شوراست نمی‌پذیرم که بخواهند خود را از اشتباهات مبرا کنند، چون می توانستند در همان ابتدا اعتراض کنند یا مسئولان امر را نسبت به بعضی تصمیمات هشیار سازند. به هر حال من نمی توانم قبول کنم وقتی سینماهای حوزه به شدت در صدد اکران «گشت ارشاد» بودند و قبل از آن هم در اکران فیلم‌های آنچنانی مشتاق بوده‌اند، یک شبه دلسوز فرهنگ و انقلاب و ارزشها شده باشند.
اگر چه تلاش می‌کنم باور کنم که این تحول یک شبه اتفاق افتاده و ریشه در بعضی رفتارهای سیاسی و مشاورت اعضای (تشکل) منحله خانه سینما که در حوزه هنری خانه کرده‌اند، ندارد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.