دستیابی به روش جدیدی برای جلوگیری از وقوع سکته مغزی

۰۶م آذر ،

استفاده از اسکن اولتراسوند درمان بالقوه جدیدی را برای جلوگیری از وقوع سکته مغزی در بیماران مستعد ابتلا ایجاد کرده است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا، به نقل از نشریه آمریکایی سکته مغزی، محققان دانشگاه وارویک با استفاده از اسکن اولتراسوند در بیماران مبتلا به عروق کارویتد که در معرض خطر بسیار بالای وقوع سکته مغزی قرار دارند، توانستند راه جدیدی را برای جلوگیری از سکته مغزی کشف نمایند.
 
براساس این گزارش محققان با بهره‌گیری از فرآیند اسکن نشان دادند که یکی از داروهای ضد پلاکت به نام تیرومیبان که برای مهار تشکیل لخته‌های خونی طراحی شده است می‌تواند میکروآمبولی‌هایی که داروهایی نظیر آسپرین روی آنها بی‌اثر شده است را غیرفعال کند.
 
نتایج حاصل از این گزارش افزود: قطعات کوچکی از لخته‌های خون در بیماری عروق کاروتید می‌تواند به شکل میکروآمبولی، شریان‌های مغز را مسدود کرده و منجر به ضعف و اختلال در بیان، از دست دادن بینایی و سایر سندروم‌های وابسته به سکته مغزی شود که در این میان استفاده از داروهای استاندارد ضد پلاکت مانند آسیپرین ممکن است نتواند از تشکیل میکروآمبولی‌های مغز جلوگیری کند.
 
نتایج دیگر این مطالعه حاکی است انتخاب عملیات دارویی نجات بخش و مناسب در بیماران مبتلا به عروق کاروتید که با وجود استفاده از درمان‌های قدرتمند ضدپلاکتی در معرض وقوع سکته مغزی قرار دارند بسیار مهم است و این یافته‌ها با ذکر اهمیت آزمایش اولتراسوند استفاده از تیرومیبان را مؤثرتر از داروهای دیگر می‌داند.
 
به گفته محققان میزان خطر وقوع سکته مغزی را نمی‌توان فقط از طریق ارزیابی شدت عوامل خطر مانند سابقه مصرف سیگار، سابقه فشارخون و کلسترول بالا تخمین زد و البته درخصوص استفاده از درمان‌های نجات بخش ضد میکروآمبولی برای ایجاد تعادل بین حفاظت و خطر در گروه اشخاص مبتلا به تنگی‌های عروق کاروتید عروق گردنی که خون را به مغز می‌رساند همچنان مطالعات بیشتری لازم است. /ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.