دستگیره‌‌های سرویس‌‌‌‌های بهداشتی سبب انتقال عفونت ویروسی می‌شود

۲۶خردادماه،
ممتاز نیوز : متخصص عفونی اطفال گفت: دستگیره در و شیرهای آلوده در دستشویی‌های عمومی می‌تواند عفونت‌های ویروسی را منتقل کند.

علی‌اکبر رهبری‌منش در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل گرما و فراوانی میوه‌‌ها ما با شیوع اسهال و استفراغ بیشتری مواجهیم.

متخصص عفونی اطفال گفت: برای جلوگیری از اسهال و استفراغ باید به اشخاص اطلاع‌رسانی شود چرا که شست و شوی صحیح و ساده میوه‌ قبل از مصرف می‌تواند از آمار مبتلایان به اسهال و استفراغ بکاهد چرا که شایعترین بیماری عفونی در فصل گرما در همه جای دنیا اسهال و استفراغ است و میوه آلوده و عدم رعایت بهداشت مهمترین سبب ابتلا به آن است.

رهبری‌منش ادامه داد: در بهداشت میوه و سبزی، در مورد آب مسئله‌ای نداریم چرا که آب لوله‌کشی و تصفیه شده است. عمده‌ترین مشکل ما به آلودگی میوه و سبزی برمی‌گردد.

متخصص عفونی اطفال تصریح کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد موارد ابتلا به اسهال و استفراغ به سبب آلودگی میوه و سبزی است. اگر بهداشت سبزیها و میوه‌ها رعایت شود از بار این بیماریها کاسته خواهد شد.

رهبری‌منش توقف در رستوران‌های بین‌راهی و خوردن سالاد را پیشنهاد نکرد و افزود: بهتر است از سلامت و بهداشت مواد مصرفی در رستورانها مطلع شد یا از سالادهای آماده بهداشتی استفاده کرد.

متخصص عفونی اطفال، نقش آبریزگاه‌ها و سرویس‌های بهداشتی را در ابتلای اشخاص به بیماری ها پررنگ دانست و افزود: همه بیماری‌های گوارشی، ویروسی، انگلی و میکروبی که از دهان وارد می‌شود می‌توانند در آبریزگاه‌ها به کودکان منتقل شوند.

وی ادامه داد: همچنین به خاطر عدم رعایت بهداشت فردی و آلوده بودن دستها علاوه بر عفونت‌های گوارشی، عفونت‌های ویروسی نیز به اشخاص منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: بهتر است اشخاص حداقل دست خود را با آب و صابون بشویند چرا که دستگیره‌های آلوده در دستشویی‌های عمومی نیز می‌توانند عفونتهای ویروسی را منتقل کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران رعایت بهداشت فردی در هر سن و سال و سطوحی را لازم دانست و افزود: بهتر است به کودکان از همین سن کم رعایت بهداشت فردی به خصوص شستن دستها با آب و صابون و خوردن میوه‌ج بعد از شست و شو را آموزش داد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.