دشمن واقعی آیپد اپل

دشمن واقعی آیپد اپل

شرکت اپل (Apple) نگرانی چندانی از بابت انتشار خبر به بازار آمدن تبلت هایی که ظرف چند ماه آینده به بازار می آیند، ندارد.

هر چند رقابت پیشرفته ترین آنها رایانه لوحه ای سرفیس پروی (Surface Pro) شرکت مایکروسافت با رایانه لوحه ای اپل (Apple iPad) از الان قابل پیش بینی نیست، اما احتمال می رود تبلت مجهز به پردازنده آرم (ARM) سرفیس خیلی زود از آیپد اپل پیشی گیرد.

برای این که ببینیم از این بابت جای نگرانی برای اپل وجود دارد یا نه، در اینجا مرحله به مرحله مقایسه ای را برای دو وسیله ترتیب داده ایم تا پی ببریم تا چه حد هماورد یکدیگر بوده و آینده شان چگونه است.

● ساختار فیزیکی

این دو رایانه لوحه ای از نظر اندازه ابعاد و وزن مشابه یکدیگرند. سرفیس با ضخامت ۹.۳ میلی متر فقط کمی از آیپد ۹.۴ میلی متری کمی باریک تر بوده و سرفیس اندکی سنگین تر است اما تفاوت این دو آنقدر کم است که اصلا قابل ملاحظه نیست.

● صفحه نمایش

هنوز مایکروسافت مشخصات کامل صفحه نمایش سرفیس را اعلام نکرده است، اما ما تا این حد می دانیم که با اندازه ۱۰.۶ اینچی خود از صفحه نمایش ۹.۷ اینچی آیپد بزرگ تر بوده و فقط قرار است سرفیس پرو فول HD باشد بنابراین تفکیک پذیری (resolution) سرفیس به طور قابل ملاحظه ای از رزولوشن ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پیکسلی صفحه نمایش رتینای (Retina) آیپد اپل کمتر خواهد بود.

● ریز پردازنده

آیپد از پردازنده (CPU) دو هسته ای (dual core) بر اساس معماری (ARM Cortex ۹) دارای گرافیک چهارهسته ای (quad core) به نام اپل A۵X به عنوان قلب تپنده بهره می برد و از امکان پاسخگویی به نیازهای بصری (visual) وحشتناک صفحه نمایش رتینا برخوردار است.

سرفیس از نظر کمیت در این مقوله هنوز ناشناخته مانده است، اما ما می دانیم که پردازنده این تبلت تولیدشده توسط شرکت انویدیا (nVidia) و بر اساس معماری آرم است.

● فضای ذخیره داده

آیپد با سه نوع ظرفیت فضای ذخیره داده (storage) کم ۱۶، متوسط ۳۲ و زیاد ۶۴ گیگابایتی در دسترس است که شکاف پایانه کارتخوانی برای گسترش ظرفیت ذخیره داده ندارد.

در مورد تبلت مایکروسافت، تنها ظرفیت های ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی برای آن در نظر گرفته شده و از این امتیاز برخوردار است که شکاف کارت میکرو SD دارد؛ بنابراین ظرفیت فضای ذخیره داده آن قابل افزایش است.

● دوربین

هر دو رایانه لوحه ای دو دوربینه است؛ آیپد از دوربین پشتی پنج مگاپیکسلی و دوربین رویی قرینه صورت با کیفیت VGA بهره می برد. سرفیس دو دوربین لایف کم (LifeCam) دارد. با این حال مایکروسافت هنوز جزئیات مشخصات آن را منتشر نکرده است.

● اتصال پذیری

سرفیس باید از درگاه اتصال USB ۲.۰ و بنابر شایعاتی شاید از USB ۳.۰ برخوردار باشد، خروجی ویدئوی میکرو HD و آنتن ۲x۲ MIMO برای Wi Fi دارد. مایکروسافت از اتصال پذیری بلوتوث (Bluetooth connectivity) صحبتی به میان نیاورده است. آیپد از وای فای ۸۰۲.۱۱a/b/g/n و بلوتوث ۴ بهره می برد.

● نرم افزار

شاید بزرگ ترین تفاوت این دو رایانه لوحه ای در همین مورد باشد. امروزه طرفداران سیستم عامل بی نظیر iOS اپل رو به افزایش هستند؛ چرا که شسته رفته و پلتفرمی کاربرمدار (user friendly) داشته و دارای اکوسیستمی از برنامه های نرم افزاری کاربردی (Apps) شخص ثالث در دسترس است.

اما سرفیس سیستم عامل بی نظیر خودش یعنی ویندوز RT ـ نگارشی از ویندوز ۸ که برای پردازنده های ARM طراحی شده است ـ را دارد و شامل یک رابط کاربری است که تعامل آسان با فناوری لمسی (touch friendly) دارد.

همچنین از نسخه محدود دسکتاپ سنتی ویندوز به منظور اجرای اینترنت اکسپلورر و آفیس مایکروسافت برخوردار است.

● باتری

آیپد از نظر ظرفیت باتری از سرفیس جلوتر است. توان خروجی باتری آن بر اساس زمان با ۴۲ وات بر ساعت (Wh) است؛ یعنی ده ساعت زمان دوام شارژ باتری دارد.

در حالی که این میزان برای ۳۱.۵ وات بر ساعت است. مایکروسافت هنوز الگویی برای زمان دوام شارژ باتری سرفیس ارائه نکرده است.


آخرین مقالات آفتاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.