دعوت از دوفوشه کور به ایران/ حرکت کاروان مولوی‌شناسان از بلخ تا قونیه

حجت‌الله ایوبی مدیرعامل بنیاد فرهنگی شمس تبریزی و مولانا در گفتگو با خبرنگار مهر با مروری بر تاریخچه فعالیت این بنیاد گفت: بنیاد شمس و مولانا با یک رویداد بزرگ ملی در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد و در آن سال که به نام مولانا مزین بود این بنیاد تاسیس و فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

وی که در آن سال‌ها معاون اجتماعی وزارت کشور نیز بود، ادامه داد: ما در آن زمان توانستیم با همت استانداری وقت شهر خوی مزار فراموش‌شده شمس تبریزی در شهر خوی را احیا کنیم. البته باید به این نکته اشاره کنم که زنده‌یاد ریاحی و محمدعلی موحد از جمله‌ استادان ادبیات کشورمان، اولین و مهم‌ترین گام‌ها را برای اثبات اینکه شمس در شهر خوی به خاک سپرده شده است، کشیده‌اند و اسناد مهمی هم از سوی آنها در این‌باره گردآوری و منتشر شده است.

رئیس موسسه فرهنگی اکو با اشاره به اینکه مطالب ارزشمند علمی از سوی پژوهشگران و دانشمندان ایرانی درباره زادگاه مولانا در خوی و مناره معروفی که در نزدیکی محل دفن وی وجود دارد، تدوین و تالیف شده است، بیان کرد: در اتفاق بزرگ سال ۱۳۸۶ در عین اینکه یک اراده سیاسی برای ثبت محل دفن مولانا در خوی وجود داشت، هنرمندان از عرصه‌های مختلف موسیقی، سینما، هنرهای نمایشی و … نیز ما را در ثبت این مزار همراهی کردند.

هدف اصلی بنیاد شمس و مولانا معرفی این دو چهره به جهان و ایران است

ایوبی تاکید کرد: درباره بنیاد شمس و مولانا باید به این موضع تاکید موکد داشته باشم که این بنیاد یک مرکز کاملا علمی و پژوهشی است که هدف مهم و اصلی خود را معرفی شمس و مولانا به ایران و جهان تعیین کرده است. گرچه شهر خوی محل دفن مولانا برای ما محسوب می‌شود، ولی فعالیت‌های بنیاد منحصر به این شهر نیست بلکه ما اهداف مطالعاتی و علمی را در سطح جهانی دنبال می‌کنیم و مساله شمس و مولانا برای ما یک مساله ملی و جهانی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بنیاد میزبان مهم‌ترین چهره‌های علمی و ادبی جهان است که در زمینه شمس و مولانا فعالیت کرده‌اند، توضیح داد: هر سال بنیاد با کمک مردم و علاقمندان به شمس و مولانا برنامه‌های متعددی را برگزار می‌کند که هدف آنها حساس کردن جامعه جهانی و داخلی نسبت به شمس و مولاناست.

استقبال معماران ایران و جهان از فراخوان طرح مزار مولانا در خوی

این فعال فرهنگی در پاسخ به اینکه مساله ساخت مزار مولانا در شهر خوی که بنیاد شمس در این زمینه پیش‌قدم بوده است به کجا رسید، گفت: ساخت مزاری در شان و جایگاه مولانا در شهر خوی یک پروژه بزرگ است که با کمک بنیاد میرمیران فراخوان معماری این بنا منتشر شد که تعداد خیلی زیادی طرح از ایران و جهان به دبیرخانه رسیده است و این میزان استقبال در کارنامه فراخوان‌های معماری بی‌نظیر است و می‌توان گفت فراخوان مزار مولانا یک رکورد محسوب می‌شود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی شمس تبریزی و مولانا افزود: ما ۸ مهر برنده این فراخوان را معرفی کنیم که طرح برنده برای اجرا در اختیار نهادهای مربوطه اجرایی قرار می‌گیرد و در آن نقطه دیگر مسئولیت بنیاد به اتمام می‌رسد و این‌گونه نیست که ما در ساخت مزار مولانا هم همچنان مسئولیت داشته باشیم؛ چراکه همانطور که اشاره شد بنیاد یک نهاد علمی و فرهنگی است.

ایوبی در بخش دیگر سخنانش از انتشار یک مجله تخصصی در بنیاد خبر داد و گفت: نخستین شماره مجله علمی بنیاد با نام «نامه شمس و مولانا» به زودی منتشر می‌شود. تحریریه این مجله جامعه‌ای از همه مولاناپژوهان و شمس‌شناسان ایران و جهان را شامل می‌شود و هدف ما انتشار نشریه‌ای کاملا علمی و در سطح جهانی است.

وی همچنین درباره ماه‌گفتارها و درس‌گفتارهای شمس و مولانا که به همت بنیاد و در موسسه اکو برگزار می‌شود نیز توضیح داد: هفتمین نشست امروز دوشنبه ۱۲ تیرماه با حضور استاد محمدعلی موحد برگزار می‌شود که مباحث بسیار ارزشمندی در این جلسات مطرح شده و می‌شود.

دعوت از پروفسور دوفوشه کور به ایران برای سخنرانی درباره شمس و مولانا 

رئیس موسسه فرهنگی اکو اضافه کرد: ما برای جلسات آینده از چهره‌های خارجی نیز دعوت کرده‌ایم که برای نمونه پروفسور دوفوشه کور را به ایران دعوت کرده‌ایم و ایشان نیز قول داده‌اند که دعوت را قبول کنند. ایشان بعد از کارهای ارزشمندی که درباره حافظ انجام داده‌اند این روزها مشغول ترجمه و کار روی مقالات شمس هستند.

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه برپایی درس‌گفتارها و ماه‌گفتارها بر اساس عطش و شوق جامعه دنبال می‌شوند، بیان کرد: همه جلسات ما با حضور گرم مردم برگزار می‌شود و مهم‌ترین دلیل ادامه جلسات هم برای ما پیگیری و شوق مردم است. بنیاد در نظر دارد به زودی مجموعه مطالب و مقالاتی که در این جلسات ارائه می‌شود در قالب کتاب منتشر کند البته این مطالب در نشریه‌ای که بدان اشاره شد نیز به چاپ خواهد رسید.

راه شناخت مولانا از مقالات شمس می‌گذرد

ایوبی بخش دیگر صحبت‌هایش را به لزوم شناخت بیشتر و عمیق‌تر و صحیح‌تر از شمس و مولانا اختصاص داده و گفت: برای ما خیلی مهم است که شناخت دوباره‌ای از مولانا داشته باشیم و این‌بار مولانا را از منظر مقالات شمس تبریزی بشناسیم. خیلی از شارحان مثنوی به بیراهه رفته‌اند؛ چراکه سعی کرده‌اند مولانا را از نگاه صرفا صوفیانه و درویشانه و یا بر اساس افکار ابن عربی بشناسند و به همین دلیل راه تاویل در پیش گرفته‌اند در حالیکه به اعتقاد ما بهترین راه شناخت مولانا شناخت شمس است و مثنوی به نوعی شرح و بسط مقالات شمس تبریزی است.

وی با ابراز تاسف از اینکه همانقدر که مزار مولانا مهجور است، خود او و اندیشه‌ها و مقالاتش نیز مهجور و ناشناخته مانده است، گفت: تمام تلاش ما در بنیاد شمس و مولانا این است که از زاویه دیگری به معرفی مولانا بپردازیم و بگوییم که مولانا در اصل مقالات و اندیشه‌های شمس را شرح و بسط کرده است. مولانا در بین تفسیرهای مختلف گم شده است و به نظر ما بهترین دیدگاه آن است که از راه شمس، مولانای واقعی را بشناسیم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی شمس تبریزی و مولانا دلایل همکاری این بنیاد با موسسه اکو را اینگونه تشریح کرد: موسسه فرهنگی اکو ۱۰ عضو دارد که ۵ کشور آن شامل ایران، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان و پاکستان مدعی مولانا هستند و ۵ عضو دیگر هم عاشق مولانا هستند. به همین دلیل مولانا را می‌توان محور وحدت در موسسه اکو دانست.

سفر کاروان راه خورشید از بلخ تا قونیه

ایوبی از اجرای یک پروژه بزرگ فرهنگی در بنیاد خبر داد و گفت: ما با دولت‌های ترکیه و افغانستان و تاجیکستان تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم که کاروانی از نیمه شهریور با نام موقت «کاروان راه خورشید» از بلخ تا قونیه داشته باشیم. این کاروان با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری از شهر بلخ و سخنرانی استاد توفیق سبحانی سفر خود را آغاز کرده و در شهر هرات یک برنامه نمایشی ویژه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: سپس کاروان به شهر مشهد رفته و به زیارت امام رضا (ع) نایل خواهیم آمد. سفر به نیشابور، تبریز، خوی و آمدن به تهران برای جمع‌بندی این بخش سفر از دیگر برنامه‌هایمان خواهد بود. سپس از تهران به سه شهر ترکیه از جمله قیصریه و قونیه می‌رویم.

رئیس موسسه فرهنگی اکو درباره خروجی این برنامه نیز توضیح داد: ۱۰ مقاله علمی از چهره‌های برتر ایرانی و خارجی درباره شمس و مولانا، ساخت یک مستند، کارهای نقاشی و خط و نقاشی – خط، اجرای کارهای نمایشی از جمله خروجی‌های راه‌اندازی کاروان است.

به گفته وی، اوج این برنامه‌ها ۸ مهرماه و مصادف با روز میلاد مولانا است.

ایوبی در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: ما نگاهی معنویت‌گرا به مولانا و شمس داریم. نگاه اسلامی و قرآنی واقع‌گرایانه‌ترین نگاه به مولانا و شمس است. شمس اهل شریعت بود و حتی در مواردی به بزرگان عرفان ایراد می‌گرفت. شمس اهل شریعت بود و بهتر است از زاویه دید او به مولانا هم نگاه کنیم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.