دعوت از شرکت های انگلیسی‌ و پیش شرط شل و بی پی برای بازگشت به ایران در شرایط لغو تحریم ها

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

همزمان با بلوکه کردن درآمدهای نفتی و گازی ایران توسط شل و برتیش پترولیوم به عنوان دو شرکت بزرگ نفت و گاز انگلیس، بیژن زنگنه وزیر نفت برای بازگشت این دو غول نفتی اروپا دعوت نامه ارسال کرده است.

زنگنه وزیر نفت رسما برای شل و برتیس پترولیوم دو غول نفتی انگلیس برای بازگشت به ایران دعوتنامه ارسال کرده است اما این دو شرکت که جز بدهکارترین شرکت نفتی جهان به ایران می باشند، بازگشت خود را در گروی لغو کامل تحریم‌ها اعلام کرده‌ند.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با بلوکه کردن درآمدهای نفتی و گازی ایران توسط شل و برتیش پترولیوم به عنوان دو شرکت بزرگ نفت و گاز انگلیس، بیژن زنگنه وزیر نفت برای بازگشت این دو غول نفتی اروپا دعوت نامه ارسال کرده است.

در این بین پس از آنکه وزیر نفت در حاشیه اجلاس ماه قبل اوپک در وین برای بعضی از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز اروپا و آمریکا همچون استان اویل هیدروی نروژ، انی ایتالیا، توتال فرانسه، اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس آمریکا، او.ام.وی اتریش و ویتول سوئیس مذاکره و یا به صورت غیر مستقیم پیشنهاد تازه همکاری ارائه کرد، اخیرا برای دو غول نفتی انگلیس برای بازگشت به صنعت نفت ایران دعوت نامه ارسال کرده است.

لرد لامونت رئیس اتاق مشترک انگلیس و ایران در حاشیه مذاکرات جک استراو با مسئولان اتاق بازرگانی ایران، اعلام کرد: زنگنه وزیر نفت ایران از دو شرکت انگلیسی دعوت به همکاری کرده است.

این مقام انگلیسی همچنین از سفر قریب الوقوع زنگنه به لندن برای مذاکره با شرکت های نفت و گاز اروپایی و به ویژه انگلیسی خبر داده است.

در همین حال ،سید مهدی حسینی رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی در وزارت نفت از برگزاری دومین کارگاه معرفی ویژگی‌های قراردادهای اصلاح شده نفتی ایران در لندن تا بهار سال آینده خبر داده و تاکید کرده است: به برگزاری این کارگاه در اروپا خوش بین هستم.

از سوی دیگر با وجود درخواست‌های چند باره زنگنه وزیر نفت ایران برای بازگشت شرکت‌های بزرگ نفت و گاز اروپایی و آمریکایی به صنعت نفت کشور، بعضی از شرکت‌های بزرگ نفتی برای بازگشت به ایران یک پیش شرط تعیین کرده اند.

پائولو اسکرونی مدیرعامل شرکت نفتی انی ایتالیا (Eni) آذر ماه سالجاری در گفتگو با وزیر نفت ایران، گفته بود: البته آغاز همکاری‌های مشترک نفتی با ایران به لغو تحریم‌ها بستگی دارد، اما انی امیدوار است که آنها به زودی رفع ‌شوند.

به گزارش مهر، هر چند وزیر نفت ایران به طور رسمی از دو شرکت بزرگ نفتی و گازی انگلیس برای بازگشت به صنعت نفت دعوت کرده است اما هم اکنون ایران از شرکت شل بیش از ۲ میلیارد دلار طلب نفتی دارد.

از سوی دیگر دولت انگلیس اواسط دی ماه سالجاری اعلام کرده است: با وجود آغاز تولید گاز از میدان مشترک ایران و انگلیس “رهوم” اما منابع مالی متعلق به شرکت ملی نفت ایران از محل استخراج گاز از این میدان تا اطلاع ثانوی در حسابی بلوکه خواهد شد.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.