دفاع مجید جلالی از دستمزد بازیکنان / فوتبالیست ها نصف مبلغ قرارداد هم نمی گیرند

مهدی بذرافکن/ فعلا سرش به کارش گرم است. “مربیگری فوتبال” تدریس می کند. برایش هم فرقی ندارد کجا؛فقط ایران باشد دیگر جایش مهم نیست؛از سبزوار و گرگان تا سیستان و سراوان.

این روزها و احتمالا روزها و ماه های آینده مجید جلالی قرار نیست در لیگ برتر یا حتی لیگ یک مربیگری کند. دلیلش شاید “دست های پشت پرده ای” باشد که شهریورماه سال گذشته آنان را در برنامه نود رو کرد. به هر حال مجید جلالی-از اندک مربیان علم گرا و تحصیلکرده فوتبال ایران- بنا به برخی دلایل فعلا در لیگ برتر فوتبال حضور نخواهد داشت.

خواندن حرف های مجید جلالی خالی از لطف نیست.

فوتبالیست ها نصف مبلغ قرارداد هم نمی گیرند!

پولی که به فوتبالیست های ایرانی پرداخت می شود آنچنان که می گویند زیاد نیست. همین بازیکنانی که اعلام می شود میلیاردی پول می گیرند نصف این مبلغ را هم دریافت نمی کنند. بازیکن هر چه اول فصل گرفت همان اصل کار است. چون در خلال بازی ها و اواخر بازی ها پرداختی زیادی به بازیکن نمی شود. کلا حق بازیکن را تمام و کمال نمی دهند. همه باشگاه ها هم این گونه رفتار می کنند و این اصلا خوب نیست.

تعداد بازیکنان میلیاردی فوتبال ما ۵ نفر است

در لیگ برتر فوتبال ایران بازیکنانی که یک میلیارد پول دریافت کنند خیلی کم هستند و تعداد آنها به سختی به ۵ نفر می رسد. این که هر روز بیان می شود فلان بازیکن بیشتر از یک میلیارد گرفته صحت ندارد.

بعضی ها استثنا هستند

بعضی ها ویژه و استثنایی هستند. در فوتبال دنیا هم شاید تنها چهار بازیکن بالای ۱۰۰ میلیون دلار دریافت کنند. شما نگاه کنید به حقوق مهندسان ایرانی. اکثر آنها حقوق مشخصی دارند. اما برخی از آنها که ویژه هستند و تعدادشان به ۲۰۰ نفر نمی رسد تا ماهی ۷۰ میلیون تومان حقوق دریافت می کنند. فوتبالیست ها نیز همین گونه اند. تعدادی از آنها واقعا خوب و استثنایی هستند که طبعا حقوق بالایی هم دریافت می کنند.

سقف قرارداد نا کارآمد نیست

این که می گویند سقف قرارداد نا کارآمد است را قبول ندارم. اتفاقا سقف قرارداد، کارآمد است چون با استفاده از آن باشگاه ها رقم توافقی اول فصل را به بازیکن و مربی نمی دهند و همانگونه که گفتم اگر بازیکن همان اول فصل پول خوبی گرفت که گرفت و گرنه در ادامه دیگر دستش به جایی بند نیست. کلا باشگاه های فوتبال ۱۵ درصد قرارداد بازیکنان و مربیان را نمی دهند!

باشگاه فولاد ۱۵ درصد قراردادم را نمی دهد

قرارداد من با باشگاه فولاد خوزستان حدود ۴۰۰ میلیون تومان بود. از این رقم ۱۰۰ میلیون تومان آن را مالیات داده ام. بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون هم خمس پولم بوده که پرداخت کرده ام. رفت و آمدهای خودم و خانواده به اضافه هزینه های زندگی هم نزدیک به ۳۰ میلیون تومان شده، حالا از این مبلغ باشگاه فولاد ۱۵ درصد مبلغ قرارداد مرا نمی دهد به دلیل اینکه سقف قرارداد ۳۵۰ میلیون تومان بوده و کاری به توافقات ما ندارند و اینجا هست که به سقف قرارداد استناد می کنند. حالا مثلا همه جا می گویند جلالی ۴۰۰ میلیون دریافت کرده. شما حساب کنید از این ۴۰۰ میلیون چقدرش به من رسیده است؟

دفاع تمام قد از دستمزد فوتبالیست های ایرانی

باز هم می گویم فوتبالیست های ایرانی دریافتی زیادی ندارند. الان بهترین بازیکنان فوتبال ما حدود ۵۰۰ میلیون دریافت می کنند. این رقم می شود حدود ۲۶۰ هزار دلار که رقم پایینی است. در اروپا بازیکن زیر ۶۰۰ هزار دلار وجود ندارد.

در لیگ های معتبر آسیایی بازیکنان خیلی معمولی ۵۰۰ میلیون تومان می گیرند. در کشورهای عربی به بازیکن درجه سه چنین پول‌هایی پرداخت می شود. به نظرم فوتبالیست های ایرانی در حد معقولی دریافتی دارند.

بعضی فوتبالیست ها پولهایشان را بی رویه خرج می کنند

بازیکن اگر خوش شانس باشد حدود ۱۰ سال پول حرفه ای دریافت می کند که اغلب آنها هم به جز فوتبال کار دیگری بلد نیستند تا بعد از خداحافظی از فوتبال به آن کار بپردازند. متاسفانه اکثر بازیکنان پول هایشان را بی رویه خرج می کنند و مدیریت هزینه ندارند. آنها فکر می کنند همیشه از این پول ها هست در نتیجه وقتی بازنشسته می شوند دیگر پول آنچنانی ندارند. همین حالا می بینیم پیشکسوتانی که در دوره بازیگری دریافتی های نسبتا خوبی داشته اند اما چون پول هایشان را بی برنامه خرج کرده اند الان مشکلات مالی دارند.

من از یک مورد خلاف خبر داشتم آنها از ۲۰۰ مورد!

پس از برنامه نود شهریور ماه سال گذشته و حرفهایی که درباره دلالان گفتم با حاج آقا علیپور جلسه ای دو ساعته برگزار کردیم. آن موقع بود که متوجه شدم اگر من یک مورد از خلاف و دلالی می دانم آنها ۲۰۰ مورد می دانند. البته من تمام حرف‌هایم را با مدارک برایشان ثابت کردم.

شبکه دلالی فوتبال ایران قوی تر از گذشته شده است

شبکه دلالی فوتبال در ایران الان به مراتب قوی تر از گذشته مشغول به کار است و آن قدر قوی و قدرتمند شده که همه از آن‌ها می ترسند. همه هم آن‌ها را می شناسند اما چون این شبکه قدرت زیادی دارد نمی شود با آن‌ها برخورد کرد. امثال حاج آقا علیپور خیلی دوست دارند با این شبکه برخورد کنند اما متاسفانه قدرت کافی ندارند. برای مقابله و ریشه کنی این شبکه دلالی قدرتمند، باید اراده ای در سطح کلان وجود داشته باشد. وگرنه اینگونه نه تنها هیچ اتفاقی نمی افتد که این شبکه روز به روز هم قوی تر و قدرتمندتر می شود.

۴۳ ۴۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.