دلایل پیروزی لیبرالها در انتخابات لیبی

خبرگزاری آریا- رویکرد محمود جبریل رهبر لیبرالهای لیبی بر قانونگذاری بر اساس قوانین اسلام از عمده دلایل پیروزی این حزب بوده است
به گزارش خبرگزاری آریا نشریه تایم در گزارشی به بررسی شکست اسلام‌گرایان در انتخابات پارلمانی لیبی پرداخته و می‌نویسد: پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در کشورهای مصر و تونس که با پیروزی اسلام گرایان همراه بود این بار نیز انتظار می رفت در لیبی نیز اسلامگرایان پیروز انتخابات باشد.
این در حالی بود که نتایج اولیه انتخابات حاکی ازرویداد دیگری در لیبی بوده و احزاب لیبرال حامی محمود جبریل، نخست‌ وزیر منتخب شورای انتقالی لیبی،  توانستند اکثریت آراء را در مناطقی که گروه اخوان المسلمین در آن نفوذ دارند را به دست آورند.
تحلیلگران بر این باور بوند اسلامگران پیروز انتخابات پارلمانی خواهند بود اما شکست اسلامگرایان کارشناسان را به بررسی دلایل این شکست سوق داد.
تایم در تحلیل خود می افزاید  مناسبات قبیله ای انتخابات پارلمانی را تحت الشعاع قرار داد و همچنین ائتلاف گسترده لیبرالها و عدم تجربه کافی مردم لیبی در پیروزی لیبرال بسیار تاثیرگذار بوده است.
تحلیلگر تایم همچنین عدم نفوذ و شهرت اسلامگرایان  به رهبری” عبدالحکیم بلحاج” در میان مردم لیبی را از دیگر دلایل شکست این گروه می داند.
از سوی دیگر مخالفت انقلابیون با دخالت بیگانگان در سرنوشت کشورشان و همچنین وجود شایعاتی مبنی بر حمایتهای مالی برخی کشورهای عربی از جمله قطر و عربستان در شکست اسلامگرایان نقش داشت.بسیاری از انقلابیون لیبی بر این باورند که اخوان المسلمین تحت حمایت این کشورهای عربی قرار دارد. به دنبال پیروزی اخوان المسلمین در تونس و مصررهبران این گروه از ” اتحاد منطقه ای ” سخن گفت که در لیبی منجر به تضعیف جایگاه اخوان المسلمین و دوری گزیدن مردم از این گروه شد .
در پایان تایم در تحلیل خود می افزاید : رویکرد اسلامگرایانه محمود جبریل نیز در پیروزی گروههای لیبرال تاثیرگذار بوده است .محمود جبریل و دیگر رهبران گروههای لیبرال پس ازپیروزی انقلاب لیبی همواره تاکید کرده بودند که اسلام مرجع قانون اساسی در لیبی خواهد بود و از این رو مردم مذهبی لیبی حمایت از محمود جبریل را به حمایت از اسلامگرایانی چون عبدالحکیم بلحاج ترجیح دادند.
معمر قذافی در دوران حکومت خود با سرکوب گروههای مذهبی مانع ازسازماندهی گروههای اسلامگرا شد و این یکی از دلایل شکست اسلامگرایان در انتخابات پارلمانی به شمار می آید  وساختار گروههای اسلامی در لیبی با کشورهای مصر و تونس متفاوت است. در دوران قذافی فعالیتی از سوی گروههای اسلامی مشاهده نشد و بستری برای تقویت جایگاه اسلامگرایان در لیبی در دوران قذافی وجود نداشت.
 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.