دلایل انتخاب تهران به عنوان یکی از ارزانترین شهرهای جهان

۳۰ام بهمن ،

borna ghasemi-11-45.jpg

واحد اطلاعات اکونومیست در خصوص دلایل انتخاب تهران به عنوان یکی از ارزانترین شهرهای جهان توضیحاتی ارائه کرد.

ویراستار ارشد واحد اطلاعات اکونومیست در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد بین‌الملل ایسنا دربارهٔ چرایی انتخاب تهران به عنوان یکی از ارزانترین شهرهای جهان اظهار کرد: سبب اینکه تهران در زمره ارزانترین شهرهای جهان جای گرفته است مقایسه نسبی هزینه‌های زندگی در این شهر با دیگر شهرهای جهان است و این امر ارتباطی به وضعیت هزینه‌ها در داخل ایران و یا توانایی مردم برای خرید کالاها و خدمات ندارد.

جان کوپستیک که ویراستار ارشد گزارش مربوط به هزینه‌های زندگی در جهان نیز است، تصریح کرد: ریال ایران در سال قبل شاهد کاهش ارزش ۲۰ درصدی در برابر دلار بود و از حدود ۱۰ هزار ریال به ۱۲ هزار ریال رسید و این بدان معنی است که از نظر ارزی هزینه زندگی در ایران در سال قبل ۲۰ درصد ارزانتر از سال پیش از آن بوده است.

کوپستیک اظهار کرد: نرخ تورم در ایران بالاست اما در ایران بر روی بعضی از کالاها کنترل قیمت وجود دارد که آثار این تورم را کاهش می‌دهد.

وی افزود: من متوجه هستم که افزایش قیمت‌ها تهران را به مکان گرانتری برای زندگی مردم محلی تبدیل کرده است، اما این امر به سبب کاهش قدرت خرید مردم و همچنین کاهش درآمدها در ایران است.

این کارشناس ارشد واحد اطلاعات اکونومیست گفت: قدرت خرید یک شاخص متفاوت برای تعیین هزینه زندگی است و بسیاری از شهرهای جهان می باشند که از تهران بسیار گران‌تر بوده اما به سبب اینکه در این شهرها دستمزدها بالاتر است، قدرت خرید مردم بیشتر از تهران است.

اظهارات کوپستیک در حالی صورت می‌گیرد که واحد اطلاعات اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود تهران را در میان ارزان‌ترین شهرهای جهان برای زندگی قرار دارد در حالیکه شهر توکیوی ژاپن گران‌ترین شهر جهان شناخته شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس شاخص هزینه زندگی واحد اطلاعات اکونومیست برای سال ۲۰۲۲، شهر اوزاکای ژاپن با پیشی گرفتن از زوریخ، دومین شهر گران جهان شناخته شد. این شهر سوئیسی با اقدام دولت در کنترل نرخ مبادلات ارزی به رتبه هفتم فهرست گران‌ترین شهرهای جهان سقوط کرد.

بمبئی در هند و کراچی در پاکستان به اتفاق ارزان‌ترین شهرهای جهان در این بررسی شناخته شدند و پس از آنها شهرهای دهلی‌نو، کاتماندو پایتخت نپال، الجزیره پایتخت الجزایر، بخارست در رومانی، کولومبو در سریلانکا، پاناماسیتی، جده در عربستان سعودی و تهران قرار گرفتند.

بر اساس این بررسی که بر مبنای هزینه بیش از ۱۶۰ قلم کالا و خدمات مختلف است، ۱۱ شهر از ۲۰ شهر بسیار گران جهان در آسیا و استرالیا، هشت شهر در اروپا و تنها یک شهر در آمریکای جنوبی قرار دارد در حالیکه شهرهای آمریکای شمالی در فهرست ۲۰ شهر بسیار گران به چشم نمی خورند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.