دلیل افت واردات خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: انحصاری شدن واردات دلیل افت ۵۰ درصدی واردات خودرو در سه ماه نخست امسال است.

فربد زاوه، اظهار کرد: نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی از بهمن ماه سال گذشته واردات خودرو را در انحصار خود گرفته و واردکنندگان متفرقه را از چرخه واردات حذف کرده‌اند.

وی با بیان کاهش واردات خودرو به نفع نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی است، خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها سعی می‌کنند با کاهش واردات خودرو و بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا، قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: نمایندگی‌های رسمی می‌توانستند پس از حذف رقبا، واردات خودرو توسط خود را افزایش دهند اما در حال حاضر منفعت این شرکتها در ادامه روند نزولی واردات برای زمینه‌سازی در جهت افزایش قیمت محصولات است.

وی افزود: نکته دیگر این است که این شرکتها تمایلی به استفاده از سرمایه شخصی برای واردات خودرو نداشته و با پول خریداران خودرو وارد می‌کنند هم‌اکنون نیز بازار خودروهای خارجی کشش پیش‌فروش خودرو بیش از مقدار فعلی را نداشته و در نتیجه نمایندگی‌ها نمی‌توانند پول بیشتری برای افزایش واردات جمع‌آوری کنند.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: بنابراین با کاهش واردات، هدف نمایندگی‌های رسمی محقق می‌شود به‌گونه‌ای که با افزایش قیمت خودرو، سود بیشتری به دست می‌آورند و حجم نقدینگی در اختیارشان افزایش خواهد یافت.

زاوه با بیان اینکه در ماه‌های آینده نیز روند کاهشی واردات خودرو ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: با حذف واردکنندگان متفرقه از چرخه واردات این محصول، خریداران مجبور به مراجعه به نمایندگی‌های رسمی برای خرید خودرو هستند، این در حالی است که بیشتر این شرکتها تعهدات معوق داشته و حقوق خریداران را تضییع می‌کنند.

براساس جدیدترین آمارهای رسمی واردات خودرو در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، به نصف کاهش پیدا کرده است.

در این مدت ۱۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده که نسبت به سال گذشته کاهش ۵۱ درصدی داشته است.

ایسنا

نوشته دلیل افت واردات خودرو اولین بار در اخبار روز ایران پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.