دلیل ناکامی فوتبال ایران در کسب میزبانی چیست؟

تیم‌های ایرانی که مشتاقانه و بدون رایزنی و تبادل نظر، برای میزبانی دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا نامزد شده بودند، با بی‌توجهی کنفدراسیون فوتبال آسیا رو به رو شدند تا عملا نتیجه اقدامات بدون بررسی خود را دریافت کنند.

به گزارش ممتازنیوز، اعلام اسامی کشورهای میزبان مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۴ از سوی AFC و واگذاری میزبانی سه گروه به عربستان و یک گروه به امارات و هند (جمعا ۵ گروه در غرب آسیا)، گویای وضعیت مدیریتی و نفوذ فوتبال ایران در آسیا است.

فوتبال ایران از نظر فنی جزو برترین‌های قاره به شمار می‌رود اما در دورانی که فوتبال پای به عرصه تجاری‌سازی و درآمدزایی گذاشته و به جزو برد و باخت و مسائل فنی، مسائل مالی و حتی استراتژیک سیاسی هم در آن نقش آفرینی می‌کند، به نظر می‌رسد فوتبال ایران در این عرصه حرفی برای گفتن ندارد.

در حالی که چهار تیم ایرانی برای میزبانی مسابقات دور گروهی درخواست میزبانی داده بودند، AFC درخواست هر چهار تیم را نادیده گرفته و در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال به بخشی از این بی‌توجهی به درخواست نمایندگان ایران اشاره کرده که عمدتا برخواسته از مشکلات تحریمی آمریکا علیه ایران است.

به نظر می‌رسد هر چهار تیم ایرانی و همین‌طور فدراسیون فوتبال قبل از بررسی مسائل و مشکلات و بحث و رایزنی با کنفدراسیون فوتبال و حتی فیفا، مشتاقانه برای میزبانی مسابقات لیگ قهرمانان اقدام کرده‌اند که بر این اساس در نهایت نیز به دلیل برآورده نکردن و یا حتی عدم انجام مذاکره جهت رفع دغدغه‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا در اعطای میزبانی، رقیبان آسیایی ایران به عنوان میزبان در لیگ قهرمانان معرفی شدند. اقدامی که واگذاری میزبانی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی به سایر کشورها را نیز از هم اکنون نوید می‌دهد.

*ضرورت رایزنی همه جانبه با فیفا و AFC

ایرادها و دغدغه‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا مربوط به مسائلی مانند محدودیت‌های بانکی برای انتقال پول، حق پخش تلویزیونی مسابقات و مشکلات با صداوسیما، مسائل گمرکی، شیوع کرونا و … است و در نهایت سران AFC کشورهای رقیب را به جای ایران برگزیده‌اند.

AFC به زودی میزبان مسابقات انتخابی جام‌جهانی را هم اعلام خواهد کرد که با توجه به مشکلات موجود، فدراسیون فوتبال هم احتمال می‌دهد در این زمینه از گرفتن حق مسلم خود یعنی میزبانی سه دیدار از چهار دیدار باقی مانده خود، محروم شود و بحرین میزبانی این مرحله را به دست آورد که در این صورت کار تیم ملی ایران برای صعود به مرحله بعد دشوارتر هم می‌شود.

بخشی از این ناکامی‌ها در بحث گرفتن میزبانی به علت شرایط نابسامان فدراسیون در یک سال گذشته است که برای حل و فصل این قبیل مسائل که فراتر از فوتبال ایران است، وارد عمل نشده تا از طریق مسئولان ارشد دیپلماسی ایران، موارد موردنظر این کنفدراسیون را به نفع تیم‌های ملی و باشگاهی حل کند اما می‌توان امیدوار بود که با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید و رایزینی آن‌ها با وزارت امور خارجه، قدم‌هایی برای حل و فصل این موضوع برداشته شود.

اگر چه فعلا به علت شرایط ویژه کرونا، مسابقات به صورت متمرکز برگزار می‌شود اما با اتمام این دوران، مسابقات به حالت رفت و برگشت باز می‌گردد و اوج نگرانی زمانی است که در همین شرایط هم AFC قصد داشته باشد با در نظر گرفتن مسائلی که گفته شد، تیم‌های ایرانی را از حق مسلم میزبانی خود محروم کند و باید فکری به حال این وضعیت نگران کننده شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.