دندانپزشکان برای پیشگیری از بیماریهای دندانی مردم باید وقت بگذارند/ایمپلنت برای زیبایی نیست

ممتاز نیوز: یک دندانپزشک با اشاره به اینکه پیشگیری از بیمارهای دندانی در گرو تخصیص زمان بیشتر آموزش‌ به مردم از سوی دندانپزشکان است، گفت: در ایران ایمپلنت به واژه‌ تملک مالی و زیبایی تبدیل شده در حالی که ایمپلنت قبل از زیبایی روش درمانی است.

عبدالرضا معادی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: یکی از مهمترین چالش‌هایی که ما در زمینه دندانپزشکی داریم موضوع پیشگیری است و به آن اندازه که مردم به بحث زیبایی دندان توجه می‌کنند متأسفانه به پیشگیری از بروز بیماری‌های دهان و دندان توجه نمی‌کنند.

وی افزود: شاید هم یک بخش از این مشکل مربوط به ما دندانپزشکان باشد که باید بیشتر در زمینه پیشگیری موثر باشیم زیرا زمان ناچیزی در زمینه آموزش و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان برای افراد گذاشته می‌شود و زمان زیادی برای درمان گذاشته شده است.

معادی ادامه داد: گرچه فرآیند زیبایی زمان‌بر و هزینه‌بر است و باید با تکنیک بالا و مهارت انجام شود ولی معمولاً اثر آن را یک نفر متوجه می‌شود اما در زمینه پیشگیری جامعه می‌تواند از اثرات مفید آن بهره‌مند شود.

وی با اشاره به باورهای غلط در جامعه در زمینه زیبایی دندان گفت: همه می‌دانند به هر حال تمیز و سفید بودن دندان در زندگی افراد مؤثر است و برای زیبایی در ناحیه صورت اثربخش است اما باید به این موضوع توجه کنیم قبل از اینکه افراد به دنبال زیبایی باشند باید عنوان کرد که دندان از اول زیبا بوده و به دلیل بی‌توجهی افراد و بی‌دقتی در زمینه پیشگیری و کنترل نکردن نوع تغذیه و بهداشت دهان و دندان به این مسئله منجر شده است که افراد وقت و هزینه خود را به عنوان یک بیمار برای زیبایی‌ دندان صرف کنند.

معادی با اشاره به انواع روش‌های زیبایی از جمله ایمپلنت‌ها تصریح کرد: ایمپلنت یک تکنولوژی تکنیکی برای جایگزینی دندان به حساب می‌آید ولی هیچ مطالعه، کتاب و مرجعی عنوان نمی‌شود که افراد دندان خود را خراب کنند و بعد که دندان از دست رفت آن را ایمپلنت کنند بلکه همیشه عنوان می‌شود که افراد دقت کنند که این اتفاق رخ ندهد.

وی ادامه داد:‌ تکنولوژی ایمپلنت در کشوری مانند سوئد به وجود آمد که شاخصه‌های دهان و دندان مردم آن بسیار بالا بود حال این سوال پیش می‌آید که چرا این کار را کرده‌اند و پاسخ آن این است که آنها این تکنیک را برای افرادی که به دلایل بیماری و ناآگاهی در رعایت بهداشت دهان و دندان عرضه کرده‌اند.

این دندانپزشک ادامه داد: ولی در مملکت ما ایمپلنت به واژه‌ای تبدیل شده است که هر کسی در مطبش آن را انجام می‌دهد و حتی روزی هر بیماری یک دندان ایمپلنتی نداشته باشد به این معنا تلقی می شود که آن شخص وضعیت مالی خوبی ندارد یا دندانپزشکی که این تخصص را نداشته باشد مهارت لازم را ندارد.

معادی خاطرنشان کرد: زیبایی همان قدر که اهمیت دارد باید به شاخصه‌های آن نیز توجه کرد و نباید به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان فرد به مرحله‌ای برسد که مجبور شود هزینه‌های سنگینی در این رابطه پرداخت کند.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.