دوتارنوازی استادی که با سرطان دست و پنجه نرم می‌کند/عکس

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

در شبی که استاد نورمحمد درپور با وجود بیماری دوتارنوازی کرد، اولین جشنواره موسیقی نواحی آیینه‌دار افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این مراسم که چهارشنبه دهم مهر در خانه هنرمندان برگزار شد، دبیر جشنواره آیینه‌دار از بی‌توجهی مسئولان به استادان موسیقی نواحی انتقاد کرد.

محمد رضا درویشی در همین ارتباط گفت: « اساتید موسیقی نواحی ایران همچون برگ خزان به زمین می‌افتند و کسی هم به فکر نیست.»

این پژوهشگر موسیقی ایران افزود: « زمانی از بلوچستان می‌توانستیم ۵۰ استاد زبده را به تهران دعوت کنیم، اما اینک ۱۰ استاد هم به زحمت می‌توانیم به جشنواره بیاوریم، زیرا بسیاری از آنان اکنون به دیار ابدی رفته‌اند.»

موسیقی نواحی

نخستین جشنواره آیینه دار به موسیقی جنوب شرق ایران اختصاص یافته است

او ادامه داد: «از پیشکسوتانی که اکنون به جشنواره دعوت شده‌اند، استاد لعل بخش بیگ مبتلا به سرطان است و حتی نتوانست به مراسم افتتاحیه بیاید و تنها در روز پایانی می‌تواند برای دریافت لوح تقدیر در جشنواره حضور یابد. همچنین استاد نورمحمد درپور نیز به همین بیماری مبتلا شده است که البته در مراسم حضور دارند.»

درویشی با اشاره به تلخ‌کامی های سال‌های قبل موسیقی نواحی گفت: «با توجه به این وضعیت بود که از یک سال پیش به همراه احسان رسول اف و علی مغازه ای تصمیم گرفتیم قدمی در این راه برداریم و اندیشیدیم اولین دوره جشنواره را به موسیقی جنوب شرق ایران اختصاص دهیم. با این حال باید تاکید کنم بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند برگزاری چنین اتفاقی را عهده دار شود.»

محمد رضا درویشی

درویشی گفت: اساتید موسیقی نواحی چون برگ خزان به زمین می افتند و کسی هم به فکر نیست

دبیر اولین جشنواره آیینه دار عملکرد دولت‌های نهم و دهم را در زمینه موسیقی نواحی نامطلوب خواند و تاکید کرد: «مرکز موسیقی در این هشت سال هم به لحاظ شکل وهم به لحاظ کارکرد دچار تقلیل وضع شده است و اکنون به دفتر موسیقی تبدیل شده است. اکنون نیازی مبرم احساس می‌شود تا مدیریت تازه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به ساماندهی امور موسیقی کند.»

او با اشاره زمانی که موسیقی نواحی از زیر یوق جشنواره موسیقی فجر خارج شد، افزود: «توجه به موسیقی نواحی به عنوان یک گونه مستقل هنر تاکنون دست آوردهای بیشماری درپی داشته است که ازجمله آن‌ها باید به حضور هنرمندان اروپایی و اشنایی آن‌ها با این میراث هنری اشاره کرد.»

درادامه این مراسم، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جشنواره موسیقی نواحی آیینه دار که توسط بخش خصوص در حال برگزاری است گفت: «دفتر موسیقی باید چوب راازلای چرخ بخش خصوصی بردارد و نباید خود را رقیب بخش خصوصی بداند.»

علی مرادخانی

معاون وزیر ارشاد تاکید کرد دفتر موسیقی نباید بخش خصوصی را رقیب خودش بداند

علی مراد خانی ازعمکرد بخش خصوصی درشکل گیری جشنواره آیینه دار ابرازخرسندی کرد و افزود: «کوچک شدن نهادهای دولتی اگر با توازن برای قدرتمند شدن مراکز خصوصی انجام شود، امری پسندیده است. با این حال در قبل در این زمینه به توسعه متوازن دست نیافته ایم ودربخش فرهنگ با کمبودهایی مواجه هستیم که من کوشش می‌کنم تادرحد توانم کاستی‌های دولت پیشین را درزمینه فرهنگی ارتقاء دهم.»

همچنین احسان رسول اف، تهیه کننده این اتفاق هنری دربارهٔ انگیزه خود در پریایی اولین جشنواره خصوصی موسیقی نواحی گفت: «علی مغازه ای مشغول ساختن فیلمی پیرامون غلامحسین سمندری بود که استاد پیش از پایان فیلم درگذشت و این پرسش درذهن ما شکل گرفت که چگونه می‌توانیم این میراث فرهنگی را پاس داریم.»

مدیرگالری محسن افزود: «به عنوان یک فعال فرهنگی در بخش خصوصی همیشه این بیم را داشته‌ام که فعالیت‌های هنری در کشور به مانند جرقه‌هایی می باشند که زود خاموش می‌شوند، زیرا نمی‌توانند به صورت منسجم ومتمرکز برگزارشوند.»

او تاکید کرد: «بخشی از این ناپایداری به شرایط مدیریت فرهنگی بستگی دارد زیرا با تغییر مدیریت‌ها تشکل‌های خصوصی سرگردان می‌شوند. در حالی که در دوره‌هایی که دولت‌ها زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی آماده می‌کنند، شاهد اوج گرفتن و درخشش جرقه های هنری هستیم که می‌توانند بدل به یک شعله دائمی و مستمر شوند.»

نور محمد درپور

نور محمد درپور با این که بیمار بود، با دو تارش شور آفرید

بعد از این سه سخنرانی، آئین گشایش اولین جشنواره موسیقی نواحی آئینه دار با اجرای موسیقی تربت جام و نواختن نی و کوبیدن برطبل ادامه یافت.

در ادامه محمد رحمدل خواه نوازنده سرنا و عاشق علی کوشا نوازنده دهل ازمیان تماشاگران روی صحنه رفتند.

 استاد نورمحمد درپور هم علی رغم آنکه با بیماری سرطان دست وپنجه نرم می‌کرد، روی صحنه رفت و با آواز و دو تارش تماشاگران را به وجد آورد.

همچنین اجرای به یاد ماندنی ترانه نهانخانه دل (نوایی نوایی) با دوتارذولفقارعسگری پور از دیگر بخش‌های اولین روز جشنواره بود.

 اجرای حسن سمندری فرزند زنده یاد غلامحسین سمندری که هم زمان دوتارمی نواخت وآوازمی خواند هم تشویق گرم تماشاگران را به دنبال آورد.

 تالاراستاد جلیل شهناز خانه هنرمندان میزبان برگزاری جشنواره آیینه دار است که تا روز جمعه دوازدهم مهر ادامه دارد.

عکس‌ها: روابط عمومی جشنواره

منبع: خبرآنلاین


موسیقی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.