دولت‌های هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد چقدر بدهی خارجی برجا گذاشتند؟

۲۱اردیبهشت،

ایران > سیاست – ممتازنیوز:
بررسی آمارهای رسمی بانک مرکزی حاکی است، دولت‌های هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد هر یک به ترتیب دولت خود را با بدهی خارجی ۱۷.۷ میلیارد دلار، ۲۳ میلیارد دلار و ۸.۴ میلیارد دلار تحویل دولت‌های بعدی داده یا می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آمارهای رسمی بانک مرکزی حاکی است، دولت هاشمی در پایان سال ۷۵ بیش از ۱۷ میلیارد و ۷۲۵ میلیون دلار بدهی خارجی داشت و دولت را با این میزان بدهی خارجی تحویل خاتمی رئیس جمهور بعدی داده است.

بر اساس آمارهای موجود، بدهی خارجی کشور در سال ۷۲ بیش از ۲۳ میلیارد دلار بوده است که تا سال ۷۵ روند نزولی داشته است. آمار سالهای قبل از ۷۲ در دسترس نیست.

خاتمی رئیس دولت اصلاحات نیز در حالی دولت را با بدهی خارجی ۱۷ میلیارد دلاری تحویل گرفت که توانست در پایان سال ۷۶ این رقم را به ۱۲٫۶ میلیارد دلار کاهش دهد و روند نزولی بدهی خارجی در دولت اصلاحات تا سال ۸۰ به رقم ۷٫۲ میلیارد دلار ادامه داشت، ولی از سال ۸۱ روند بدهی خارجی مجدد صعودی شد تا اینکه در پایان سال ۸۳ رقم بدهی خارجی کشور به بیش از ۲۳ میلیارد و ۷۴ میلیون دلار رسید و خاتمی دولت را با این میزان بدهی تحویل احمدی نژاد داد.

دولت احمدی نژاد هم که دولت را با بدهی خارجی ۲۳ میلیارد دلاری تحویل گرفته بود، تا پایان سال ۸۶ این رقم را به بیش از ۲۸ میلیارد و ۶۴۷ میلیون دلار رساند ولی این روند از سال ۸۷ نزولی شد تا اینکه در پایان سال ۹۰ میزان بدهی خارجی به ۱۷ میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار رسید.

بر اساس آخرین آمارهای انتشار یافته از سوی بانک مرکزی، بدهی خارجی کشور در پایان آذرماه سال ۹۱ به ۸ میلیارد و ۴۷۷ میلیون دلار کاهش یافت و اگر همین روند تا شهریور امسال ادامه داشته باشد، دولت احمدی نژاد کشور را با کمترین بدهی خارجی تحویل دولت بعدی می‌دهد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.