دومین واحد نیروگاهی گتوند وارد مدار شد

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران؛مدیر امور مهندسی برق و مکانیک طرح گتوندعلیا با اعلام این خبر افزود: پس از راه اندازی اولین واحد نیروگاه گتوندعلیا در روز پنجم خرداد، این واحد تاکنون بیش از ۷۰ هزار مگاوات ساعت انرژی برق آبی تولید کرد و دومین واحد این نیروگاه نیز ، هیجدهم خرداد وارد شبکه سراسری شد.

‘غلامحسین سمندگانی’ به اهمیت برق تولیدی این نیروگاه در زمان پیک مصرف برق در کشور اشاره کرد و گفت: نیروگاه گتوندعلیا در مجموع دارای هشت واحد ۲۵۰ مگاواتی شامل چهار واحد فاز اول و چهار واحد فاز توسعه است که با ظرفیت ۲۰۰۰ مگاوات ، توان تولید سالیانه چهار هزار و ۵۵۰ گیگاوات ساعت انرژی برق آبی را دارد.

وی با بیان اینکه تا پایان تابستان هر چهار واحد این نیروگاه با ظرفیت هزار مگاوات وارد مدار خواهد شد، اظهار داشت: نیروگاه گتوندعلیا پس از بهره برداری بیشترین میزان تولید انرژی در میان نیروگاه‌های برق آبی کشور را داشته و علاوه بر تضمین امنیت شبکه برق کشور، به کنترل فرکانس و پایداری شبکه سراسری کمک شایانی خواهد کرد.

این گزارش حاکی است که حجم آب ذخیره شده در مخزن سد گتوندعلیا در این مرحله از آبگیری حدود ۶/۱ میلیارد متر مکعب و طول دریاچه آن به ۶۵ کیلومتر رسیده است.

این مخزن بزرگ ،ذخیره آبی مهمی برای استان خوزستان بشمار می رود که می تواند مشکل کم آبی دشت حاصلخیز خوزستان را برای همیشه برطرف نماید.

سد و نیروگاه گتوند علیا همچنین در برطرف نمودن محدودیت تولید نیروگاه‌های بالادست در زمان نیاز شبکه سراسری برق کشور و نیز تامین آب مورد نیاز پایین دست نقش بسزایی دارد.

سد گتوندعلیا با حجم خاکریزی بدنه در حدود ۳۲ میلیون متر مکعب و ارتفاع از پی ۱۸۲ متر، بلندترین سد خاکی کشور محسوب می شود که در روز ۶ مرداد سال ۱۳۹۰ با حضور رییس جمهوری آبگیری شد.

اولین واحد نیروگاه برق آبی گتوندعلیا نیز با ظرفیت ۲۵۰ مگاوات روز جمعه ۵ خرداد طی مراسمی رسما وارد شبکه سراسری برق کشور شد.

ساختگاه طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا در استان خوزستان و در پنج کیلومتری شهرستان گتوند واقع شده است.

اقتصام**۲۰۲۲**۱۳۱۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۷۱۸۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.