دیابت نوع دوم خطر ابتلا به سرطان‌ خون را افزایش می‌دهد

کاستیلو و دستیارانش ۲۶ مقاله تخصصی پیشین در ارتباط با دیابت نوع دوم را مورد بازبینی قرار دادند. در این مقالات بیش از ۱۷ هزار مورد ابتلا به دیابت نوع دوم و سرطان خون در سراسر جهان ارزیابی شده بود.

گروهی از متخصصان علوم پزشکی در بیمارستان میریام در ایالات متحده پس از انجام آزمایشات جدید ادعا کردند که دیابت نوع دوم خطر ابتلا به سرطان‌های خونی را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، این متخصصان می‌گویند ابتلا به دیابت نوع دوم از عواملی است که خطر بروز سرطان‌های خونی نظیر سرطان لنفوم غیرهوچکین، لوکمی و ملیوم را تشدید می‌کند.

دکتر جورج کاستیلو متخصص هماتولوژی و اونکولوژی در بیمارستان میریام که سرپرستی این آزمایشات را برعهده داشته یادآور شد: تصور می کنم وقتی صحبت از بیماری‌های مرتبط با دیابت به میان می‌آید اکثر مردم به یاد بیماری قلبی یا نارسایی کلیوی می‌افتند و به ندرت فردی ممکن است به یاد سرطان بیفتد. اما بررسی‌های اخیر نشان داده است که دیابت حتی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان خون را تا ۲۰ درصد افزایش دهد و در جامعه‌ای مثل آمریکا که بیش از ۱۹ میلیون بیمار دیابتی دارد و بعلاوه عده بی‌شماری هم هستند که بیماری آنها تشخیص داده نشده و یا در آینده تشخیص داده می‌شود، ۲۰ درصد رقم قابل ملاحظه‌ای است.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، کاستیلو تاکید کرد: در حالی که پیش از این ارتباط دیابت با سایر انواع سرطان‌ها مانند سرطان کبد و پانکراس مشاهده شده این بار مشخص شده است که این بیماری حتی با بروز انواع سرطان خون نیز ارتباط دارد.

کاستیلو و دستیارانش ۲۶ مقاله تخصصی پیشین در ارتباط با دیابت نوع دوم را مورد بازبینی قرار دادند. در این مقالات بیش از ۱۷ هزار مورد ابتلا به دیابت نوع دوم و سرطان خون در سراسر جهان ارزیابی شده بود.

بنابراین گزارش، سرطان خون به طور کلی بر تولید و عملکرد گلبول‌های خونی اثر می گذارد. بیشتر این سرطان‌ها از مغز استخوان شروع می‌شوند. مغز استخوان، جایی است که گلبولهای خونی در آنجا تولید می‌شوند. مغز استخوان، بافت اسفنجی در وسط استخوان است. سلول‌های بنیادی در مغز استخوان رشد می‌کنند و به سه نوع گلبول خونی تبدیل می‌شوند که شامل گلبولهای قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها هستند.

در بیشتر سرطان‌های خون، فرایند رشد گلبولهای خونی به شکل بی رویه و غیرقابل کنترل درمی‌آید. این سلول‌های خونی غیرطبیعی یا به عبارتی سلول‌های سرطانی از عملکردهای سلول‌های خونی طبیعی مانند مبارزه با عفونت‌ها و پیشگیری از خونریزی‌های شدید، جلوگیری می‌کنند.

کاستیلو در این مطالعه تاکید کرد: باید همواره به یاد داشته باشیم که پیشگیری و کنترل دیابت با تغییر در الگوی زندگی و ورزش کردن تا حد زیادی امکان پذیر است. بنابراین با پیشگیری از دیابت می‌تواند از سرطان خون نیز پیشگیری کرد.

این مطالعه در مجله تخصصی خون منتشر شده است.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.