دکل‌های حفاری در میادین مشترک نفت ۲ برابر شد/ انقلاب حفاری در نفت

محسن خجسته مهر در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت تامین دکل‌های حفاری به منظور توسعه میادین مشترک نفت و گاز ایران، گفت: از ۲ سال گذشته تاکنون تعداد کل دکل‌های حفاری توسعه‌ای و اکتشافی ایران در میادین مشترک نفت و گاز ۲ برابر شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اعلام اینکه تا پایان سال ۸۹ حدود ۲۶ دکل در میادین مشترک نفت و گاز مستقر بود، تصریح کرد: این در حالی است که تا پایان سال گذشته تعداد کل دکل ها در میادین مشترک به ۵۳ دستگاه افزایش یافت.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود تا پایان سال جاری حتی تعداد کل دکل‌های حفاری در میادین مشترک به مرز ۷۰ دستگاه افزایش یابد، اظهار داشت: در ۲ سال گذشته با مجموعه اقدامات وزارت نفت یک انقلاب دکلی در سطح صنعت نفت به وقوع پیوسته است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر از مجموع ۱۲ دستگاه دکل حفاری اکتشافی تعداد ۱۰دستگاه در مناطق مرزی و میادین مشترک مستقر شده اند، بیان داشت: افزایش فعالیت دکل‌های حفاری در میادین مشترک منجر به کشف چندین سازند جدید هیدروکربوری در مناطق مرزی شده است.

 

خجسته مهر با یادآوری کشف ۲ موقعیت جدید هیدروکربوری در اطراف میادین نفتی آزادگان جنوبی و یادآوران، تبیین کرد: با این وجود تدابیری برای افزایش تعداد دکل‌های حفاری اکتشافی در دستور کار قرار دارد.

 

معاون برنامه ریزی وزیر نفت همچنین با اعلام اینکه باید تا پایان سال جاری وضعیت قرارداد و توسعه تمامی میادین مشترک نفت و گاز کشور تعیین تکلیف شود، تاکید کرد: تاکنون وضعیت قرارداد و فعالیت اکشتافی تمامی میادین مشترک نفت و گاز در بخش دریا نهایی شده است.

 

این مقام مسئول از نهایی شدن وضعیت نهایی فعالیت اکتشافی ۶۷ درصد میادین مشترک نفت و گاز ایران در بخش خشکی خبر داد و افزود: علاوه بر این، تاکنون قرارداد و توسعه ۹۸ درصد میادین مشترک نفت و گاز هم نهایی شده است.

 

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته ظرفیت تولید نفت از میادین مشترک در مقایسه با سال ۸۹ حدود ۲ درصد افزایش یافته است، گفت: همچنین تولید گاز از میادین مشترک در مقایسه با سال ۸۹ بیش از ۲۲ درصد رشد داشته است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.