دیابت نوع دوم در کمین مبتلایان به کبد چرب

امروزه افزایش مصرف غذاهای چرب و آماده و عدم تحرک مناسب، بیماری‌های مختلفی را با خود به همراه آورده است.

امروزه افزایش مصرف غذاهای چرب و آماده و عدم تحرک مناسب، بیماری‌های مختلفی را با خود به همراه آورده است. درگیری کبدی، از جمله مضرات مصرف مواد غذایی نامناسب می ‌باشد. متاسفانه بیماری کبد چرب یکی از بیماریهایی است که در سالهای اخیر شایع شده است و با وزن بیمار ارتباطی مستقیم دارد.در سالهای اخیر، کبد چرب بیشتر به عنوان نشانه ای برای چاقی و مقاومت به انسولین شناخته شده است.

نتایج مطالعه ای که اخیرا در ژورنال Clinical Endocrinology & Metabolismبه چاپ رسیده است،نشان دهنده آن است که کبد چرب تنها شاخصی برای چاقی نیست، و بتدریج می تواند نقش مستقلی در ایجاد بیماری دیابت نوع دوم داشته باشد.پژوهشگران این مطالعه دریافتند مبتلایان به بیماری کبد چرب پنج برابر بیشتر با خطر ابتلا به دیابت نوع دوم مواجه هستند؛ بنظر می رسد این امر مستقل از سطح انسولین ناشتا (بعنوان شاخصی برای مقاومت به انسولین)، می باشد.

در این مطالعه ۱۱ هزار و ۹۱ داوطلب کره‌ای مورد ارزیابی قرار گرفتند و معاینات پزشکی شامل غلظت انسولین ناشتا و آزمایشات اولتراسوند در ناحیه شکمی روی آنها صورت گرفت. مطالعات تا ۵ سال ادامه پیدا کرد و اطلاعات پزشکی مربوط به داوطلبان مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج این مطالعه نشان داد که افرادی که مبتلا به کبد چرب بودند، حتی مستقل از اثرات غلظت انسولین سرمی، بیشتر دچار اختلالات متابولیکی شامل افزایش گلوکز (قند خون) و افزایش غلظت تری گلیسرید و کاهش لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) می‌شوند.همچنین مبتلایان به بیماری کبد چرب بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع دوم بودند.این مطالعه به ارتباط پیچیده بین کبد چرب و غلظت انسولین ناشتا نیز، اشاره دارد.

نکته عملی: این مطالعه یکی دیگر از عوارض جدی بیماری کبد چرب را به روشنی نشان می دهد، در واقع تشخیص کبد چرب در فرد، علاوه بر اثرات منفی بر عملکرد کبد، یک نشانه هشدار دهنده و زنگ خطر ابتلا به دیابت نوع دوم می باشد. بنابراین توصیه می شود با داشتن برنامه غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم از بروز کبد چرب که می تواند زمینه ساز ابتلا به دیابت باشد، پیشگیری نمایید.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.