دیزنی به دنبال ساخت رُبات با چهره‌ واقعی است

نوشته شده توسط h.homaei در تاریخ ۲۸ مرداد

سیر توسعه‌ رُبات‌های انسان‌نما هر روز نوآوری جدیدی را به خود می‌بیند. پیش از این در «یک پزشک» در رابطه با اختراع پوست مصنوعی با تارهای ریز مو برای‌تان نوشته بودم. اکنون می‌خواهم درباره‌ دستاورد جدیدی بنویسم که به واسطه‌ علم مواد و شبیه‌سازی‌های دقیق کامپیوتری، ایده‌ ساخت رُباتی با چهره‌ واقعی یک شخص را به واقعیت تبدیل کرده است.

محققین در پژوهشکده‌ دیزنی در زوریخ سوییس فرآیند جدیدی بنام «شبیه‌سازی فیزیکی صورت» پیشنهاد داده‌اند که در آن یک ماسک سیلیکونی از صورت حقیقی شما ساخته می‌شود و با نصب آن روی سر رُبات، نمونه‌ای مکانیکی از چهره‌ی سخن‌گوی خود را خواهید داشت.

اگر مشتاق باشید بدانید مراحل انجام این فرآیند چه بوده و چه مدت زمانی برای شبیه‌سازی فیزیکی چهره لازم است، در ادامه‌ مطلب با ما باشید.

چهره سازی,شبیه سازی

در ابتدای کار، دوربین‌های پیشرفته، چهره‌ شما را از زوایای مختلف تصویربرداری کرده و نمونه‌ای سه‌بُعدی از چهره توسط نرم‌افزار مخصوص ساخته می‌شود. سپس نرم‌افزار میزان کشش و ضخامت پوست صورت در حالت‌های گوناگون آن را با فرمول‌هایی محاسبه و ذخیره می‌نماید.

حامد همائی راد: نتایج محاسبات انجام شده در مرحله‌ قبل، پایه و اساس شبیه‌سازی و پیش‌بینی میزان تغییر شکل پوست در مراحل بعدی خواهند بود. بدیهی است که این نتایج می‌توانند بهینه‌سازی شده و میزان خطای آن‌ها کاهش یابد. پس از انجام این مراحل، لازم است قالب ماسک بر اساس داده‌های نرم‌افزاری و شکل مدل‌سازی شده ساخته شود. ماده‌ سیلیکون سپس با استفاده از یک تفنگ فشاری به قالب تزریق شده و قالب باید ۷ روز در هوای معمولی اتاق قرار بگیرد تا ماسک تزریقی آماده‌ جداسازی از آن و قابل استفاده باشد.

حالا زمان آن فرا رسیده که ماسک ساخته شده روی سر رُبات قرار گیرد. قسمت سر رُبات دارای محرک‌های مکانیکی کوچکی در قسمت‌های قابل حرکت صورت است که مستقیما از نرم‌افزار شبیه‌سازی فرمان می‌گیرند. این فرمان‌های تحریک بصورت بی‌درنگ (Real-time) توسط نرم‌افزار و با تحلیل داده‌ها ورودی صادر می‌شوند.

ربات,سر ربات

میزان تحریکِ هر محرک در هر لحظه، بستگی مستقیم به میزان تغییر شکل اجزای مختلف صورت در هنگام صحبت کردن و نشان دادن واکنش‌های چهره دارد که قبلا محاسبه و پردازش شده است. اگر بخواهیم تمامی مراحل را در دیاگرامی خلاصه کنیم فرآیندی به شکل زیر را خواهیم داشت.

چهره,واکنش اجزا

پیشنهاد می‌کنم حتما این ویدیو را در تکمیل مطالبی که خواندید ببینید که در اواخر آن صورت واقعی و صورت مکانیکی در کنار هم برای ادای جمله‌ای نشان داده شده‌اند. نتیجه‌ی کار، یک سرِ رُباتیکی با چهره‌ی واقعی شماست که نه تنها چین و چروک‌ها به ظرافت در آن رعایت شده، بلکه حالت‌های مختلف اجزای صورت در هنگام صحبت و دیگر وضعیت‎‌ها، به خودِ واقعی شما بسیار شباهت دارد.

در صورتی که علاقمند به آگاهی از جزئیات دقیق تک تک مراحل هستید، می‌توانید نسخه‌ی PDF مقاله‌ پیشنهاد شده را نیز دانلود نمایید.

منبع کمکی

Print FriendlyPrint Get a PDF version of this webpage PDF

پستهای مشابه

  1. جلوه‌های مصنوعی اینستاگرام را فراموش کنید! به دنبال جلوه‌‌های واقعی InstaCRT باشید
  2. چهره واقعی دنیا از لحاظ تجارت آنلاین
  3. چهره خود را در ۶۵ سالگی ببینید
  4. رُبات‌ها هم حس می‌کنند: اختراع پوست مصنوعی با تارهای ریز مو
  5. تشخیص چهره، ویژگی جدید پیکاسا


یک پزشک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.