رئیس‌جمهور سودان دستور توقف صادرات نفت سودان جنوبی را صادر کرد

۱۹خردادماه،

رییس جمهور سودان دستور توقف صادرات نفت سودان جنوبی را از طریق خاک این کشور صادر کرد و همسایه جنوبی خود را به حمایت از شبه نظامیان این کشور متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ به نقل ازخبرگزاری رویترز، این تصمیم رییس جمهور سودان دو دشمن دیرینه را پس از چند ماه صلح نسبی تا مرز یک رویارویی مجدد بازمی گرداند.

عمر حسن البشیر رییس جمهور سودان از جوانان این کشور خواست که به ارتش بپیوندند و آماده یک جنگ مقدس شوند.

وی به دشمن خاصی اشاره نکرد اما رییس نیروهای شبه نظامی سودان گفت:‌ نیروهای وی آماده رویارویی با سودان جنوبی دشمن دیرینه خارطوم می باشند.

دستور بستن خط لوله نفت از سودان جنوبی به سودان و بندری در دریای سرخ (تنها مسیر سودان جنوبی به بازارهای جهانی) تنها سه ماه پس از آن صورت می‌گیرد که دو کشور به مناقشه تلخی بر سر نفت پایان دادند.

بشیر به عواد الجاز وزیر نفت سودان که در جریان یک سخنرانی تلویزیونی کنار وی ایستاده بود گفت: شما فردا به شرکتهای نفتی دستور خواهید داد که خط لوله را ببندند.

سودان و سودانی جنوبی که در سال ۲۰۱۱ پس از چند دهه جنگ بر سر نفت و مسائل قومی از یکدیگر جدا شدند، در ماه مارس توافق کردند که صادرات نفت از سودان جنوبی به سودان پس از ۱۶ ماه وقفه به سبب مناقشه بر سر حقوق ترانزیت و اراضی از سر گرفته شود.

نفت خام سودان جنوبی تنها در ماه مه از طریق خط لوله‌های سودان منتقل شد و اولین محموله هفته قبل به فروش رسید.

بسته شدن این خط لوله‌ها برای هر دو کشور بسیار هزینه بر خواهد بود زیرا توقف جریان نفت مومی شکل سودان جنوبی در نیمه راه سبب مسدود شدن خط لوله می‌شود.

شرکتهای هندی، چینی و مالزیایی که بخش نفت سودان را در اختیار دارند افزایشی به سبب تعطیلی خط لوله از ژانویه ۲۰۱۲، با هزینه‌های اجرایی رو به مواجه می باشند.

سودان جنوبی نیز باید تولید نفت خود را به کلی تعطیل کند، زیرا تاسیسات ذخیره سازی نفت در اختیار ندارد.

عمر البشیر در سخنانش گفت: سودان اجازه نمی دهد درآمدهای حاصل از نفت سودان جنوبی به خرید اسلحه برای شورشیان منجر شود.

توقف انتقال نفت سودان جنوبی به سودان امیدها را برای ایجاد یک روزنه اقتصادی به روی هر دو کشور توسعه نیافته از بین برد. رویارویی قبلی دو کشور سبب لطمه خوردن اقتصاد هر دو کشور شد زیرا نفت منبع اصلی درآمد هر دو کشور و تامین دلارهای مورد نیاز واردات مواد غذایی است.

سودان جنوبی در ماه آوریل تولید روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت را آغاز کرد. تولید نفت این کشور قبل از تعطیلی خط لوله حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.