رئیس‌ جمهور باید ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عرصه فرهنگ را به خوبی بشناس

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در مناظره فرهنگی و اجتماعی که با ۷ کاندیدای دیگر در رسانه ملی برگزار شد، ضمن گرامیداشت همزمانی دومین جلسه مناظره با پانزده خرداد و حرکت بزرگ امام راحل (ره) در سال ۴۲، اظهار داشت:‌ آنچه مزیت نسبی ماست، فرهنگ است و امام با تکیه بر قدرت فرهنگ این حرکت را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه پیشرفت و عزت کشور مبتنی بر فرهنگی بود که مبنای حرکت قرار داشت، تصریح کرد: حضرت امام جنگ‌افزار و حزب نداشتند و از ظرفیت فرهنگی توانستند این همه پیشرفت را ایجاد کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با تأکید بر اینکه فرهنگ یک موضوع در کنار سایر مقولات نیست، یادآور شد: فرهنگ یک فضای تنفسی حاکم بر سایر عرصه‌هایی همچون سیاست‌، اقتصاد و مباحثی از این دست است.

جلیلی افزود: اگر ما بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، قدرت و ظرفیتی که فرهنگ ایجاد می‌کند، بسیار بیشتر از مقولاتی همچون قانون است.

وی در توضیح این موضوع اظهار داشت: به طور مثال در فضای راهنمایی و رانندگی گاهی شما می‌خواهید با قوانین به نتیجه برسید یا زمانی این کار را با فرهنگ‌سازی انجام می‌دهید؛ از این رو می‌توان از این رویکرد در سایر عرصه‌ها نیز استفاده کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به تاریخ کشورمان و فرهنگ ایرانی که توانست مغول‌ها را استحاله کرده و در اختیار کشورمان قرار دهد اشاره کرد و ادامه داد: در زمان دفاع مقدس نیز فرهنگ بسیجی پیروزی‌ها را برای ما رقم زد.

وی تأکید کرد: در موضوع هسته‌ای هم فرهنگ استکبارستیزی ملت ما ظرفیت عظیمی را برای کشور ایجاد کرد؛ از این رو اگر می‌ خواهیم از این قدرت به خوبی استفاده کنیم باید این عرصه بشناسیم و این نیاز به شناخت مبانی فرهنگ دارد و لذا نباید به بهانه فرهنگ در مسیرهایی رفت که باعث تضعیف آن می‌شود.

جلیلی ادامه داد: یکی از بحث‌های اساسی در زمینه دولت این است که رئیس ‌جمهور باید فهم صحیح داشته باشد؛ اینکه قانون اساسی ابتدا بر رجل مذهبی بودن و سپس سیاسی بودن تأکید دارد، با توجه به این بحث است که باید یک عنصر فرهنگی از ظرفیت فرهنگی ملت شناخت دقیقی داشته باشد.

کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری با بیان اینکه اظهاراتی همچون جدا بودن فرهنگ از سیاست بازی‌هایی است که می‌خواهند فضایی ایجاد کنند که از این ظرفیت استفاده نشود، گفت: در آمریکا سه فیلم آرگو، لینکلن و نیمه‌شب ساخته می‌شود که دقیقاً در راستای سیاست‌های ایالات متحده است و لذا اینکه بگوییم هنر برای هنر است، غلط است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با تأکید بر اینکه رئیس‌ جمهور باید از ظرفیت فرهنگ در زمینه‌های مختلف استفاده کند، یادآور شد: اگر ما این نکته را مهم می‌دانیم، شورایعالی انقلاب فرهنگی باید مهم‌تر از شورایعالی امنیت ملی باشد چرا که زیربنای عرصه‌های دیگر است.

جلیلی تأکید کرد: یک رئیس‌ جمهور باید ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عرصه فرهنگ را به خوبی بشناسد و آنها را آزاد کرده و از آنها به عنوان یک فرصت استفاده کند.

وی با اشاره به اهمیت عدالت فرهنگی اظهار داشت: آحاد مردم باید بتوانند از تمام ظرفیت‌های فرهنگی خود استفاده کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌ جمهوری یازدهم با اشاره به اقتصاد فرهنگی گفت: ما باید بدانیم در برخی جاها که سرمایه‌گذاری می‌کنیم، موجب می‌شود که در سایر مکان‌ها سرمایه‌گذاری صورت نگیرد.

جلیلی بر همین اساس تصریح کرد که باید بر روی نقش مادر، مسجد و معلم به خوبی سرمایه‌گذاری شود چرا که این کار موجب می‌شود در جاهای دیگر، کمتر سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

علی اکبر ولایتی در پاسخ به جلیلی گفت: آقای جلیلی مطالب بسیار خوبی مطرح کردند، نباید یک موضوعی را خلط کنیم، این که گفته شد موضوع فرهنگ را سیاست زده نکنیم، لابد منظور این نیست که فرهنگ و سیاست از هم جداست.

وی افزود: سیاست زدگی به معنای اعمال سیاست بعضی از افراد که به دنبال برخی از اغراض سیاسی هستند و می‌خواهند از فرهنگ به عنوان یک ابزار استفاده کنند،است و نباید این طور باشد وگرنه در اسلام همه این اجزا و ارکان اداره و مدیریت جامعه به هم پیوسته است و یک پیوستگی کاملا ارگانیت دارند.

غلامعلی حداد عادل در پاسخ به جلیلی اظهار داشت: قرار بود این مناظره فرهنگی _ اجتماعی باشد. بنابراین بنده یک اشاره به جنبه های اجتماعی نیز خواهم داشت؛ بنده معتقدم مهمترین دستاورد امروز ما در جامعه پیوند دولت، مردم و پیوند نظام با مردم است که چفت و بست مردم و نظام در اثر مبانی اعتقادی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: مردم معتقدند که نظام از اعتقادات آنان دفاع و به آنها احترام می‌گذارد و همین مورد سبب احترام حضرت امام در بین آحاد مردم بود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیشرفت‌های علمی در حوزه‌های مختلف را، آزاد شدن و شکوفایی نیروهای قشر جوان عنوان کرد و گفت: جوانان سرمایه‌های نظام هستند و ما باید نقاط قوت و آسیب آنها را بشناسیم.

حداد عادل در ادامه سخنان خود خانواده را مهمترین رکن جامعه برشمرد و اظهار داشت: آقای عارف سخنانی را در مورد آنتن‌های ماهواره ذکر کرده‌اند البته بنده می‌دانم که ایشان به برداشتن ماهواره از خانه‌ها اعتقادی ندارم اما آنچه که حائز اهمیت است هدف و طراحی اصلی فیلم‌های ماهواره‌ای برای تضعیف و ویران سازی بنیان‌های خانواده است.

وی تاکید کرد: ما نباید بگذاریم به اسم آزادی و امنیت دشمن هر ضربه‌ای که می‌خواهند به ما بزند.

حسن روحانی در پاسخ به سعید جلیلی گفت: سوالی از آقای جلیلی دارم که اعتقاد ایشان نسبت به اینکه بعضی ها دایره خودی را آنچنان تنگ می‌کنند که یک تعداد خاص که تعداد آنها اندک است هر کس مثل خودشان فکر نکند را محکوم می‌کنند و فکر آنها را حاصل توطئه می‌دانند و معتقدند که اساسا گفتمان ما طوری است که نمی‌توانیم با دنیا تعاملی داشته باشیم و اساسا معتقد به کناره گیری از جوامع جهانی هستند.

وی افزود: ما باید در امور فرهنگی زمینه را باز کنیم و فضا را بازتر کنیم تا فعالیت به خوبی انجام شود، چرا که الان شرایط به گونه‌ای است که فرار مغزها دارد تحقق پیدا می‌کند.

محمدباقر قالیباف در ادامه با بیان اینکه باید در مسائل فرهنگی و اجتماعی توجه داشته باشیم که نگاه‌های غلط فرهنگی اصلاح شود، تصریح کرد: جامعه یک موجود زنده است، نباید برخی جامعه را مثل یک کودک لوس و ساده تصور کنند چرا که جامعه موجود رشید بالغ است.

وی با بیان اینکه عکس‌العمل‌ها به مشکلات متفاوت است، افزود: اگر شما به چشم یک نفر انگشت بزنید، عکس‌العمل خاص خودش را نشان می‌دهد لذا ما باید عکس‌العمل‌ها را یکسان نبینیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در کشور همبستگی ملی و همدلی وجود ندارد، گفت: همبستگی با رفع تبعیض‌ها شکل می‌گیرد. باید دولت آینده به لحاظ اجتماعی دقیق عمل کند. اگر دولت در رفتار اجتماعی با تبعیض عمل کند نمی‌تواند موفق باشد پس باید تبعیض‌ها را برطرف کنیم.

محسن رضایی در پاسخ به سوالات جلیلی گفت: خوشحالیم که کاندیداها هرقدر که بحث جلو می‌رود به آسیب‌شناسی بحث فرهنگی نیز می‌رسند.

وی افزود: البته آسیب‌شناسی‌ها سر جای خود ولی خوب بود که آقای جلیلی در برنامه‌هایشان به بحث سلامت هم اشاره می‌کردند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بحث سلامت از جمله بحث‌های بسیار مهم جامعه ماست که هم شامل سلامت روحی و هم شامل سلامت روانی می‌شود.

رضایی گفت:‌ سلامت جسمی و بسیاری از افسردگی‌ها که در جامعه ما پیدا شده از مهمترین موضوعاتی است که باید به آن رسیدگی شود و من در برنامه‌های خود به آن اشاره کردم.

سیدمحمد غرضی در پاسخ به صحبت‌های جلیلی گفت: شما در موقعیتی قرار دارید که می‌توانید به این سوال من پاسخ دهید.

وی افزود: سوال من این است آیا انقلاب اسلامی توانسته به فرهنگ غرب هجوم ببرد یا تا امروز غرب به فرهنگ ما هجوم آورده است؟

سعید جلیلی در بخش پایانی و در دفاع از برنامه‌های خود با بیان اینکه یکی از کارویژه‌های نظام اسلامی باز کردن زنجیرها برای آزاد شدن ظرفیت‌ها است، تصریح کرد: در این صورت ظرفیت‌ها آزاد شده و امکان فعالیت وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسش سید محمد غرضی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی هجوم به فرهنگ غرب است اظهار داشت: امروز ما در حوزه هجوم به فرهنگ غرب فعال هستیم و همین باعث شده آنها امروز صد شبکه فارسی زبان راه اندازی کنند، این اقدام برای این است که آنها پاسخ قدرت ما را بدهند و البته نتوانستند نتیجه بگیرند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین تاکید کرد: ما باید بتوانیم از قوت‌های فرهنگی خود استفاده کرده و آنها را آزاد کنیم.

جلیلی در ادامه سخنان خود در پاسخ به اظهار نظر حسن روحانی گفت: امروز عده‌ای انحصار ایجاد می‌کنند و اشرافیتی در حوزه فرهنگ ایجاد کرده و اعلام می‌کنند که فقط ما باید در حوزه فرهنگ سخن بگوییم.

وی اضافه کرد: کسانی که اسم بردید هر کس بر خلاف آنها در این ۴ سال اخیر سخن گفت با ابزارهای فرهنگی به آنها حملات شدیدی کردند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مطرح می‌شود که امروز دو روزنامه بسته شده است در پاسخ به این اظهار نظر گفت: اما در عین حال  بیان نمی‌کنیم که چه میزان از ظرفیت‌های جامعه در این حوزه فعال نیستند ، بخصوص در شهرستان‌ها ونقاط مختلف کشور که اصلا امکان چنین ظرفیتی را به دلایل مختلف ندارند.

جلیلی افزود: ما باید این شرایط را فراهم کنیم که از همه ظرفیت‌ها بهره ببریم؛ اکنون رسانه‌ها را بنگرید و ببینید چه تعداد از این رسانه‌ها در اختیار چه ظرفیتی از جامعه است.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از جامعه از این ظرفیت (رسانه) محروم هستند تصریح کرد: بسیاری از مردم باید بتوانند از این ظرفیت بهره ببرند اما چرا ما در این مسائل نگاه تنگ سیاسی داریم و اتفاقا اینجاست که تنگ نظری نامطلوب است که فقط بنگریم که اگر شرایط برای یک جریان سیاسی فراهم بود بگوییم آزادی است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه یاد آور شد: اخیرا در همین مذاکرات آلماتی برادر جوانی ۲۵-۳۰ ساله یک فیلم سینمایی به نام تنهای تنها درست کرده بود که این اثر بسیار بهتر از من از موضع هسته‌ای دفاع کرده بود.

جلیلی با بیان اینکه باید برای تولید محصولات فرهنگی برنامه داشته باشیم خاطر نشان کرد: امروز پیام انقلاب اسلامی رفته است و اکنون باید برای تولید محصولات فرهنگی ظرفیت ایجاد کنیم تا آنها را نیز ارائه کنیم.

وی با اشاره به برخی آثار هنری مانند سریال حضرت یوسف، حضرت مریم و مختارنامه تصریح کرد: این آثار راه خود را باز کردند و اگر ما بتوانیم مدل این آثار یا آثاری همانند بچه‌های آسمان یا رنگ خدا که آثار فاخری هستند، راه خود را باز می‌کنند.

[del.icio.us] [Facebook] [Google] [Technorati] [Twitter] [Yahoo!] [Email]

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.