رئیس‌ کمیسیون شورا‌ها: باید مشخص شود رجال سیاسی مذهبی چه کسانی هستند/اصلاح قانون تا قبل از انتخابات سال بعد

نماینده مردم همدان و رئیس کمیسیون شورا‌های مجلس در گفت‌وگو با خبر‌آنلاین در خصوص آنچه که این کمیسیون برای انتخابات سال آینده در حال بررسی آن است و تفاوت آن با آنچه که مجمع تشخیص بررسی می‌کند، اظهار داشت: مجمع تشخیص سیاست‌های کلی نظام در امر انتخابات که مقام معظم رهبری آن را به این مجمع ارجاع دادند، بررسی می​کند که شامل انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شورا‌ها می‌شود و ما هم منتظر به نتیجه رسیدن آن هستیم.

وی که می‌گفت طرح کمیسیون شورا‌ها اصلاح و بازنگری شرایط انتخابات است، افزود: قانون فعلی مربوط به ۳۰ سال گذشته است و تقریباً در برخی از موارد کهنه است و بر این اساس نیازمند بازنگری است.

خجسته در مورد موضوعاتی که این کمیسیون تصمیم به بازنگری در آن را دارد، گفت: موضوع مدرک تحصیلی نامزدها یکی از این موارد است، در حالی که مدرک تحصیلی نمایندگان مجلس فوق‌لیسانس است؛ در قانون برای کاندیدای ریاست جمهوری شرط خواندن و نوشتن را ذکر کرده‌اند که این اصلاً منطبق با شرایط کنونی کشور نیست.

وی افزود: با قانون فعلی انتخابات هزاران نفر برای ریاست جمهوری ثبت‌نام می‌کنند و قطعاً ۹۵ درصد آنها رد صلاحیت می‌شوند و همین محملی برای جو‌سازی علیه کشور می‌شود. در حالی که بسیاری از افرادی که برای انتخابات ثبت‌نام می‌کنند واقعاً شرایط احراز پست ریاست جمهوری را ندارند.

رئیس‌ کمیسیون شورا‌ها، از دیگر مصادیقی که کمیسیون شورا‌ها به دنبال بازنگری در آن است را تعیین رجال سیاسی و مذهبی که یکی از شرایط کاندیدای ریاست جمهوری است، دانست و از رایزنی این کمیسیون با ارگان‌های مرتبط خبر داد و گفت: با مجمع تشخیص مصلحت، شورای نگهبان و دولت به دنبال برگزاری نشست‌های مشترک هستیم تا این اصلاحات به سرعت انجام گیرد.

در حالی که مهمد‌رضا باهنر نایب‌رئیس مجلس پیش‌از این اعلام کرده بود که اصلاح قانون انتخابات به انتخابات سال آینده نمی‌رسد، خجسته می‌گوید طرح کمیسیون برای انتخابات سال آینده است و طی چند ماه آینده احتمالا در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد تا قبل از داغ شدن موضوع انتخابات ریاست جمهوری این اصلاحات انجام شده باشد.

وی در پاسخ به اینکه ملاک شما در زمینه تعیین رجال سیاسی مذهبی چیست؟، گفت: فعلا نمی‌توانم در این زمینه اظهار‌نظر کنم. باید این مساله کار کارشناسی شود تا بعد از آن بتوانیم در این زمینه اظهار‌نظر کنیم.

خجسته همچنین از برگزاری نشست این کمیسیون با دولتمردان در زمینه اصلاح قانون انتخابات خبر داد و گفت: با دولت در این زمینه جلسه مشترکی داشتیم و قرار بود این هفته با مجمع تشخیص نشستی داشته باشیم که برگزار نشد. ولی هفته آینده با شورای نگهبان نشستی مشترک خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون شورا‌ها در پاسخ به اینکه دولت چه نظری درباره اصلاحیه مجلس بر قانون انتخابات دارد، خاطرنشان کرد: آنها در ابتدا تصور دیگری داشتند و فکر می‌کردند ما به دنبال تغییر برگزار کننده انتخابات هستیم در حالی که اینگونه نبود و ما این ذهنیت را برطرف کردیم. اکنون دولت با اصلاحات ما موافق است و ما هم تاکید می‌کنیم که دولت مجری انتخابات است و بحث‌های اصلاحی و بازنگری‌ها مربوط به شرایط کاندیدا‌ها است.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.