رئیس جمهور: ارز ترجیحی یا دو یا چند قیمتی کردن ارز مشکل‌ساز است/ شتابزده عمل نمی‌کنیم

رئیس جمهور در پنجمین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم گفت: از همان اول معلوم بود که ارز ترجیحی برای کشور مشکل ایجاد می کند. دولت قبل هم متوجه شده بود، لذا تلاش کرد که این ارز را از کالاهای مختلف حذف کند.

رئیس جمهور: ارز ترجیحی یا دو یا چند قیمتی کردن ارز مشکل‌ساز است/ شتابزده عمل نمی‌کنیم

به گزارش ممتاز نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پنجمین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با اشاره به شرایط کرونا در آغاز به کار دولت سیزدهم، اظهار کرد: با مدیریتی که انجام شد، با دیپلماسی فعال دولت و مشارکت مردم، امروز در شرایطی هستیم که ۷۰۰ خانواده داغدار به ۷ خانواده کاهش یافته و این از فضل خدا و مشارکت جدی مردم است.

وی افزود: همچنین فعال‌شدن سفرهای نوروزی، فعال شدن کسب و کار مردم و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از دیگر نتایج این شرایط تازه بود. همچنین از افتخارات کشور تولید واکسن داخلی است که به سطح صادرات رسیده است.

رئیسی ادامه داد: نسبت به مسائل پیش‌روی دولت، مسئله مهم ذخایر کالاهای اساسی کشور است که در آغاز به کار دولت اوضاع نگران‌کننده بود اما بعد از مدتی گفتم که مردم نگران نباشند که اوضاع الان خوب است. همچنین نگرانی این را داشتیم که حقوق را چگونه پرداخت کنیم اما الان دیگر این نگرانی نیست و حقوق بدون یک روز تاخیر پرداخت می‌شود.

رییس جمهوری تأکید کرد: هم حجم تجارت خارجی ما افزایش یافته است، هم ارتباط با کشورهای همسایه را داریم. از مسائل دیگر کسری بودجه دولت بود که بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول، تلاش شد با کسب درآمدهای دولت، مدیریت لازم انجام شد. 

وی ادامه داد: همچنین وضعیت تورم را می‌بینیم که سیر نزولی پیدا کرده است. اما مسئله ارز ترجیحی را هم داشتیم که همیشه از سمت نخبگان و کارشناسان هشدارهایی به ما در این باره داده می‌شد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه از ابتدا معلوم بود ارز ترجیحی یا دو یا چند قیمتی کردن ارز مشکل‌ساز است، یادآور شد: دولت قبلی بعد از مواجه با این شرایط تلاش کرد از برخی کالاها این ارز را قطع کند و این میزان به چند کالای اساسی کاهش پیدا کرد اما اگر همان زمان و با نرخ آن روز، برای ارز ترجیحی فکری اساسی می‌شد راحت‌تر از حالا می‌شد آن را مدیریت کرد.

وی با اشاره به مواردی از سواستفاده‌های انجام‌شده از ارز ترجیحی، تصریح کرد: رانت‌خواری و فسادی که این ارز به دنبال داشت ما را به سمت مدیریت و برنامه‌ریزی برای آن کشاند اما تصمیم ما این شد که طرح ارز ترجیحی را تا زمانی که زیرسازی‌های لازم انجام شود ادامه دهیم. چرا که به خصوص باید مردم را برای مدیریت ارز ترجیحی قانع کنیم.

رئیس جمهوری تاکید کرد: ما شتابزده عمل نمی‌کنیم و موضوع را مدت‌هاست در نظر داریم و مجلس و دولت و نخبگان آن را بررسی کرده‌اند که ادامه آن چه مسائلی را به دنبال دارد.

ادامه دارد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.