رئیس سازمان بازرسی کل کشور: شناسایی ۹۷ گلوگاه فساد در کشور/ورود به ماجرای قرعه کشی خودرو

رئیس سازمان بازرسی کل کشور، به تشریح مهم ترین پرونده های تخلفاتی که توسط سازمان بازرسی پیگیری شده است، پرداخت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور: شناسایی ۹۷ گلوگاه فساد در کشور/ورود به ماجرای قرعه کشی خودرو

به گزارش ممتاز نیوز، ذبیح الله خدائیان، در نشست خبری که روز یکشنبه برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت هفته قوه قضائیه، گفت: امام‌خمینی (ره) در رابطه با شهید بهشتی اعلام کرده بودند که ایشان یک ملت بود. انتصاب ایشان به عنوان رئیس قوه قضائیه حکایت از شأن دستگاه قضائی دارد.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد سازمان بازرسی کل کشور، افزود: سعی کردیم در دوره تحول بازرسی‌ها را مسئله محور انجام دهیم و برنامه‌ها را بر این اساس انجام دهیم در کشوری مسائلی وجود دارد که حائز اهمیت است و به همین منظور باید ریشه‌ای با فساد مقابله کرد.

خدائیان با بیان اینکه سعی شده بازرسی‌ها را به سمت شناسایی گلوگاه‌های فساد هدایت کنیم، گفت: ۲ هزار مسئله در کشور شناسایی شد که از این تعداد ۲۰۰ مسئله مهم و ابر چالش کشف شد. همچنین ۹۷ گلوگاه فساد شناسایی شده و مراتب را به مراجع دی صلاح اعلام می‌کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: ۵ هزار پرونده بازرسی در سال گذشته داشتیم، هزار پرونده کیفری و ۲۶۰۰ پرونده تخلفاتی در این راستا تشکیل شده و چندین هزار هشدار به مراجع ذی صلاح منعکس شده است.

وی افزود: امید است با هدف پیشگیری از وقوع جرم بتوانیم با کمک دولت به جایی برسیم که نیاز به برخورد با افراد نباشد.

خدائیان در خصوص ترک فعل دستگاه‌های اجرایی گفت: ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر ترک فعل اهمیت دارد چرا کمتر به این مسئله پرداخته می‌شود، در رابطه با ترک فعل‌ها شکی نیست اگر قانونگذار ضمانت کیفری پیش بینی کرده باشد جرم است. وقتی به قوانین نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در بسیاری از موارد برای ترک فعل ضمانت کیفری پیش بینی نشده است.

وی افزود: گاهاً می‌بینیم مسئولی در یک پست قانون را ایفا نمی‌کند و چون کاری انجام نداده، کسی هم سراغش نمی‌رود. ترک فعل ممکن است تاثیرش در سوءجریان‌ها بیشتر باشد.

خدائیان با بیان اینکه ترک فعل در چند سال اخیر ویژه مورد رسیدگی می‌شود، ادامه داد: اخیراً قوانینی به تصویب رسیدند که برای ترک فعل قانون گذار، مجازات و تکالیفی بر شمرده است که از جمله آنها می‌توان به قانون جمعیت جوانی اشاره کرد.

وی افزود: در بازرسی برای برخی موارد که ورود کردیم پرونده‌هایی تشکیل شده که از جمله آنها می‌توان به مسئله راه اندازی سامانه تجارت اشاره کرد که برخی دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل نکردند و بر این اساس برخی نهادها از جمله سازمان غذا و دارو و گمرک به نهادهای مربوطه معرفی شدند. همچنین در رابطه با بورس هم ورود کرده و مسئله را بررسی کردیم.

خدائیان ادامه داد: اجرای قوانین و تکالیف دستگاه‌ها را در همه امور مورد رصد قرار می‌دهیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص ورود این سازمان به مسئله نابسامانی خودرو، گفت: وزارت صمت اعلام کرده بود که سامانه یکپارچه ای برای قرعه کشی خودرو طراحی کرده و اسامی چند هزار نفر از این افراد به عنوان کسانی که در قرعه کشی برنده شدند، اعلام شد اما پس از مراجعه برای ثبت نام متوجه شدند که اسم آنها در ذخیره‌ها قرار دارد.

وی افزود: پیش از قرعه کشی اعلام شده بود که بستر مناسبی این سامانه ندارد، لذا به این موضوع ورود کردیم و مسئله در حال بررسی است.

خدائیان تصریح کرد: وزارت صمت با ارسال نامه‌ای عملکرد خود را توجیه کرد، اما با توجه به مشکلی که برای مردم در این راستا پیش آمده بود، سازمان بازرسی به مسئله ورود کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص سوت زنی و ثبت تخلفات در سامانه گفت: بهترین ناظرین ما در کشور مردم هستند. اطلاع رسانی مردم قطعاً به سازمان بازرسی کمک می‌کند.

در بازرسی مرکزی تحت عنوان نظارت همگانی و رسیدگی به شکایت مردمی داریم. از طریق دو سامانه با عنوان شکایت و گزارش، مردم می‌توانند تخلفات و شکایات را ثبت کنند. از ابتدای تأسیس سامانه ۱۰۰ هزار مورد تخلف و جرم و شکایت از سوی مردم ثبت شد.

وی ادامه داد: هویت افرادی که گزارشات را اعلام می‌کند، محفوظ باقی می‌ماند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سال گذاشته بازرسی کل کشور، دو خودروساز داخلی را تفهیم اتهام کرد نتیجه این موضوع چه شد، گفت: ۱۷۰ هزار خودروی ناقص در انبارها بود، با ورود بازرسی کل کشور مشاهده شد ۴۵ هزار خودروی ناقص داریم، با پیگیری‌های این سازمان و دولت و شخص رئیس جمهور، تعداد خودروها کاهش یافت و تا اوایل شهریور اعلام کردند که تا ۱۵ هزار خودرو کاهش می‌یابد.

وی افزود: تعداد خودرویی که در اختیار مردم قرار گرفت، افزایش یافت. پس از آن هم مدیران جدید این دو خودروسازی روی کار آمدند و موضوع با آنها هم مطرح شد.

خدائیان در خصوص ورود به پرونده تخلفاتی بورس گفت: هنوز کسی بازداشت نشده است. اقدامات خوبی با کمک دستگاه‌های متولی صورت گرفت. پس از افزایش شاخص بورس شاهد کاهش سریع آن بودیم‌که ناشی از برخی تخلفات بود.

وی افزود: آسیب شناسی انجام شد و اقداماتی برای بهبودی وضعیت بورس صورت گرفت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: هشدارهایی پیش از این به مسئول مربوطه انجام شد. در رابطه با بورس تهران که رمز ارز در آن راه اندازی شده بود پرونده کیفری تشکیل شد. برای بسیاری از مدیران شرکت‌های فعال در بازار سرمایه پرونده تشکیل شد و ۲۲۰ مدیر به مجازات‌های مختلف محکوم شدند.

خدائیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به برگزاری جام جهانی آیا سازمان بازرسی کل کشور به موضوع نحوه اعزام تیم ملی، قرارداد مربیان و بلیت‌های واگذار شده نظارت می‌کند، اظهار داشت: به نحوه اعزام کاروان تیم ملی به جام جهانی نظارت می‌کنیم. از جهت اینکه اتلاف منابع مالی صورت نگیرد بر نحوه اعزام، نظارت می‌کنیم و اگر تخلفی باشد اعلام می‌کنیم.

وی افزود: همچنین در رابطه با بلیت‌های فیفا که در اختیار ایران قرار می‌گیرد هم نظارت‌های لازم انجام می‌شود تا واگذاری صحیح انجام شود.

خدائیان ادامه داد: طی مکاتبه‌ای که با فدراسیون فوتبال داشتیم اعلام شده که تلاش شود از البسه و چمدان‌های تولید داخل استفاده شود.

رئیس سازمان بازرسی کل‌کشور تصریح کرد: در خصوص اعزام افراد خارج از تیم ملی هم قطعاً نظارت می‌کنیم. با توجه به اینکه نظارت‌ها آغاز شده، چنانچه تخلفی باشد اعلام می‌کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوال دیگر در خصوص آخرین وضعیت بررسی‌های سازمان بازرسی در رابطه با ابعاد حادثه متروپل‌گفت: بلافاصله پس از حادثه بازرس ویژه استان را مأمور بررسی حادثه کردیم و جز اولین‌ها در این رابطه بودیم.

وی افزود: پرونده‌ای در این خصوص تشکیل و اقداماتی هم انجام شد. اطلاعاتی که جمع آوری شده بود در اختیار هیأت اعزامی داستانی کل کشور هم قرار گرفت.

خدائیان در خصوص تخلفات هم گفت: تخلفاتی را چه در رابطه با مسئولان شهرداری در سنوات قبل و چه سایر دستگاه‌ها احراز و گزارشی در این رابطه تهیه شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص پیگیری اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: در راستای دستور ریاست محترم قوه قضائیه، کارگروهی برای این مسأله ایجاد کردیم و تکالیف دستگاه‌ها در این کارگروه مشخص و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

خدائیان ادامه داد: ابتدا از همه دستگاه‌ها خواستیم اقدامات خود را اعلام کنند که البته ما این گزارش‌ها را راستی‌آزمایی می‌کنیم. متأسفانه اکثر وزارتخانه‌ها تاکنون پاسخ نامه ما را نداده‌اند. البته بسیاری از این دستگاه‌ها فرهنگی هستند.

وی درباره اقدامات سازمان بازرسی برای پیگیری ساختمان‌های ناایمن گفت: وظیفه دستگاه‌هایی که بر ایمن سازی ساختمان‌ها نظارت دارند باید آن ها را رصد کرده و تذکر دهند. در سازمان بازرسی از این باب که بر دستگاه‌های متولی نظارت داریم آمار ساختمان‌ها را گرفتیم و دسته بندی کردیم و به دستگاه‌های مربوطه و شهرداری‌ها اعلام کردیم. از آتش نشانی، ساختمان‌ها را استعلام کردیم باید دید این دستگاه‌ها نسبت به اصلاح ساختمان‌ها اقدام می‌کنند یا خیر و در غیر این صورت در مرحله بعدی اسامی را اعلام می‌کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره اقدامات سازمان بازرسی در پرونده ویلموتس، افزود: این پرونده از سوی سازمان بازرسی کل کشور پیگیری می‌شود و منتظر اعلام نظر مرجع قضائی هستیم. نتیجه را از سخنگوی قوه قضائیه بپرسید، ولی منتهی به صدور حکم نشده است.

خدائیان در رابطه با ورود سازمان بازرسی کل کشور به آشفتگی بازار اجاره‌بهای مسکن گفت: متأسفانه شاهد مشکلاتی در بخش اجاره‌بهای مسکن هستیم. در گذشته سامانه ثبت معاملات املاک وجود داشت که در اختیار وزارت صمت بود و گزارش‌ها بر اساس نظارت سازمان تعزیرات صورت می‌گرفت.

وی افزود: اخیراً بعد از مصوبه‌ای که سران قوا در زمینه تعیین نرخ افزایش اجاره‌بهای مسکن داشتند و طبق آن میزان اجاره‌بها در تهران باید ۲۵ درصد افزایش یابد، در جلساتی که در وزارت راه و مسکن تشکیل شد تصمیم‌گیری می‌شود تا سامانه به وزارت راه منتقل شود. همچنین اقدامات نظارتی از طریق واحدهای نظارتی همچون بسیج اصناف، سامانه ۱۳۷ شهرداری و بازرسی وزارت راه صورت می‌گیرد. البته سازمان بازرسی تاکنون به موضوع اجاره بهای مسکن ورود نداشته است اما وظیفه داریم به موضوع ورود کنیم تا ببینیم کوتاهی تا چه حد از دستگاه‌ها صورت گرفته است. بنابراین این موضوع در دستور کار قرار دارد.

خدائیان در پاسخ به سوالی در رابطه با تخلفات شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به شعار سال گفت: بعد از اینکه سال جاری نامگذاری شد دستورالعملی در راستای اجرای شعار سال صادر کردیم و تکالیف سازمان و بازرسی استان‌ها مشخص شد. پس از آن کارگروهی ملی تشکیل شد که به صورت منظم پیگیری اجرای شعار سال را در دستور کار دارد و تاکنون ١٣ جلسه با ۵۴ مصوبه تشکیل شده است. ۵۵ جلسه نیز در سطح استان‌ها تشکیل شده است.

وی افزود: ۶٣ بازدید میدانی به عمل آوردیم که در پایان هر بازدید جلسه داریم تا مشکلات مطرح و توسط سازمان پیگیری شود. به صورت مستمر بر اجرای شعار سال و کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان نظارت داریم. در خصوص موضوع بیمه نیز همکاری خوبی با سازمان تأمین اجتماعی داریم. گمرک نیز در ترخیص کالا کمک خوبی دارد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.