رامبد جوان: برای اینکه تئاتر کار کنم دیر وسوسه می شوم

در نشست نقد و بررسی نمایش «دیوار چهارم» مطرح شد/

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/ نشست نقد وبررسی نمایش دیوار چهارم روز گذشته با حضور امیر رضا کوهستانی، رامبد جوان، رامتین شهبازی و امین عظیمی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینما پرس حاضر در محل هفدهمین نشست تئاتر امروز در فرهنگسرای رسانه به نقد و بررسی نمایش «دیوار چهارم» که این روزها در موسسه فرهنگی اکو اجرا می شود اختصاص داشت، اجرای این نشست بر عهده امین عظیمی منتقد تئاتر بود، در ابتدای این مراسم امیر رضا کوهستانی نویسنده و کارگردان نمایش اظهار داشت: این نمایش برگرفته از نمایشنامه ای از «تیم کروچ» است که در سال ۲۰۰۹ در انگلستان اجرا شد، آن موقع من در آن کشور دانشجو بودم و تصمیم گرفتم که پس از بازگشت به ایران این نمایش را به روی صحنه ببرم.

وی ادامه داد: هنگامی که به ایران بازگشتم نمایش هایی که در گالری اجرا شوند محلی از اعراب نداشت به همین دلیل این نمایشنامه را کنار گذاشتم اما پس از اجرای نمایش های «۱۷ دی» و «ایوانف» دوباره تصمیم به اجرای آن نمایشنامه گرفتم به همین منظور پیش از بازنویسی متن ابتدا مکان مناسب اجرا را یافتم و سپس به بازنویسی آن پرداختم.

کوهستانی در مورد علت انتخاب یک گالری به عنوان مکان اجرای نمایش بیان کرد: تم اصلی اجرای این نمایش بر اساس تم هنرهای تجسمی شکل گرفته است ضمن آنکه بیشترین هدف ما در این نمایش به چالش کشیدن مخاطبان بود که چنین فضایی ما را در رسیدن به این هدف یاری می کرد.

وی افزود: البته نمی توان گفت که این نمایش یک اثر اینترکتیو است همانطور که نمی توان گفت که به طور کامل یک نمایش عرفی است، من سعی کردم که در «دیوار چهارم» از مجموعه بردارها به یک برآیند رسیده و بر اساس ارتباط بازیگران با مخاطبان نمایش را پیش ببریم.

این کارگردان عنوان کرد: من در این نمایش نمی خواستم که تماشاگر در جریان سیال ذهن گم شوم زیرا جدا سازی میان میزانسن ها و آرام آرام پیش رفتن در طول نمایش برایم اهمیت ویژه ای داشت.

کوهستانی تصریح کرد: پیش بینی عکس العمل مخاطبان یکی از سختی های کار در طول نمایش بود ، همچنین این نمایش تمرینی برای تماشاگر خوب تئاتر بودن برای مخاطبان است.

در ادامه این نشست رامبد جوان بازیگر«دیوار چهارم» عنوان کرد: از آنجا که من در سینما و تلویزیون نیز فعالیت می کنم برای حضور درعرصه تئاتربا دقت عمل بیشتری عمل می کنم، در واقع من از انجام چند کار با یکدیگر به صورت همزمان پرهیز کرده و سعی می کنم هر کار را در جای خود انجام بدهم به خاطر همین موضوع برای اینکه تئاتر کار کنم دیر وسوسه می شوم اما باید بگویم حضور در این کار را با علاقه و بدون درنگ پذیرفتم.

جوان ضمن بیان این نکته که هر نوع تغییری موجب لطمه خوردن به ساختار نمایش می شود عنوان کرد: متنی که کوهستانی در اختیار ما قرار داد آنقدر دقیق است که به نظرم هر نوع تغییری به ملودی و آهنگ کار می شود، من به عنوان شخصی که خود تجربه کارگردانی دارد معتقدم که بازیگر باید در خدمت روایت کارگردان باشد به همین علت نباید به بدنه نمایش با بداهه پردازی و تغییر ریتم آسیب وارد کرد.

وی ادامه داد: ریتم کار آنقدر سریع است که ممکن است جا به جایی دیالوگ ها به نظر نیاید اما قطعا در ناخوداگاه مخاطبان تأثیر منفی بر جای خواهد گذاشت.

همچنین رامتین شهبازی منتقد تئاتر با بیان اینکه در نمایش «دیوار چهارم» مبانی نظری با یکدیگر تلفیق شده اند، بیان کرد: در بخش اول این نمایش که در گالری اتفاق می افتد تلفیقی از مبانی نظری تئاتر به چشم می خورد ، در این بخش ما شخصیت هایی را داریم که در ابتدا به روایت داستان می پردازند و پس از آن خود در قالب آن شخصیت ها رفته و تماشگران را به دنیای دیگری می برند، کارگردان از ترکیب دو شیوه برای در زمان سیال کردن مخاطبان بهره برده است.

وی افزود: کنش گری یکی دیگر از ویژگی های این نمایش است که با توجه به این کنش گری گفتمان شکل می گیرد، همچنین سیال بودن شخصیت ها موجب بده بستان آنها با یکدیگر شده است.

شهبازی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی های بخش اول این نمایش این است که در حال که سعی می کند ارتباط خود را با مخاطب قطع نکند در زبان ساخته می شود وهوشمندی بازیگران نیز در این است که فضای ساخته شده در زبان را خراب نمی کنند.

وی در مورد بخش دوم نمایش خاطر نشان کرد: در پارت دوم بر خلاف پارت اول فضایی ساکن وجود دارد، در این بخش نفر سوم غایبی وجود دارد که توسط راوی در نمایش حضور پیدا می کند.

انتهای پیام /ش.ع/ن.ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۷۸۵۹


شبکه خبری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.