رامسفلد: آمریکا باید رهبری حمله به لیبی را در دست می گرفت

دونالد رامسفلد، وزیر دفاع اسبق امریکا در دوران جورج بوش پسر که در آن زمان وی را از چهره‌های تندروی دولت او می‌دانستند، در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز نسبت به جایگاه فعلی امریکا در جهان ابراز نگرانی کرد و نسبت به موفقیت کاخ سفید تحت اختیار باراک اوباما، در پیشبرد پرونده‌های عراق، افغانستان و لیبی و همچنین مقابله با نفوذ منطقه‌ای چین شبهه وارد کرد.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، وی که در تاریخ امریکا یک بار در دوران ریاست جمهوری جرالد فورد (۱۹۷۴- ۱۹۷۷) و دیگری در دوران ریاست جمهوری جورج بوش پسر (۲۰۰۰ – ۲۰۰۸) وزیر دفاع امریکا بوده، نسبت به عقب‌نشینی امریکا از عراق و افغانستان انتقاد کرد و گفت این مساله سبب شد تا ما کنترل خود را بر امور جاری در این دو کشور از دست بدهیم. وی سیاست‌های اوباما را در این دو کشور سلسله‌ای از اشتباهات دیپلماتیک توصیف کرد.

رامسفلد سپس به قضیه لیبی و کشته شدن سفیر امریکا در این کشور پرداخت و گفت: «من قصه‌ای که کاخ سفید از کشته شدن سفیر امریکا در لیبی روایت می‌کند را قبول ندارم، وزارت امور خارجه امریکا و کاخ سفید در این پرونده ضعیف عمل کردند.»

وی همچنین از این که امریکا در جنگ لیبی نقش مستقیم نداشت، انتقاد کرد و گفت: «لازم بود که امریکا فرماندهی جامعه جهانی را در آن جنگ بر عهده می‌گرفت تا خلائی که اکنون به ضرر مصالح و منافع ماست، پیش نیاید.»

رامسفلد همچنین نسبت به نفوذ منطقه‌ای چین هشدار داد و گفت: «چین هزینه‌های سرسام‌آوری صرف توسعه نظامی خود می‌کند بدون این که بتوان دلیلی برای این همه هزینه یافت. البته یکی از دلایل آن به نگرانی پکن از بی‌ثباتی موجود در کشورهای شرق آسیا باز می‌گردد که این مساله سبب شده تا چین به فکر توسعه و نفوذ منطقه‌ای خود برای رسیدن به منافع شخصی‌اش بیفتد. در این میان امریکا نیز باید از هم‌پیمانانش در آسیا حمایت کند.”

۲۶۲۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.