رانندگی مورگان فریمن

جام جم آنلاین: شبکه نمایش چند هفته‌ای است، باکس ساعت ۲۱ خود را به مرور آثار بزرگان سینمای ایران و جهان اختصاص داده است. در هفته‌های گذشته، برخی از آثار رابرت دنیرو و شون کانری از این شبکه روی آنتن رفت. در هفته‌ای هم که گذشت چند فیلم با بازی مورگان فریمن از شبکه نمایش پخش شد.

جمعه‌شب هم یکی از بهترین فیلم‌های این بازیگر سیاه‌پوست با نام «رانندگی برای خانم دیزی» از این شبکه روی آنتن می‌رود.

فریمن در سال ۱۹۹۰ برای بازی در این فیلم نامزد دریافت اسکار شد و در همین سال برای بازی در این فیلم، خرس نقره‌ای جشنواره برلین را از آن خود کرد.

رانندگی برای خانم دیزی را بروس برسفورد کارگردانی کرده است و نقش مقابل مورگان را در این فیلم جسیکا تاندی بازی می‌کند. این فیلم داستان زنی است که قادر به رانندگی نیست.

پسرش اصرار دارد که برای او راننده استخدام کند و وقتی پسر راننده‌ای برای او استخدام می‌کند، خانم دیزی شروع به اذیت راننده می‌کند تا او را از این کار منصرف کند. اما راننده با صبر و حوصله جای خود را در دل خانم دیزی باز می‌کند.

فریمن که متولد ۱۹۳۷ در ایالت تنسی آمریکاست، زمان بازی در این فیلم ۵۲ ساله بود. او قبل از بازی در این فیلم در آثاری مانند رستگاری در شاوشنگ، هوش خیابانی و هفت بازی کرده بود که در سال ۱۹۸۸ برای بازی در فیلم «هوش خیابانی» نامزد دریافت اسکار شد.

اما بعد از «رانندگی برای خانم دیزی»، فریمن بیشتر از قبل مورد توجه کارگردانان قرار گرفت و در فیلم‌هایی مانند باران سخت، دختر میلیون دلاری، جنگ دنیاها، آغاز بتمن، شوالیه تاریکی و… بازی کرد که فیلم دختر میلیون دلاری، جایزه اسکار را نصیب فریمن کرد.

دختر میلیون دلاری را کلینت ایستوود کارگردانی کرده است و نقش اول مرد را هم خودش در این فیلم بازی می‌کند. فیلم داستان دختر سختکوشی است که تلاش می‌کند از طریق حرفه بوکس شخصیت اجتماعی مناسبی پیدا کند.

در این فیلم ایستوود نقش مربی بوکس را بازی می‌کند و فریمن به نوعی دستیار و دوست قدیمی اوست. بازی فریمن در این فیلم آنقدر دوست‌داشتنی و تاثیرگذار است که بازی کلینت ایستوود را که استاد بازیگری است، در سایه خود قرار داده است.

او در این فیلم مثل همه فیلم‌هایی که در آنها بازی کرده است، آرام است، آهسته صحبت می‌کند، اما با هر نگاه و هر کلامش شخصیت مقابلش را متاثر می‌کند.

پخش فیلم رانندگی برای خانم دیزی از شبکه نمایش، این فرصت را به جوانان می‌دهد تا بازیگران کلاسیک تاریخ سینما را بیشتر بشناسند.

طاهره آشیانی – دبیر گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
بانشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.