راه‌اندازی بانک مهر اقتصاد در سال جاری

فارس: غلامحسن تقی نتاج در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک، بیمه با بیان اینکه بازار پول و سرمایه با یکدیگر در رقابت هستند، اظهار داشت: مسئله‌ای که باید برای این دو بازار در نظر گرفت، مدیریت رقابت آنهاست. همچنین در حال حاضر بازار سرمایه نهادینه‌تر از بازار پول است، ولی قدرت بازار پول در اقتصاد کشور بیشتر است.

وی افزود: این وضعیت در یک اقتصاد منطقی باید برعکس باشد، ولی در حال حاضر واقعیت کشور ما این است، بنابراین باید بازار سرمایه را توسعه داد و بیشتر تقویت کرد.

مدیرعامل مؤسسه مالی و اعتباری مهر در خصوص ادغام این مؤسسه مانند مؤسسه‌هایی که به تازگی ادغام شده‌اند، گفت: در این خصوص حرفی نشنیده‌ام، ولی مؤسسه مهر با توجه به اینکه حدود ۲ سال است مجوز تأسیس بانک مهر اقتصاد را گرفته است، در آینده نزدیک پذیره‌نویسی این بانک انجام خواهد شد.

تقی نتاج ادامه داد: مؤسسه مهر دو دهه سابقه داشته و با ۸ میلیون مشتری دارای ۸۰۰ شعبه است، این مسائل نشان می‌دهد این مؤسسه برای فعالیت به عنوان یک بانک مستقل فضا و قابلیت لازم را دارد.

نتاج در خصوص ادغام مؤسساتی که اخیرا انجام شده، خاطر نشان کرد: این اقدامات برای ساماندهی بازار پول مفید است، ولی باید به صورت منطقی انجام شود در غیر این صورت مشکلاتی که به وجود می‌آورد، بیشتر از گذشته خواهد بود.

*در اختیار داشتن ۴ درصد از حجم نقدینگی بازار پول

مدیرعامل مؤسسه مالی و اعتباری مهر با بیان اینکه ۴ درصد از حجم نقدینگی بازار پول در اختیار این مؤسسه است، خاطر نشان کرد: از اسفند سال ۸۸ مصوبه تشکیل بانک مهر اقتصاد را دریافت کردیم و در حال حاضر سرمایه مؤسسه ۴۰۰ میلیارد تومان است که امیدواریم فعالیت بانک مهر را با سرمایه بیش از این شروع کنیم.

وی افزود: برای ادغام مؤسسات باید اول شفاف‌سازی کرد، بعد ادغام صورت گیرد، نه اینکه ادغام را انجام و آن را ابلاغ کنند، زیرا اگر به صورت منطقی پیش نرود، هم سپرده‌گذاران و هم سهام‌داران در مؤسسات متضرر می‌شوند.

*قصد خروج از بازار سرمایه را در کوتاه مدت نداریم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قصد خروج از بازار سرمایه را دارید؟ گفت: در این خصوص باید تأکید کنم که موسسات پولی و بانکی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه سقف مشخصی دارند که این حجم ۴۰ درصد سرمایه پایه آنهاست. همچنین وقتی پذیره‌نویسی بانک مهر اقتصاد انجام و فعالیت آن شروع شود، این حجم ۴۰ درصدی نیز کمتر می‌شود، بنابراین اگر اقدامی در بازار سرمایه برای فروش سهام انجام شده، در راستای این مصوبه بانک مرکزی است.

تقی نتاج تاکید کرد: خروج تدریجی از بازار سرمایه در دستور کار است، ولی این به این معنی نیست که بخواهیم با زیان نسبت به سرمایه‌گذاری اولیه از بازار خارج شویم.

وی افزود: باید مؤسسات و بانک‌ها بیش از ۴۰ درصد از سرمایه‌ خود را بتوانند در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند، در غیر این صورت برخی از آنها ممکن است مجبور به خروج از بازار شوند.

مدیرعامل مؤسسه مهر با تأکید بر اینکه در کوتاه‌مدت برنامه‌ای برای خروج از بازار سرمایه را نداریم و می‌خواهیم میزان مشارکت خود را تثبیت کنیم، اعلام کرد: در حال حاضر ۳ هزار میلیارد تومان سهم در بازار سرمایه داریم و قصد کاهش آن را نداریم و این میزان را حفظ خواهیم کرد.

*راه‌اندازی بانک مهر اقتصاد در سال جاری

وی با اشاره به اینکه ماه گذشته مقدمات پذیره‌نویسی بانک مهر اقتصاد فراهم شد، از نظر سرمایه و سپرده قانونی همه مسائل حل شده، گفت: در سال جاری بانک مهر اقتصاد وارد بازار پول و اقتصاد کشور خواهد شد که میزان پذیره‌نویسی آن ۵۱درصد خواهد بود. همچنین سپرده مؤسسه مهر نیز در حال حاضر ۲ هزار میلیارد تومان است.

حفظ سهم مؤسسه مهر در بازار پولی پس از افزایش سود سپرده‌ها در سال گذشته

نتاج در خصوص تغییرات سود سپرده‌ها و چگونگی تعیین آن از سوی مؤسسات و بانک‌ها اظهار داشت: مؤسسات مالی و اعتباری در خصوص سود سپرده‌ها پس از آخرین مصوبه بانک مرکزی برای افزایش آن آزاد هستند، بنابراین سود سپرده‌ها پس از اقدام بانک مرکزی برای افزایش در اواخر سال به دو دسته تقسیم شد، برخی مؤسسات و بانک‌ها بین ۷ تا ۲۰ درصد و برخی دیگر برای جذب سپرده‌های بیشتر بین ۲۷ تا ۳۰ درصد سود اعلام کردند.

مدیرعامل مؤسسه مهر با بیان اینکه پس از جذب سپرده‌ها فعالیت اصلی بانک‌ها برای ارائه سود به مشتریان و کسب حجم معقولی از سود برای خود توسط بانک‌ها شروع می‌شود، بیان کرد: پس از افزایش سود سپرده‌ها مؤسسه مهر سود موجهی را با توجه به سود مصوب بانک مرکزی اعلام کرد و در این شرایط تنها سهم ۴ درصدی خود را در اقتصاد کشور حفظ کردیم و به دنبال افزایش آن با اعلام سودهای بیش از حد نبودیم.

وی با بیان اینکه مانده منابع مؤسسه سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، تصریح کرد: ۶۵ درصد از منابع بانک‌ها و مؤسسات صرف تسهیلات‌دهی می‌شود.

جوان آنلاین – آخرین عناوین اقتصادی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.