راه‌اندازی ۱۵ پروژه جدید خطوط لوله نفت/ افتتاح ۲ خط لوله نفتی در تهران

فرهاد احمدی در گفتگو با مهر درباره مهمترین طرح‌های جدید ساخت خطوط لوله جدید انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی، گفت: در حال حاضر حدود ۱۶هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال خوراک و فرآورده نفتی در سطح کشور وجود دارد

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اعلام اینکه حدود ۴۰۰۰ کیلومتر از این خطولوله جدید و مربوط به طرح‌های جدید پالایشگاهی کشور است.، تصریح کرد: بر این اساس سال گذشته تعدادی از خطوط لوله جدید انتقال فرآورده نفتی به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

 

این مقام مسئول با اشاره به راه اندازی رسمی خطوط لوله ماهشهر- آبادان و ری- قوچک اظهار داشت: امسال هم طرح‌هایی همچون خط لوله ری – کن و مخازن تعادل سازی ساری به مغانک راه اندازی خواهد شد.

 

وی با اعلام اینکه در مجموع از سال گذشته تاکنون ۱۵ پروژه خط لوله جدید نفتی در مدار بهره برداری قرار گرفته است، بیان کرد: در شرایط فعلی ساخت خط لوله نفت آبادان- اراک – ری به طول ۹۰۰ کیلومتر از پیشرفت ۲۸ درصدی برخوردار است.

 

به گفته مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت در شرایط فعلی خط لوله سبزآب –ری به طول بیش از ۶۰۰ کیلومتر هم یکی از طرح‌های اولویت دار بوده که از پیشرفت اجرایی مطلوبی برخوردار است.

 

به گزارش مهر، قرارداد ساخت دو خط لوله انتقال نفت و فرآورده های نفتی به ارزش تقریبی ۱٫۳ میلیارد دلار به طور رسمی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شد.

 

بر این اساس بهمن ماه ۱۳۸۸ عملیات اجرایی ساخت خط لوله انتقال نفت خام ترش از منطقه سبزآب به ری و همچنین عملیات ساخت خط لوله انتقال فرآورده های نفتی از آبادان – اهواز – اراک به ری آغاز شد.

 

طول خط لوله انتقال نفت سبزآب به ری حدود ۶۵۰ کیلومتر بوده که با بهره برداری از این پروژه در مجموع ظرفیت انتقال نفت خام ایران حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد. هدف از اجرای این قرارداد انتقال نفت خام ترش و سنگین میادین نفتی دزفول شمالی به پالایشگاههای کرمانشاه، شهریار تبریز، امام خمینی شازند و پالایشگاه تهران است.

 

بر اساس برنامه زمانبندی پیش بینی می شود ساخت این خط لوله تا سال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به پایان برسد.

 

همچنین در روز جاری عملیات ساخت خط لوله انتقال فرآورده های نفتی از آبادان به ری به طول تقریبی ۹۵۰ کیلومتر و با هدف انتقال روزانه ۳۰۰ هزار بشکه فرآوره های نفتی وارداتی و تولیدات پالایشگاههای نفت آبادان، کرمانشاه و اراک آغاز می شود.

 

پیش بینی می شود با ساخت این خط لوله انتقال فرآورده های نفتی از تردد روزانه حدود ۳ هزار دستگاه نفتکش جاده پیما کاسته شود، ضمن آنکه این پروژه نفتی هم باید تا مهرماه سال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به پایان برسد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.