راه جدید آشتی ترکیه

ترکیه که با حمایت از شورشیان مسلح در سوریه به همراه برخی دیگر از کشورهای عربی منطقه و غرب، جایگاه خود را در نزد همسایگانش از دست داد، تلاش می کند با داد و ستد سیاسی مناسباتش را با عراق به عنوان یکی از کشورهای همجوار مرتفع سازد تا این نیز زمینه ای برای گسترش مجدد روابط با دیگر کشورهای همسایه باشد.
در این رابطه شبکه تلویزیونی یورو نیوز گزارش داد که دولت آنکارا به مقامات بغداد پیشنهاد داده است تا در قبال  استرداد برخی سران دوره صدام حسین از جمله ” ابراهیم الدوری” معاون رییس جمهور سابق عراق، حکم اعدام برای طارق الهاشمی، معاون متواری رییس جمهور عراق را که در ترکیه بسرمی برد به بغداد بازگرداند.
بنابر این گزارش، دولت ترکیه با اعزام سفیر خود در بغداد در یک درخواست مکتوب به به نوری مالکی پیشنهاد داده‌است در برابر صدور عفو طارق الهاشمی، معاون محکوم به اعدام رئیس جمهوری عراق، عزت ابراهیم الدوری، را به همراه شمار دیگری از تروریست‌های عراقی را تحویل بغداد دهند.
 ترکیه همچنین متعهد است که فعالیت‌های تروریستی در عراق در صورتی که چارچوب صحیحی برای تقسیم قدرت تهیه شود به گونه‌ای که در آن سهم سنی‌ها بیشتر از کردها باشد، حداقل برای یک سال به طور کامل متوقف شود. 
طارق الهاشمی که اخیرا به طور غیابی از سوی دادگاه عراق به اعدام محکوم شده به ترکیه فرار کرده است و  “رجب طیب اردوغان” نخست وزیر ترکیه نیز خاطر نشان ساخت که  الهاشمی تا هر زمان که خود بخواهد می تواند در ترکیه باقی بماند.
الهاشمی پس از آنکه متهم به دخالت در حوادث تروریستی شد به منطقه اقلیم کردستان عراق، قطر، عربستان و ترکیه رفت و همچنان در این کشور به سر می برد. دادگاه کیفری بغداد به طور غیابی معاون فراری رئیس جمهوری عراق را به اتهام دست داشتن در حوادث تروریستی این کشور به اعدام محکوم کرده است.
پایان مطلب/


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.