رایزنی برای آزادی ۴۸ گروگان ایرانی در سوریه

در پی ربوده شدن ۴۸ زائر ایرانی، وزارت امور خارجه ایران برای آزادی بازداشت شدگان در سوریه به سرعت دست به کار شد.

 به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با همتای ترک خود از این کشور خواست تا تمامی تلاش‌های خود را برای کمک به آزادی زائران ربوده شده ایرانی عمل آورد.

صالحی پس از تماس تلفنی با همتای ترک خود با همتای قطری‌اش نیز ارتباط برقرار کرد.

وی در گفتگوی تلفنی با «شیخ حمدبن جاسم آل ثانی» از دولت این کشور نیز خواست که همه تلاش‌ها در مورد آزادی زائران ربوده شده کشورمان را به کار گیرد.

**زائران ایرانی اسرای تروریست‌های سوریه

یک مقام دولتی سوریه با اعلام اینکه ربایندگان زائران ایرانی،  تروریست‌های وابسته به ارتش آزاد هستند گفت: ربایندگان تحت پیگرد نیروهای امنیتی سوریه قرار دارند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تروریست‌های مسلح به اتوبوس زائران ایرانی در محله زینبیه که به سوی فرودگاه در حال حرکت بود حمله‌ور شده و آنها را ربودند.

این در حالی است که زائران ایرانی برای زیارت به حرم زینب (س) رفته بودند و لحظاتی پس از این حادثه نیروهای امنیتی دولت سوریه فورا وارد عمل شده و با ردیابی دقیق از تروریست‌های باقیمانده در محله زینبیه دمشق آنها را شناسایی و تحت پیگرد قرار دارند.

**پشت پرده ربودن زائران ایرانی در سوریه

«احمد صوان» کارشناس سیاسی سوری، ربودن زائران ایرانی به دست عناصر مسلح در سوریه را به هدف متهم کردن آنها به حمایت از نظام سوریه عنوان کرد.

وی گفت: اکنون  جنگی تروریستی و بی سابقه علیه سوریه به راه افتاده است و طرف‌هایی تلاش می‌کنند که اوضاع سوریه را  کاملا بر عکس جلوه بدهند. غرب به سرکردگی آمریکا از ابزارهای منطقه‌ای خود مانند؛ قطر، ترکیه،‌عربستان، ائتلاف المستقبل لبنان برای اجرای توطئه خود در سوریه استفاده می‌کند. آنها از طریق مهره‌های خود در منطقه می‌خواهند مقاومت را که سوریه یکی از محروهای آن است، از بین ببرند و در واقع غرب در رسیدن به اهداف پلید خود در سوریه و منطقه ناکام مانده است.

«صوان» درباره تلاش گروه‌های مسلح و کشورهای حامی این گروه‌ها برای وارد کردن ایران در بحران سوریه هشدار داد و گفت:‌ربایندگان زائران ایرانی می‌خواهند چنین وانمود کنند که آنها نظامی بوده و از ارتش سوریه حمایت می‌کنند. این در حالی است که آمریکا در ابتدا بحران سوریه اعلام کرد، ادامه ثبات سوریه در گروه قطع روابط با ایران، حزب‌ الله لبنان و مقاومت است، ولی سوریه تاکید کرد که به هیچ فشاری تن نخواهد داد و همچنان در مسیر مقاومت حرکت خواهد کرد.

**سرنوشت گروگان‌ها

ایران به اهرم‌های دیپلماتیک متوسل شده و تلاش می کند با میانجی‌گری ترکیه و قطر که پرنفوذترین دولت‌های خارجی میان گروه‌های مسلح مخالفن نظام سوریه‌اند، برای آزادی گروگان‌ها راهکاری بیندیشند.

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده که وزیران خارجه ترکیه و قطر قول داده‌اند برای آزادی گروگان‌ها بکوشند.

از زمانی که سوریه دستخوش ناآرامی شده افراد متصدی از کشورهای مختلف در این کشور به دست نیروهای مخالف به گروگان گرفته شده و بیشترشان آزاد شده‌اند.

آزادی همه این گروگانها ا زطریق میانجیگری و  عمدتا پدرمیانی ترکیه بوده در این راستا امید است گروگان‌های ایرانی هم مثل سالهای گذشته آزاد شوند.

**ادعاهای بی‌اساس

ادعای شورشیان سوریه مبنی بر عضویت  افراد ربوده شده در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند:‌هیچ نیروی نظامی در سوریه حضور ندارد.

در  همین حال، احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران اظهار داشت:‌ ایران هیچ نیروی نظامی در سوریه ندارد و دولت سوریه نیز چنین درخواستی از ما ن داشته است.

بر اساس این گزارش؛ چین استنباط می‌شود که بهره‌گیری از چنین روشی در موضوع توقیف خودرو زائران و ربودن مومنین خداجو فاقد اعتبار و وجاهت قانونی و ناشی از دشمنی آشکار تروریست‌ها برای متهم کردن ایران در حوادث سوریه است.

“انتهای پیام”/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.